Pretraga

MZO: Predložili smo da se građanski odgoj ne financira jer ima i drugih važnih tema

A- A+

Vlada je još jednom pokazala kako joj jačanje građanskih kompetencija djece i mladih nije na listi prioriteta, ističu iz GOOD inicijative. Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava je, naime, u 2020. godini izbacilo poziv za prijavu projekata pod nazivom ‘Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za provedbu programa građanskog odgoja i obrazovanja’. Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja kažu kako je njihov prijedlog bio da se financiraju sve međupredmetne teme, a ne samo građanski odgoj, koji se, tvrde, već provodi. Iz GOOD inicijative pak ističu da Građanski odgoj koji se izvodi u sklopu Škole za život nije ni približno onome što su oni zagovarali.

Foto: Dora Kršul

– Vlada i ovim potezom šalje poruku kako jačanje građanskih kompetencija djece i mladih nije na listi
prioriteta. Štoviše, Vladi je to toliko nebitno, da su već dogovorene iznose financiranja za tu
kategoriju u potpunosti ukinuli. Ministarstvo znanosti i obrazovanja, pak, s druge strane ne davanjem
suglasnosti ovom pozivu poručuje da ni njima to nije bitno unatoč konstantnom propagiranju “Škole za život” kao one koja jača kritičko mišljenje mladih, kažu iz GOOD inicijative.

Izdvojeni članak

Most i GOOD inicijativa o reformi obrazovanja: Reforma je prodana, cijenu još ne znamo

Inicijativa za Građanski odgoj i obrazovanje reagirala je na činjenicu da je Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava u 2020. godini izbacilo iz kalendara poziv za prijavu projekata pod nazivom ‘Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za provedbu programa građanskog odgoja i obrazovanja’.

Objavili su, naime, Godišnji plan objave poziva na dostavu projektnih prijedloga Operativnog programa ‘Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020.’ Europskog socijalnog fonda, iz kojeg je vidljivo, napominju iz GOOD inicijative, da su već dogovoreni iznosi za provedbu građanskog odgoja i obrazovanja u potpunosti ukinuti.

MZO: Zašto se na natječaj ne bi mogla javiti i neka ekološka udruga?

Što misle o svemu, pitali smo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Oni su nam pak otkrili kako su sami predložili da se objavi jedan, jedinstveni poziv za sve međupredmetne teme.

Izdvojeni članak

GOOD inicijativa: Za prevenciju nasilja i ovisnosti u 2019. godini 3,5 kune po učeniku

– Ministarstvo znanosti i obrazovanja je predložilo da u predmetni poziv budu uključene sve međupredmetne teme. Primjerice, zašto se na natječaj ne bi mogla javiti i neka ekološka udruga jer pitanja održivog razvoja, zaštite okoliša i klimatskih promjena zaslužuju jednaku pažnju kao i građanski odgoj i ostale međupredmetne teme koje smo u sklopu kurikularne reforme uveli u sve škole diljem Hrvatske – pored Održivog razvoja i Građanskog odgoja i obrazovanja tu su još i Zdravlje, Poduzetništvo, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti, Uporaba IKT, pitaju se iz Ministarstva obrazovanja.

Ističu da se, ‘u sklopu kurikularne reforme koja je od jeseni ušla u sve škole diljem Hrvatske, Građanski odgoj i obrazovanje se izvodi se kao jedna od sedam međupredmetnih tema te se, kao i ostale međupredmetne teme, ostvaruje u okviru nastavnih predmeta i sata razrednika’.

– Građanske kompetencije vrednuju se i kroz razne projekte u kojima učenici sudjeluju, istražuju, rješavaju i pronalaze rješenja problema u svojim društvenim zajednicama.

GOOD inicijativa: Učinak eksperimenta je nepostojeći

S druge strane, iz GOOD inicijative ističu da se u ‘Školi za život’ Građanski odgoj ne izvodi ni približno kako bi trebao.

Izdvojeni članak

GOOD inicijativa pružila podršku štrajku: ‘Učitelji su ključni’

– Učinak projekta “Škola za život” koji smo imali prilike vidjeti u evaluacijskom izvještaju eksperimentalne faze provedbe projekta, a kojeg je MZO pokušao sakriti  od očiju javnosti, pokazao je kako je učinak eksperimenta nepostojeći, dakle, nema ga. Provedba međupredmetnih tema, od koji je jedna i Građanski odgoj i obrazovanje, u frontalnom uvođenju projekta “Škola za život” je također nedovoljna ili u mnogočemu nepostojeća jer trenutan okvir rada u kojem škole i učitelji/ce djeluju pokazuje kako za provedbu ovih važnih tema najčešće nemaju niti vremena niti dovoljno
kompetencija, smatraju iz Inicijative.

Upravo su zato, kažu, s mnogim gradovima, općinama i županijama krenuli u uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja kao izbornog predmeta po uzoru na ‘riječki model’.

– To je i u Godišnjem pregledu obrazovanja u Hrvatskoj kao primjer dobre prakse istaknula iz Europska komisija. No to ništa ne znači našoj Vladi i Ministarstvu znanosti i obrazovanja koje je potezom gumice izbrisalo ovaj vrlo važan poziv na natječaj, ističu.

‘Zašto je obrazovanje ovoj Vladi zadnja rupa na svirali?’

Pozvali su nadležna tijela da objasne građanima’ zbog čega je ovoj Vladi obrazovanje zadnja rupa na svirali, a stjecanje građanskih kompetencija i kritičkog mišljenja djece i mladih potpuno nebitna tema koje će se bez problema odreći čak i kada postoje planirana sredstva za njenu upotrebu’.

– Isto tako, pozivamo ih da odgovore na pitanje zbog čega su naše škole, učitelje/ice i učenike u osnovnim i srednjim školama uskratili za direktna ulaganja u sustav u iznosu od 27.000.000 kuna
koja su u 2019. godini bili planirani ovim pozivom, zaključili su iz GOOD inicijative.