Kreće najveći projekt nakon državne mature: U hrvatske škole uvodi se ‘mala matura’
Kako doznaje Hrvatska radiotelevizija, u hrvatske škole uvode se nacionalni ispiti. Pisat će se u petom i osmom razredu. Tako će, uz ocjene postignute na nastavi, od iduće godine rezultati tzv. ‘male mature’ biti važni za upis u srednje škole.
Još je uoči ljetnog roka državne mature ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja izjavila kako je Centar spreman za provedbu nacionalnih ispita, a njihova provedba ovisit će o volji Vlade. Novi ministar obrazovanja potvrdio je za HRT kako nacionalni ispiti uskoro stižu u osnovne škole.
Ispiti se pišu u 5. i 8. razredu
– Dat ćemo nalog Nacionalnom centru da krene s izradom projekta nacionalnih ispita i to za osnovne škole. Po onome što su nam rekli u Nacionalnom centru, najbolja varijanta je provjera znanja u 5. i 8. razredu, rekao je Fuchs za HRT.
Da pojasnimo, nacionalni ispiti standardizirani su ispiti (isti za sve škole) kojima se provjerava u kojoj su mjeri učenici sposobni koristiti ključna znanja i vještine iz pojedinih nastavnih predmeta. Osim što povratnu informaciju o svom rezultatu dobivaju učenici, škola dobiva informaciju o kvaliteti nastave koja se, a sve s ciljem praćenja i unapređivanja učinkovitosti rada u školama. Ovakvi ispiti provode se u zemljama u okruženju i temeljem njih stvaraju se nacionalni standardi.
Prema podacima iz e- Rudnika Ministarstva, više od polovine učenika prošle godine, njih 240.482 nastavnu su godinu završili s odličnim uspjehom. Drugim riječima, imali smo četvrt milijuna odlikaša u školama, a uvođenjem nacionalnih ispita značajno bi se smanjio pritisak roditelja na nastavnike kada je riječ o zaključivanju ocjena.
– Roditelji na kraju školske godine češće komuniciraju s učiteljima, traže od učitelja da ponovno ispitaju njihovu djecu, misle da njihovo dijete zna za veću ocjenu. Ako oni ne ostvare veću ocjenu, pritisci pojedinih roditelja su još i jači, rekla je za HRT Anita Poslon, nastavnica hrvatskog jezika u OŠ Granešina.
Nacionalni ispiti bit će važni za upis srednje
Ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovana, Ivana Katavić, istaknula je kako se nacionalni ispiti usmjeravaju i na kompetencije učenika, tako da one mjere njegovu čitalačku i matematičku pismenost.
– Jednako kao što se srednjoškolci upisuju na fakultete, tako će i osnovnoškolcima mjera za upis u srednju školu biti ocjene koje su postigli tijekom osnovnoškolskog obrazovanja, ali i objektivna vrijednost vrednovanja kroz nacionalne ispite, rekla je Katavić za HRT.
Ministar Fuchs ističe kako će podaci dobiveni analizom ispita biti korisni za promjene u sustavu obrazovanja.
– Dobivate uvid ne samo u znanje pojedinih učenika, nego i kakvi su učenici iz pojedinih škola u pojedinim područjima. Kasnije možete analizirati što je dobro, što loše, što treba popraviti, ističe Fuchs.
Osim pojedinih nastavnika, nacionalne ispite priželjkuju i pojedini ravnatelji srednjih škola.
– Ne bih se složio s pristalicama da je to stres za učenike. Oni pišu u svojoj sredini, sa svojim profesorima, ne vidim razlog za stres, kaže za HRT Zlatko Stić, ravnatelj Prirodoslovne škole Vladimira Preloga Zagreb.
Napomenimo za kraj i kako je 90% maturanata u istraživanju koje je proveo NCVVO istaknulo kako smatra da bi bilo dobro da su se ranije tijekom školovanja imali prilike susresti s ispitima sličnim državnoj maturi, što nacionalni ispiti i jesu.