Na informacije i roditeljske sastanke najčešće idu – mame: O tome smo pričali sa sociologinjom
Informacije i roditeljski sastanci ključni su dio obrazovanja, a na njih najčešće dolaze – majke, pokazuju rezultati naše ankete. Štoviše, mnogi bi rekli da se majke općenito puno više angažiraju u obrazovanje djece u usporedbi s očevima, što upravo dokazuje recentna afera Sanje Musić Milanović. O tome zašto majeke češće odlaze informirati se o djeci u školu, porazovarali smo s profesoricom sociologije.
![](https://www.srednja.hr/app/uploads/2021/11/razgovor-otkaz.jpg)
Ilustracija: Unsplash
Prema našem iskustvu, učionice tijekom roditeljskih sastanaka ‘vrvjele’ su majkama, a isto se moglo vidjeti i na hodniku škole dok su trajale informacije. To, dakle, ukazuje na to da majke imaju veću ulogu u obrazovanju djeteta nego što to imaju očevi.
Anketu je ispunilo preko 1.500 ljudi
Kako bi saznali jesu li majke imale glavnu riječ i kod vašeg školovanja, prošloga smo tjedna napravili anketu s prigodnim pitanjem – tko je kod vas išao češće na informacije i roditeljske sastanke. Anketu je u kratko vrijeme ispunilo čak 1.522 ispitanika, a odgovori nas i nisu toliko začudili.
Naime, 78,06 posto ispitanika odgovorilo je da im je na informacije i roditeljske sastanke najčešće išla mama, dok je njih 12,29 posto reklo da je tu ulogu najviše preuzimao tata. Svega 9,66 posto čitatelja tvrdi da su roditelji podjednako preuzimali tu zadaću.
![](https://www.srednja.hr/app/uploads/2022/07/informacije.png)
Screenshot: Srednja.hr
Stoga, ako je za suditi prema rezultatima naše ankete, majke su te koje odlaze na informacije i roditeljske sastanke. Više o tome rekla nam je profesorica Anita Dremel s katedre za sociologiju na FFOS-u, koja kaže da se može primijetiti porast uključenosti muškaraca u aktivnostima brige, njege i obrazovanja djece, ali žene i dalje u tome dobrano ‘vode’.
Žene tjedno imaju do tri radna vremena više
– Podaci Europskog instituta za rodnu jednakost govore da prosječni tjedni broj sati proveden u brizi za djecu ili posvećen njihovom obrazovanju izvan plaćenog rada iznosi 34,3 sata za žene, a 16,3 sata za muškarce za 2016. godinu, objašnjava Dremel.
Isti podatak, ističe profesorica, na razini prosjeka EU-28, iznosi 38,3 sata za žene, a 20,7 sati za muškarce. To, dakle, ukazuje na to da žene prosječno imaju dva i pol do tri dodatna radna vremena tjedno u odnosu na muškarce u prosjeku.
– Ako tome pridodamo prosječnih 28 sati tjedno provedenih u kuhanju i kućanskom radu žena u Hrvatskoj, dolazimo do zaključka o višestruko opterećenim ženama i majkama, koje kada dođu s posla rade doma dodatnu smjenu, a njihova je dobrobit snažan prediktor dobrobiti djece te funkcionalnih i sretnijih obitelji uopće, smatra Dremel.
Roditeljska uključenost u zadaće može biti i negativna
Unatoč tome, Dremel kaže da mnoga istraživanju ističu da još uvijek ne postoji jasan i općenito prihvaćen stav po pitanju roditeljske uključenosti u obrazovanje djece, iako se svi slažu da je riječ o složenom i višedimenzionalnom konstruktu koji uključuje mnoge aktivnosti i ponašanja roditelja u vezi s ukupnim obrazovnim procesom te učenjem djeteta.
U istraživanjima općenito stoji pretpostavka da kvalitetna suradnja roditelja i škole pridonosi pozitivnijem stavu učenika prema školi, kao i njihovom boljem školskom uspjehu.
– Međutim, to ne znači da su učinci roditeljskog uključenja u, na primjer, pisanje domaće zadaće nužno poželjni i blagotvorni. Dapače, ishodi roditeljske uključenosti u zadaće mogu čak biti negativni, napominje Dremel.
Roditelji su više participativni u osnovnoj školi
Najbrojnija istraživanja na temu uloge majke i oca u obrazovanju djetetu, potječu iz SAD-a, gdje majke češće izjavljuju da nikada ne može postojati previše roditeljske uključenosti. Generalno, roditelji višeg obrazovnog stupnja i višeg dohotka, daleko rjeđe smatraju da bi uključivanje roditelja u proces obrazovanja djeteta moglo biti loše, iako neki spominju potencijalne nepoželjne strane.
– Majke su uglavnom nezadovoljnije količinom vremena koju imaju da pomognu djeci, posebno kada rade puno radno vrijeme i kada su samohrane. Također, majke uglavnom nešto češće idu na roditeljske i ostale sastanke ili aktivnosti u školi u usporedbi s očevima, kaže Dremel.
Isto tako, istraživanja koja spominje Dremel navode da je u osnovnoj školi izraženija participativnost roditelja u usporedbi sa srednjom školom. Mnoge studije pokazale su i da uključenost roditelja s naglaskom na kvaliteti, a ne kvantiteti, ima pozitivan utjecaj na školska postignuća djeteta.