Kriv je sustav nisam ja: Nastavnici zgroženi lažnim diplomama, a sami prepisuju i dijele šalabahtere
Cjelokupna nacija se zgražala nad lažnim diplomama, koje su detektirane kod nekoliko uposlenika škola, provjerama na Filozofskom fakultetu prošli tjedan. U tom zgražanju su dakako sudjelovali i nastavnici, koji su osim potrebe da osude kvarljivu pojavu i članove društva, imali motiv osuditi i ‘nelojanu konkurenciju’, koju su kako ispada neki imali u zbornicama, a koja je do svojih radnih mjesta došla fabriciranjem kvalifikacija. No, u ponedjeljak se u zatvorenoj Facebook grupi dogodio jedan moment, koji upravo nalikuje krivotvorini kvalifikacija.
Kako izvještava Index.hr, jedna je nastavnica i članica mreže Nastavnici.org, sa svojim kolegama i kolegicama podijelila odgovore na sva pitanja iz testova projekta Loomen, koji služi za edukaciju nastavnika u sklopu kurikularne reforme.
Podijelila svoje i tuđe odgovore
Osim što je ponudila svoje verzije odgovora, podijelila je i one dvoje svojih kolega
I dok su neki članovi mreže, koja broji oko 13.000 članova, oštro osudili ovaj postupak, podsjetivši kolege da se u medijima upravo ovih dana kritizirao rad nastavnika s lažnim diplomama, s druge je strane bilo niz njih koji su pohvalili kolegičin potez, zahvaljivajući joj se na njemu.
Dakle, ni dva tjedna poslije sveopće osude, koja je ponavljamo opravdano iskazana u slučaju lažne diplome, ovdje su iskazane riječi podrške profesorici, koja je podržala plagiranje i prepisivanje te istovremeno ugrozila trud koji su u projekt edukacije uložili njezini brojni kolege i kolegice.
Pojedini su nastavnici riječi podrške i zahvale nastavnici iskazali ,pod obrazloženjem da projekt Loomen iziskuje prekomjerni angažman i beskorisno traćenje energije, dok su drugi posegli za naivnim, prožvakanim objašnjenjem ‘kako se i kroz prepisivanje može nešto naučiti’!
Moja objava je poziv na časno ponašanje
Sporna objava je naknadno izbrisana iz grupe, a oštre reakcije na nju je iskazalo nekoliko profesora.
– Moj stav o Loomenu i reformi nema nikakve veze s mojim principima kada je riječ o ovakvim postupcima. Jednako tako smatram da ovo nije način kojim treba bojkotirati reformu ili edukacije. Nema te reforme koja može zaživjeti sve dok dio nastavnika smatra kako je prepisivanje nešto prihvatljivo i poželjno. Uvijek ću se ograditi od takvih istupa, dolazili oni iz redova moje struke ili iz neke druge. Moja objava nije poziv na linč kako su je neki pogrešno interpretirali. Ona je poziv na časno ponašanje. I dalje smatram da je među nama jako puno kvalitetnih i časnih ljudi koji vide šumu bez obzira na stablo. I dalje smatram da smo mi nastavnici posljednja crta obrane zdravog razuma u ovoj zemlji. Usprkos pojedincima koji svojim postupcima šalju javnosti potpuno iskrivljenu sliku o nama, rekla je za Index.hr profesorica Hrvatskog jezika u Tehničkoj školi Rijeka Tamara Šoić.
Osuđuju kupovinu diploma, a pristaju na nepošten način zaraditi potvrdu o stručnom usavršavanju
Za isti je medij jedna od administratorica spomenute grupe Ivana Valjak Ilić pojasnila, da joj je neprihvatljivo da itko od nastavnika doživljava usavršavanje, koje im se uračunava u satnicu i plaća, kao beskorisno.
– Stručna usavršavanja dio su zaduženja učitelja i nastavnika, dio su našeg radnog vremena. Onima kojima ne odgovaraju županijska stručna vijeća i seminari mogli bi odgovarati webinari i tečajevi na internetskim platformama poput Moodlea i njegove lokalne verzije, Loomena. Kao osobi u statusu nastavnika mentora, to mi je također obaveza. Ako kolege u tome ne sudjeluju, neće snositi nikakve posljedice. To je također velika rupa u sustavu. Neprofesionalno je i nemoralno pljuvati po nečemu u čemu se ni ne okušamo. Želi li netko bojkotirati projekt, plagiranje nikako nije način za to. Koliko god neki bivši ministri obrazovanja tvrdili da je prepisivanje u našoj tradiciji, ne mogu shvatiti niti prihvatiti da ljudi koji osuđuju kupovinu diploma tako lako pristaju na nepošten način zaraditi potvrdu o stručnom usavršavanju. Nije stvar u pitanjima i odgovorima, nego u cijelom procesu i akademskom integritetu, rekla je administratorica mreže.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja su pojasnili da neće mijenjati pitanja na Loomenu jer ona nisu šablonska, a o postupku nastavnice su umjesto o potencijalnim sankcijama, mlako, filozofskim rječnikom odgovorili o potrebi promišljanja učiteljskog poziva.
– Nastavnica koje je podijelila svoje odgovore na neka pitanja i time htjela potaknuti druge na prepisivanje pokazala je kako učitelji i nastavnici moraju svakodnevno promišljati kakav su uzor svojim učenicima. Vjerojatno nitko ne želi svoje učenike poticati na prepisivanje, krivotvorenje ili krađu. Stoga i ovo smatramo dobrim primjerom za učenje i osvješćivanje koliko je uloga učitelja i nastavnika važna, poručili su iz Ministarstva za Index.hr.