Klaudija je jedna od najboljih učenica Hrvatske: Rasturala je na natjecanjima iz astronomije
Klaudija je sada studentica završne godine Geodezije. Iako je iz školskih klupa izašla prije nekoliko godina, u svojoj županiji još uvijek drži rekord za najviše osvojenih Oskara znanja, priznanja za izvrsne učenike. To ju svrstava na popis najuspješnijih učenika i učenica Hrvatske. S Klaudijom smo porazgovarali o njenim školskim danima, iskustvima s natjecanja i ljubavi prema astronomiji kojom se i dalje bavi. Pitali smo ju i o položaju izvrsnih učenika u Hrvatskoj, kao i što bi se po tom pitanju moglo poboljšati.
Klaudija Molnar je kao učenica Gimnazije Fran Galović iz Koprivnice osvojila čak četiri Oskara znanja za svoje uspjehe na natjecanjima iz astronomije. Oskar znanja, za one koji možda ne znaju, je priznanje koje dodjeljuje Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) učenicima za izniman uspjeh na državnim i međunarodnim natjecanjima. Klaudija i dalje drži rekord za najviše osvojenih Oskara znanja u svojoj županiji, iako je već pri kraju faksa. Iako nam je u razgovoru rekla kako misli da ima puno uspješnijih od nje, Klaudijin uspjeh ne smije se umanjivati.
Uspjesi učenika i učenica poput Klaudije su važni, a upravo zbog toga smo ih istaknuli kroz Alumni projekt. Projekt Alumni mapirao je najbolje učenike i profesore prema kriteriju osvojenih Oskara znanja, a napravili smo ga u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija. Koristeći tražilicu, na Alumni dijelu portala možete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje.
Upravo smo na taj način pronašli da je Klaudija najnagrađivanija u svojoj županiji. Na popisu učenika koji su na vrhu svojih županija po broju priznanja za izvrsnost, zanimljivo je, Klaudija je jedina djevojka. Ispričala nam je da je njena ljubav prema astronomiji počela još u djetinjstvu, a svog prvog natjecanja itekako se dobro sjeća. Danas piše diplomski koji je povezan s astronomijom, a ponekad radi u planetariju zagrebačkog Tehničkog muzeja Nikola Tesla. Nada se da će u budućnosti naći posao kojim će pomoći nekome kao što je njen mentor pomogao njoj. Cijeli razgovor s Klaudijom pročitajte ispod.
Što te motiviralo da sudjeluješ u natjecanjima?
Od kada sam bila djevojčica zanimala sam se za astronomiju, bila sam ono „dosadno“ dijete koje je imalo tisuću pitanja! Roditelji, naravno, nisu znali identificirati baš svaki objekt na nebu u koji bih uperila prst, ali poznavali su osobu koja zna – mog budućeg mentora, koji je odgovorio na mnoga moja tadašnja pitanja. Kasnije me uputio i u Astronomsko društvo Koprivnica, na čije sastanke sam počela dolaziti s 11 ili 12 godina, a i danas se rado vraćam. U Astronomskom društvu su me nagovorili da odem na natjecanje iz astronomije. Bila sam šesti razred osnovne – nevjerojatno je koliko i danas pamtim dane prije pripreme za županijsko natjecanje, koliko sam suza prolila! Ustanovila sam da ne znam ništa, da se ne želim natjecati; pitanja su mi bila strašna, ali mama me i dalje ispitivala gradivo i pomagala mi da nešto naučim. Došao je sam dan natjecanja i ja sam pobijedila te prošla na Državno, a moj prvi rad je bio sunčani sat kojeg mi je tata (slika ispod) pomogao izraditi. Kad ga vidim nekako se s osmjehom sjetim tih dana. Prvo natjecanje je bilo u Zagrebu, 200 metara od sadašnjeg mjesta stanovanja 😀 Tu je krenula moja ljubav prema astronomiji, mogla bih još stranice i stranice ispisati, ali bolje da se sada zaustavim.
Je li ti bilo teško pripremati se za njih? Kako bi opisala iskustvo samih natjecanja?
Astronomija je dosta specifični predmet za pripremu za natjecanja; ne postoji udžbenik, a osim teorije tu je uvijek i zadatak, mora se napraviti praktični rad. Bilo je teško, bilo je izazovno, ali uvijek zanimljivo. Kada nešto voliš ništa ti nije teško.
Na koji način ti je mentor pomogao?
