Maturalci sve kraći zbog krize, a učenicima bitnija destinacija od cijene
Kriza koja je pogodila države diljem Europe i svijeta, a samim tim i našu državu, utjecala je i na broj maturalnih putovanja. Dok pojedine turističke agencije specijalizirane za maturalce istuču kako su u posljednje tri godine osjetile pad, u razgovoru s učenicima doznali smo da roditelji još uvijek većini mogu priuštiti putovanje prije završnog razreda srednje škole.
Maturalna putovanja su za većinu srednjoškolaca jedinstvena prilika da otputuju u neku stranu zemlju. Među hrvatskih učenicima daleko su najpopularnije Španjolska, Češka, Grčka ili Nizozemska, no kriza je ostavila traga i na broju te izboru maturalaca. Iako mnogi ističu kako nije bitno gdje se ide, sve dok je ekipa dobra, drugima opet nije svejedno putuje li se busom ili avionom te traje li put 15 ili manje sati. Prilikom glasovanja također veliku ulogu igra destinacija, ali i cijena ponude zbog koje opada broj maturalaca.
Razlike u cijenama i opadanje broja maturalaca
Ponude koje nude turističke agencije u Hrvatskoj dosta su skuplje od onih u susjednij BiH. Tako je prije pet godina 10 dana u Španjolskoj za hrvatske maturante bilo oko 4 500 kuna, dok su maturanti iz BiH skoro identičnu ponudu plaćali 1 600 kuna.
– U posljednje tri godine, opada broj maturalnih putovanja. Ponajviše zbog financijske nemoći roditelja i neizvjesnosti koju nameće ekonomska kriza, objašnjava Ante Donadić iz zagrebačke putničke agencije Petros. Njihove ponude biraju gimnazije, ekonomske i medicinske škole kao i tehničke škole iz Zagreba, Karlovca i Rijeke, a Donadić ističe kako su najpopularnija odredišta za Češku, Španjolsku ali i Njemačku te Nizozemsku. Zemlja za koju su maturanti izgubili interes zbog cijene ili nekog drugog razloga je Grčka koja je u stalanom opadanju.
Međutim, nije samo spomenuta zagrebačka putnička agencija zabilježila pad poslovanja. Pojedine turističke agencije i iz Istre žale na opadanje posla čak do 30 posto, piše Glas Istre. Uz činjenicu da je sve manji broj maturalnih putovanja, u ponudama je kraći boravak, a maturanti sve češće biraju Češku upravo zbog najpovoljnije cijene.
Maturanti gledaju destinaciju, ali i cijenu pri izboru
Iz razgovora s nekoliko maturanata doznali smo kako pri biranju gdje otići na maturalac prvenstvo ima sama destinacija, a tek onda se provjerava je li cijena realna u odnosu na ponudu.
– Za tjedan dana idemo u Prag što nas je preko vinkovačke agencije za maturalna putovanja izašlo oko 1 700 kuna. Prilikom odabira ponude prvo smo svi razmišljali o samoj destinaciji, a tek onda smo porvjeravali je li cijena realna s obzirom na sve što nam se nudi, rekao nam je Antonio Ripić iz Ekonomske škole Vukovar. Dodao je kako iz njegovog razreda ne ide svega troje učenika, ali ne zbog nedostatka novca nego drugih obaveza.
Lukra Širok koja je upravo završila treći razred Biskupske klasične gimnazije Ruđer Bošković u Dubrovniku na kraju ljeta sa svojim razredom odlazi u Grčku. Međutim, budući maturanti spomenute škole nisu imali previše izbora jer im je njihov biskup s obzirom da su klasična gimnazija ponudio samo put u Italiju ili Grčku. Budući da je većina glasovala za drugu državu, maturalac će platiti oko 4 300 kuna. Iako se radi o jednoj od skupljih ponuda, samo jedan učenik iz razreda ne ide na maturalno putovanje.