Konačno ulazimo u 21. stoljeće: Prvih 7.000 mini računala poslano školama
Kada je Institut za razvoj i inovativnost mladih pokrenuo kampanju prikupljanja sredstava za opremanje škola micro:bitovima, vjerojatno nisu ni zamišljali kako će ista biti toliko uspješna. Prava STEM revolucija odvila se doslovno preko noći – sakupljeno je više od 290 tisuća dolara s pomoću kojih će biti kupljeno 22.000 računala. Prvih 7 tisuća već stiže u Hrvatske škole. Tako su poduzetni ljudi učinili više za Hrvatsko školstvo od ijedne HDZ-ove i SDP-ove vlade.
Sjećate se kampanje Instituta za razvoj i inovativnost mladih u kojoj se sakupljao novac u sklopu akcije STEM revolucija? Prvotni cilj kampanje bio je prikupiti 60.000 dolara i pomoću tih sredstava opremiti Hrvatske škole micro:bit računalima. Javnost je kampanjom bila toliko oduševljena, da je prikupljeno vrtoglavih 290.000 dolara iako je sakupljanje sredstava bilo prekinuto i prije predviđenog trajanja kampanje. Novac su donirali čak i HDZ i SDP, iako tijekom mandata po ovom pitanju nisu učinili ništa.
22 tisuće računala u škole
No da se stvari mogu pokrenuti u nevjerojatno kratkom roku i prava revolucija dogoditi preko noći, pokazala je ova kampanja. Pokretač Lige i kampanje Institut za razvoj i inovativnost mladih već je jučer poslao 7.000 micro:bitova u prve škole sudionice lige, donosi tiskano izdanje Jutarnjeg lista.
Ovime se želi postići da svako dijete još u mlađoj školskoj dobi dobije priliku razviti svoje STEM vještine. U idućih će mjesec dana školama biti poslano 22.000 ovakvih računala.
– Micro:bit je malo računalo, a već postoji bogati ekosustav podataka, kao i projekata s kojima se može raditi. U mnogim aspektima su bolji od velikih kompjutora jer omogućuju iznimnu kreativnost i male ulazne barijere, a djeci će pomoći da od konzumenata tehnologije postanu kreatori. Ukupno će idućih mjesec dana školama biti poslano oko 22.000. Škole će dobiti po 20 komada, umjesto 10 koliko su tražile. Kako jedna generacija ima oko 38.000 djece, ovime zapravo pokrivamo cijelu jednu generaciju djece, rekao je za Jutarnji list inicijator projekta Nenad Bakić.
Dio prikupljenog novca utrošit će se na honorare edukatora , a inicijatori su od Ministarstva znanosti i obrazovanja, koje je naglašavalo da podržava projekt, zatražili oslobađanje plaćanja PDV-a na uvoz opreme. Ukoliko im se to odobri, moći će se financirati dodatnih 3.800 mini računala.
– Kad se promjeni mentalni sklop javnosti, moći će se napraviti dobra reforma školstva gdje ćemo staviti masovnu tehnologiju u škole, a nakon čega će slijediti ‘Digital Agenda’, odnosno oni ciljevi u digitalnom obrazovanju koji se mogu postići. To će biti tiha reforma školstva koja će omogućiti da se lagano uvede velika reforma u budućnosti, ispričao je Bakić za Jutarnji list.
Ministarstvo priopćenjem kreće u borbu za bolju nastavu informatike
Slučajno ili ne, baš je nakon ove novosti Ministarstvo znanosti i obrazovanja poslalo priopćenje u kojemu iskazuje brigu za trenutno stanje informatike i opremljenosti škola informatičkom opremom. U priopćenju koje prenosimo u cijelosti, naglasili su kako planiraju uvesti novi nastavni plan za ovaj predmet, te kako intenzivno pristupaju aktivnostima vezanim uz unaprjeđenje nastave informatike.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja pokrenulo je aktivnosti s ciljem unaprjeđenja nastave informatike u osnovnim i srednjim školama. Ministarstvo će napraviti temeljitu analizu postojećeg stanja s obzirom na broj nastavnika, satnicu, opremljenost informatičkih kabineta te perspektivama za osuvremenjivanje nastave informatike u osnovnim i srednjim školama. Kako su postojeći nastavni planovi i programi za predmet informatike zastarjeli, Ministarstvo će preispitati mogućnost što skorijeg uvođenja novih nastavnih planova i programa koji bi bili prilagođeni standardima današnjice.
Prema važećem Nastavnome planu i programu za osnovnu školu koji je donesen 2006., nastava informatike u osnovnoj školi provodi se kao izborni predmet od 5. do 8. razreda, odnosno kao izvannastavna aktivnost od 1. do 4. razreda. U gimnazijskim programima informatika se provodi kao redoviti predmet: u trajanju od dva sata tjedno u općoj i sportskoj gimnaziji u prvome razredu; u trajanju od dva sata tjedno u klasičnoj i jezičnoj gimnaziji u drugome razredu; u trajanju od dva sata tjedno u prirodoslovno-matematičkoj gimnaziji od prvoga do četvrtoga razreda; u trajanju od dva sata tjedno u tehničkoj gimnaziji od prvoga do trećega razreda pod nazivom Računalstvo, uz dodatne izborne satove u različitim ponuđenim modulima. Nastavnim planom i programom izborne nastave iz predmeta informatika za II., III. i IV. razred opće gimnazije iz 2015. godine, predviđeno je 70 nastavnih sati informatike za II. i III. razred te 64 nastavna sata za maturante. Nastava informatike u strukovnim školama ovisi o vrsti strukovnoga programa, a provodi se kao računalstvo u struci.
Obrazovna politika svjesna je važnosti i potrebe unapređivanja STEM područja na svim razinama obrazovanja, uključujući i nastavu informatike. Unaprjeđivanje nastave informatike provodit će se osuvremenjivanjem nastavnoga plana i programa/predmetnoga kurikuluma informatike, osnaživanjem učitelja/nastavnika u programima kontinuiranoga profesionalnog razvoja, opremanjem škola za provedbu informatike u skladu s najrazvijenijim obrazovnim sustavima, poticanjem daljnjeg uključivanja učitelja/nastavnika u programe međunarodne razmjene u cilju stjecanja kompetencija i razmjene iskustava vezanih uz STEM područja te pripremu primjerenih digitalnih obrazovnih sadržaja. Ministarstvo znanosti i obrazovanja u predstojećem razdoblju intenzivno će pristupiti svim navedenim aktivnostima s ciljem unaprjeđenja nastave informatike u osnovnim i srednjim školama, piše u priopćenju Ministarstva.