Komentar: Nemaš pravo zaustaviti tramvaj i sve putnike zaključati unutra!
ZET ima Pravilnik prema kojemu se tramvaji smiju zaustavljati izvan stajališta i vrata zaključavati, ukoliko to kontrolor naredi vozaču. Istim Pravilnikom nije uređeno u kojim slučajevima to kontrolor smije naređivati, ali to nije procedura kada putnik nema kartu. Ipak, neki kontrolori to rade, iako je protivno Kaznenom zakonu i prema istom zbog toga mogu dobiti kaznu zatvora.
Nedjelja, oko 16:30 sati. U tramvaju broj 7, smjeru Dubrava ima možda tridesetak putnika, a svi s jednog kraja grada na drugi putuju sedmicom jer se vozila biciklistička utrka Tour of Croatia, pa se nekim trasama ometano prometovalo. Ja idem na druženje s prijateljima, ali netko drugi možda ide raditi, netko treći posjetiti bolesnika u bolnici, netko četvrti na autobus koji mu je posljednja linija do doma tog dana.
‘Kolega, zaustavi tramvaj’
Negdje oko Središća u tramvaj ulazi troje kontrolora, u civilu, kako drugačije. Možete ih primijetiti tek kad par putnika krene bježati na kraj tramvaja. Kontrolorka dođe do dvoje putnika, mlađe dobi, možda studenata. Promrmlja nešto kao ‘karta’ ili ‘kontrola’, ne razumje ju se baš. Njih dvoje vide da je ona kontrolorka bez da išta kaže, ali kartu nemaju, a pobjeći nisu uspjeli.
Ne svađaju se, djevojka ju lijepo moli može li otići kupiti kartu kod vozača. Kontrolorka ih traži osobne podatke što oni odbijaju dati.
– Kolega, zaustavi tramvaj, molim te, vikne kontrolorka vozaču.
I tako nas tridesetak sjedi u zaključanom tramvaju koji se prvo zaustavio iza stanice, a potom i na stanici, ali vrata nam se nisu otvarala. Stajali smo zaključani unutra par minuta dok su se kontrolorka i njen kolega raspravljali s dvoje putnika bez karte. Nakon toga je netko od njih četvero ipak popustio i svi zajedno su izašli iz tramvaja.
Za ZET ne postoje potrošačka prava
Ovo nije prvi puta da sam svjedočila ovakvom nečemu, a čitala sam o tome i po društvenim mrežama. Svakog mjeseca za kartu izdvajam 360 kuna, po meni previše za hrvatski standard. Nemam baš izbora jer svakog dana putujem s jednog kraja grada na drugi i neću se buniti jer kartu i iskoristim.
Kao potrošač usluge ZET-a koju plaćam svakog mjeseca, ovakav potez kontrolorke me razbjesnio. Plaćam li ja kartu da sjedim u tramvaju i razgledam Utrine kroz prozor? Plaća li ju netko drugi da kasni na posao ili na autobus jer se nekome prohtjelo zaustaviti promet?
Kontrolori se obično izvlače kako je promet zaustavio putnik koji nema kartu i kojemu usput kažu da će platiti kaznu za obustavu prometa, iako ih ti svojim ušima čuješ kako oni izgovaraju riječi ”kolega, zaustavi tramvaj”.
Mene ne interesira što netko nema kartu, to nije moj problem. Znam samo da sam skupa s tridesetero ljudi zaključana u tramvaju i da zbog toga što kontrolorka nije znala riješiti svoj problem, ja kasnim na odredište. Ne samo ja, svi koji se nalaze u istoj sedmici, kao i u ostalim tramvajima koji su se naredali iza našeg.
Tko drugome ograniči slobodu kretanja, kažnjava se zatvorom do 3 godine
Zagrebački Holding je napisao super Pravilnik o prometnoj službi na tramvajima, još 2007. Prema članku 102. prilikom kontrole putnika vozači moraju surađivati s kontrolorom i uvažavati njegove upute o potrebi otvaranja ili zatvaranja vrata i zaustavljanja tramvaja.
Međutim, nigdje u Pravilniku ne piše koji razlog kontrolor mora imati da bi zaustavio tramvaj. Ali to zasigurno nije situacija kada putnik nema kartu, jer tada, prema pravilniku iz 2013, procedura mora biti sljedeća:
– Putnik koji prilikom kontrole ne predoči valjanu voznu kartu, dužan je ovlaštenoj osobi prijevoznika dati vjerodostojne podatke o svom identitetu, ako to ne učini ovlaštena osoba prijevoznika može zatražiti pomoć policijske uprave, piše u odluci koju potpisuje Gradska skupština.
Dakle, kontrolori su u mom slučaju postupili protiv ovog Pravilnika, nisu slijedili proceduru. Uz to, prekršili su Kazneni zakon, za koji sam sigurna da je iznad nekakvog pravilnika koji je ‘sklepao’ Holding.
Prema Kaznenom zakonu, privremeno vam ograničiti slobodu kretanja na određenom prostoru ili objektu može samo policija, sve ostalo je kažnjivo. Tako u trinaestom poglavlju ovog Zakona – Kaznena djela protiv osobne slobode, članak 136 (NN 56/15) stoji sljedeće:
– Tko drugoga protupravno zatvori, drži zatvorena ili mu na drugi način oduzme ili ograniči slobodu kretanja, kaznit će se kaznom zatvora do tri godine. Ako je kazneno djelo iz stavka 1. počinjeno od strane službene osobe u obavljanju službe ili odgovorne osobe u obavljanju javne vlasti, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od jedne do deset godina, stoji u Kaznenom zakonu.
Pitanje smije li kontrolor zaustavljati tramvaj kada jedan putnik nema kartu i unutra zaključati sve ostale, poslali smo MUP-u, odakle nam je rečeno da se obratimo ZET-u. Odgovor od njih nismo dobili.