Mada je tek početak prosinca, božićno-novogodišnja groznica trese nas već dobrih dva tjedna. Uopće nije važno koliko je svaki pojedinac okupiran predstojećim praznicima na svoj neki intiman način, oglašivači su tu da ultra niskim strastima alarmiraju građane kako dolazi period troše… pardon blagdana.
Upravo u stilu ove naše namjerno-slučajne pogreške, jedan od domaćih teleoperatera u reklami iskazuje svoju božićnu ponudu pa kaže slogan ‘jedva čekam poklone… ups blagdane’. No nisu usamljeni u svojim marketinškim provokacijama kojima se nastoje prostituirati blagdani, a od ‘velikog učitelja’ Sjedinjenih Američkih Država, dobivaju vjetar u leđa uraganskih razmjera.
‘Crni petak’ sve bliži i Hrvatskoj
Sigurno ste uočili i popularni ‘Black friday’ koji je već tradicija u kolijevci potrošačkog društva, odnosno SAD-u, a proširio se u posljednje vrijeme i na brojne druge zemlje.
Iako smo se pomalo podrugljivo nasmijali tog dana aktualnim disciplinama ‘preskakanja ograde šoping centra’, ‘guranja konkurenta za unikatni artikl’, uskoro bi slična praksa mogla dospjeti i u naše krajeve.
Štoviše, neki su trgovački centri u Hrvatskoj već ove godine pokušali primijeniti black friday model i kod nas.
Međutim, vjerojatno zbog slabijih sniženja, nije proizveo takvu kupovnu histeriju.
‘Po poklonu se Božić poznaje’
No vratimo se još malo na ‘božićne slogane’. Konkurentski teleoperater prije navedenog, staru i mudru izreku ‘po jutru se dan poznaje‘, prerađuje u izopačenu verziju ‘po poklonu se Božić poznaje‘. Iz toga proizilazi da ako ih nema veliki kršćanski blagdan, nije ono što bi trebao biti. Primjerice, praznik kada zajedničko vrijeme provode članovi obitelji te rodbina i prijatelji.
U svojoj bešćutnosti još dalje idu bankarski slogani pa tako jedna od njih, nudi ‘blagdanski kredit‘.
Zamislite to. Kao da ljudima nije dovoljno teško kada moraju podići kredit koji će uz užasnu kamatu vraćati 20-30 godina pa im onda još lihvar svoju ponudu servira u prazničnom omotu.
Ne treba se boriti s vjetrenjačama odnosno sa sveprisutnim zakonima konzumerizma, međutim moralni minimumi, morali bi se poštovati i u reklamnom odnosno promotivnom istupanju u javnost.
Nažalost, još je dugih 20 dana do Badnje večeri pa tko zna kakvim će nas još neslanim šalama iznenaditi teleoperateri, banke, trgovački lanci, automobilska industrija i tako dalje. Samo još fali da nam lijekove pokušaju proturiti u nekoj ultra-mega-special blagdanskoj ponudi.