Luka je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Nadam se da će netko skinuti taj rezultat’
Luka je trenutno student na diplomskom studiju Matematike u Belgiji, no još uvijek drži rekord za najviše osvojenih Oskara znanja, priznanja za izvrsne učenike, u svojoj županiji. S čak 13 Oskara znanja, jedan je od najuspješnijih učenika u Hrvatskoj. Porazgovarali smo s njim o natjecanjima i njegovim iskustvima iz škole. Pitali smo ga i što misli o položaju izvrsnih učenika i našem obrazovnom sustavu.
S čak 13 Oskara znanja, Luka Banović najuspješniji je učenik Primorsko-goranske županije. Kao učenik Osnovne škole Fran Franković i kasnije Gimnazije Andrije Mohorovičića iz Rijeke, pobjeđivao je na natjecanjima iz Matematike i Geografije. Oskar znanja, za one koji možda ne znaju, je priznanje koje dodjeljuje Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) učenicima za izniman uspjeh na državnim i međunarodnim natjecanjima. Luka i dalje drži rekord za najviše osvojenih Oskara znanja u svojoj županiji, iako je već na studiju.
Uspjesi učenika i učenica poput Luke su važni, a upravo zbog toga smo ih istaknuli kroz Alumni projekt. Projekt Alumni mapirao je najbolje učenike i profesore prema kriteriju osvojenih Oskara znanja, a napravili smo ga u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija. Koristeći tražilicu, na Alumni dijelu portala možete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje.
Upravo smo na taj način pronašli da je Luka najnagrađivaniji u svojoj županiji. Iako mu je drago to čuti, Luka se ipak nada da će njegov rekord uskoro skinuti neki drugi učenik ili učenica. Natjecanja su mu bila hobi i uživao je putujući Hrvatskom i svijetom zbog njih, a neke od najboljih prijatelja upoznao je baš na natjecanjima. Danas je na diplomskom studiju u Belgiji i planira istražiti taj dio Europe. Cijeli razgovor s Lukom pročitajte ispod.
Što te motiviralo da sudjeluješ u natjecanjima?
Nije mi zapravo trebala nikakva posebna motivacija. Naime, i prije samog sudjelovanja na natjecanjima imao sam interes za matematikom i geografijom (iz kojih sam se ponajviše natjecao), tako da su mi natjecanja samo poslužila kao okvir unutar kojeg ću produbljivati znanje u tim područjima. Tu svrhu su svakako ispunila.
Je li ti bilo teško pripremati se za njih? Kako bi opisao iskustvo samih natjecanja?
Sigurno da je zahtjevno pripremati se za natjecanja, pogotovo što sam krenuo s dobrim rezultatima pa je cijelo vrijeme ostala prisutna želja da se s dobrim rezultatima i nastavi. S druge strane, budući da su mi natjecanja u neku ruku bila hobi jer sam se bavio onime što sam volio, onda samu pripremu za natjecanja čovjek ne doživljava toliko napornom. Naravno, pomaže i to što se ipak radi o aktivnosti kojom se netko bavi u slobodno vrijeme, dakle uvijek je moguće odmaknuti se od svega po potrebi. Iskustvo samih natjecanja je bilo izuzetno pozitivno s moje strane, što zbog upoznavanja vršnjaka koji dijele slične interese, što zbog toga što sam zahvaljujući natjecanjima proputovao dobar dio Hrvatske i vidio neke dijelove svijeta koje pitanje kad bih inače imao prilike vidjeti.
Na koji način ti je mentor pomogao?
Svakako bih se htio zahvaliti svim mentorima: onima iz geografije, matematike kao i ostalih predmeta iz kojih sam se natjecao, za podršku i znanje koje mi je pruženo. Svaki od mentora je pomogao na svoj način, onako kako je to najbolje znao, bilo upućivanjem na dodatnu literaturu, organiziranjem dodatne nastave, čak i prolaženjem gradiva unaprijed sa mnom kad je bilo potrebno. Svaka pomoć je uvijek bila dobrodošla, i pritom sam imao sreće da sam uglavnom na raspolaganju imao odlične mentore koji su tu pomoć mogli svesrdno pružiti.