Moj mentor i razrednik Ljubomir Car (slika iznad) bio je ogromna pomoć u mojim pripremama za natjecanje. Osim što je nabavljao literaturu i zadatke, imao je razumijevanja i strpljenja za sve prepravke mojih radova. Ako on nije imao odgovor na neko pitanje, znao je kolege koji imaju i istog trenutka stupao u kontakt s njima. Osim toga, bio je i moralna podrška.
Iz perspektive izvrsne učenice, kakvo je tvoje viđenje školskog sustava? Kakav je položaj izvrsnih učenika? Što bi se u školskom sustavu moglo mijenjati?
Ovo je vrlo teško pitanje, mislim da to ovisi od razreda do razreda, od nastavnika do nastavnika i da je velika razlika između osnovne i srednje škole. Naravno uvijek postoji mjesta za napredak, ali moje mišljenje je da nastavnici potiču nadarene učenike i posebno se trude kako bi rezultati na natjecanjima bili što bolji, a da se istovremeno učenici zabave i uživaju. Što se tiče drugih učenika imam osjećaj da danas nije „in“ biti izvrstan, nije popularno da se netko zanima za neki poseban dio znanosti, najbitnije je kakav netko ima Instagram ili kakvu odjeću nosi…
Što je, po tebi, najveća korist od sudjelovanja na natjecanjima? Bi li preporučila drugim učenicima da i sami steknu to iskustvo?
Natjecanja su super, svakome bih preporučila da pokuša. Idite na natjecanja!
Navesti ću nekoliko razloga: imate priliku upoznati nove ljude – učenike i mentore, stječete prijatelje za cijeli život (evo, baš sam jučer bila na večeri s kolegama koje sam upoznala na natjecanju), upoznajete Hrvatsku, posjetite gradove u koje možda ne bi nikada otišli, naučite mnogo toga. Osim znanja koje se traži za taj test, naučite mnogo više: naučite držati predavanje, vježbate javni nastup…
Kakav je osjećaj znati da imaš najviše Oskara znanja u svojoj županiji, odnosno da si, iz te perspektive, najuspješnija učenica svoje županije?
Definitivno nisam najuspješnija učenica svoje županije! Imam, istina, četiri Oskara, ali samo zato što sam išla na natjecanja iz astronomije gdje konkurencija nije velika kao na drugim predmetima. Smatram da ima puno uspješnijih od mene, a da imaju 2 ili 3 Oskara, recimo David Prelogović, prijatelj iz razreda (slika 2) koji je harao natjecanjima iz fizike i matematike. Znam još neke učenike iz naše županije koji su išli na Olimpijadu, oni su svakako uspješniji od mene.
Drago mi je da ste pronašli mene i lijepo je vidjeti četiri kipića na polici, pogotovo kada akademsko obrazovanje nosi svoje izazove pa ti kipići kao da kažu „možeš ti to“.
Čime se trenutno baviš, a kakvi su ti planovi za budućnost?
Trenutno sam studentica završne godine Geodezije, baš počinjem s pisanjem Diplomskog rada koji je također povezan s astronomijom. Od početka studija radim studentske poslove, većinom u struci, a povremeno vodim planetarij u zagrebačkom Tehničkom muzeju Nikola Tesla. I dalje sam u astronomiji, veseli me nekome podijeliti djelić znanja i onda vidjeti osmjeh na licu. Nadam se da ću u budućnosti imati posao u kojem ću moći nekome pomoći kao što je meni moj mentor pomogao tijekom mojeg obrazovanja.
Projekt Alumni mapirao je najbolje učenike i profesore prema kriteriju osvojenih Oskara znanja, a napravili smo ga u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija. Koristeći tražilicu, na Alumni dijelu portala možete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje.
Pročitajte i ostale razgovore s najuspješnijim učenicima Hrvatske koje smo pronašli koristeći Alumni dio portala:
Srećko je najuspješniji učenik svoje županije: ‘Ne stavljamo dovoljan naglasak na izvrsnost’
Ilija Srpak je jedan od najuspješnijih učenika Hrvatske: Evo što misli o našem školstvu
Kako poboljšati školstvo? Pitali smo Krešimira, najuspješnijeg učenika Hrvatske
Josip je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Do ovog trena nisam to ni znao’
Sustav ocjenjivanja treba mijenjati? Jedan od najuspješnijih učenika to misli, objasnio nam je zašto
Klaudija je jedna od najboljih učenica Hrvatske: Rasturala je na natjecanjima iz astronomije
‘Imamo previše odličnih, a premalo izvrsnih učenika’: Evo kako uspješan učenik vidi školski sustav
Luka je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Nadam se da će netko skinuti taj rezultat’