Iz perspektive izvrsnog učenika, kakvo je tvoje viđenje školskog sustava? Kakav je položaj izvrsnih učenika? Što bi se u školskom sustavu moglo mijenjati?
Izvrsni učenici (dijelom i opravdano) nisu u fokusu redovne nastave budući da u načelu bez problema izvršavaju svoje redovne školske obveze. Stoga postojanje natjecanja u znanju na ovako sveobuhvatan način kao što je u Hrvatskoj (za razliku od mnogih, nerijetko visoko razvijenih zemalja) zaista nudi poticaj takvim učenicima da se više angažiraju, što samostalno, a što uz pomoć mentora. Generalno, mislim da je već puno problema u sustavu školstva istaknuto u zadnjih nekoliko godina (čime raste i svijest o njima, a samim time i pritisak da se sustav mijenja na bolje), tako da nisam siguran imam li za dodati nešto što već nije bilo dosad izrečeno u raznim oblicima i situacijama.
Što je, po tebi, najveća korist od sudjelovanja na natjecanjima? Bi li preporučio drugim učenicima da i sami steknu to iskustvo?
Po meni je najveća korist upoznavanje brojnih ljudi sličnih interesa i stjecanje novih prijateljstava, puno više od samih natjecanja jer teoretski upoznavati znanost danas lako možete i iz svoje sobe. Neke od najboljih prijatelja koje trenutno imam upoznao sam upravo na natjecanjima i ta dodatna druženja i iskustva su nešto što puno dulje ostaje u sjećanju (svakako puno dulje od npr. zadataka na natjecanjima ili samih plasmana). Zbog toga mi je izuzetno žao što trenutna situacija ponajviše utječe na taj aspekt natjecanja. Međutim, svakako preporučujem svim učenicima koji su zainteresirani za proširivanje svojeg znanja izvan uobičajenog kurikuluma da se okušaju u natjecanjima.
Kakav je osjećaj znati da imaš najviše Oskara znanja u svojoj županiji, odnosno da si, iz te perspektive, najuspješniji učenik svoje županije?
To je zasigurno lijepo saznanje i ne mogu reći da mi nije drago da je tako. S druge strane, iskreno se nadam i navijam da će u skoroj budućnosti iz moje županije netko uspjeti “skinuti” taj rezultat, tj. da mu ta činjenica potencijalno posluži i kao svojevrsna motivacija.
Čime se trenutno baviš, a kakvi su ti planovi za budućnost?
Trenutno sam na prvoj godini diplomskog studija iz matematike na jednom sveučilištu u Belgiji. Zasad mi je jedini plan koliko god je to moguće upoznati Belgiju i taj dio Europe općenito (budući da mi je ovo tek prvi semestar tamo), kao i naravno što uspješnije završiti studij. Nakon toga sve je zasad moguće.
Projekt Alumni mapirao je najbolje učenike i profesore prema kriteriju osvojenih Oskara znanja, a napravili smo ga u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija. Koristeći tražilicu, na Alumni dijelu portala možete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje.
Pročitajte i ostale razgovore s najuspješnijim učenicima Hrvatske koje smo pronašli koristeći Alumni dio portala:
Srećko je najuspješniji učenik svoje županije: ‘Ne stavljamo dovoljan naglasak na izvrsnost’
Ilija Srpak je jedan od najuspješnijih učenika Hrvatske: Evo što misli o našem školstvu
Kako poboljšati školstvo? Pitali smo Krešimira, najuspješnijeg učenika Hrvatske
Josip je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Do ovog trena nisam to ni znao’
Sustav ocjenjivanja treba mijenjati? Jedan od najuspješnijih učenika to misli, objasnio nam je zašto
Klaudija je jedna od najboljih učenica Hrvatske: Rasturala je na natjecanjima iz astronomije
‘Imamo previše odličnih, a premalo izvrsnih učenika’: Evo kako uspješan učenik vidi školski sustav
Luka je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Nadam se da će netko skinuti taj rezultat’