Nacrt nacionalnog programa za mlade posebno ‘kaska’ u području obrazovanja: Ističe samo jednu temu
Hrvatska nakon više od pet godina čekanja ima nacrt nacionalnog programa za mlade za razdoblje od 2023. do 2025. godine. U tijeku je e-Savjetovanje, a reakcije na program do sada su uglavnom negativne. Zamjera se što nema konkretnih stambenih politika za mlade, što se nigdje ne spominju seksualne manjine ili mladi s invaliditetom, a nema ni radnika s mladima. U odjeljku za obrazovanje spominje se samo medijska pismenost, a Središnji ured za demografiju i mlade konstantno ponavlja mjere koje se već provode. Iz Mreže mladih Hrvatske rekli su nam kako se ovakav dokument nije isplatilo čekati te da u njemu nedostaje inovativnosti i hrabrosti.
Nakon pet godina mladi u Hrvatskoj dočekali su nacrt nacionalnog programa za mlade (NPM). Dokument je to koji bi trebao javnim institucijama dati smjernice za djelovanje u području mladih, a može olakšati obrazovanje, radnička prava i stambeno osamostaljivanje mladih. Mreža mladih Hrvatske (MMH), kao što smo o tome pisali prošlo ljeto, kao nacionalno vijeće mladih obično je sudjelovalo u izradi nacionalnog programa za mlade, no iz izrade ovog programa isključeni su pod izlikom da je u radnoj skupini pozvana jedna njihova članica.
‘Neobično je što je medijska pismenost gotovo jedina tema unutar područja obrazovanja’
MMH smo sada, kada je dokument programa i javno dostupan u e-Savjetovanju, pitali je li se na njega isplatilo čekati više od pet godina. Iako vide neke pozitivne promjene, smatraju da se ovakav prijedlog nije isplatilo čekati. Zabrinjava ih to što su u izradi, kako stoji u uvodnom dijelu programa, sudjelovale samo dvije udruge, a čak deset državnih tijela. Upravo to, naglasili su iz MMH, poprilično odudara od europske preporučene prakse pariteta.
– Drago nam je da je prijedlog Nacrta konačno došao na javno savjetovanje s obzirom se na to da se na ovaj trenutak čekalo od kraja 2017. godine, što je nedvojbeno predug period čekanja za jedini strateški okvir za mlade. Nažalost, ne možemo reći da se na ovakav prijedlog isplatilo čekati. Pozitivno je da je broj područja smanjen što dokument čini kompaktnijim od prethodnih izdanja, ali s druge strane brojne mjere ne odgovaraju na izazove koji su i samim dokumentom prepoznati kao problematični, rekli su za srednja.hr iz Mreže mladih Hrvatske.
NPM, ponovimo, dokument je koji može olakšati obrazovanje mladih. U ovom nacrtu u odjeljku ‘Obrazovanje mladih’ kratko stoji da je program ‘usmjeren na poticanje učenika za bavljenje i školovanje strukovnim i deficitarnim zanimanjima te da je u tu svrhu u proceduri i strateški dokument Nacionalni plan razvoja sustava obrazovanja od 2021. do 2027.’. Jedine konkretne mjere u odjeljku obrazovanju tiču se medijske pismenosti te kratko, jačanje kulture nenasilja i pružanje potpore mladima koji ne rade. MMH smo pitali zašto nema više mjera koje se tiču obrazovanja.
– Medijska pismenost je gotovo jedina tema unutar cijelog područja obrazovanja što je neobično. Također, primjećujemo da se tek ovlaš spominje digitalna pismenost i to u kontekstu medijske pismenosti, što je posebno zabrinjavajuće u vidu razvoja i sve većeg korištenja umjetne inteligencije. Medijska pismenost je u predloženom Nacrtu NPM-a usmjerena samo na formalne aktere, osnažit će se učitelji, ravnatelji i slično, a ne spominju se uopće neformalni akteri, iako se mnogi već godinama bave tom temom, objasnili su nam iz MMH.
‘Ostaje nejasno koja bi tu točno bila uloga središnjeg ureda’
Nadalje, nacrt NPM posebno potiče osnivanje novih centara za mlade i jačanje njihovih aktivnosti. Razlog tome je, sudeći prema NPM, što je tri četvrtine ispitanika u istraživanju 2017. smatralo da bi svako veće mjesto u Hrvatskoj trebalo imati višenamjenski centar za mlade u kojem bi se moglo informirati o obrazovanju, zapošljavanju, mobilnosti, ali mladima i omogućiti smještaj, računalne radionice, društvene igre i slično. MMH u tome vidi problem jer Središnji državni ured za demografiju i mlade, kao resorno tijelo na nacionalnoj razini, ne bi trebao osnivati centre za mlade već uspostaviti strukturu koja će osiguravati redovno i održivo financiranje centara.
– Centri za mlade itekako su važni i potrebni, stoga nam je drago da postoji podrška za njihovo osnivanje. Ono što je nejasno iz predloženog Nacrta jest kako će točno i u kojem obliku Središnji državni ured za demografiju i mlade pružati podršku, odnosno uključivati se u te procese. Centri za mlade u Hrvatskoj češće trebaju podršku svoje općine, odnosno grada. Civilno-javno partnerstvo je poznata praksa u upravljanju takvim institucijama, stoga ostaje nepoznato koja bi tu točno bila uloga središnjeg ureda, napomenuli su iz MMH.
Nacrt NPM također u nekoliko navrata spominje savjete mladih. To su savjetodavna tijela općine, grada ili županija koja promiču prava i interese mladih. Tako je u NPM vidljiva mjera uključivanja mladih u rad savjeta mladih što će se postići izrađivanjem videouradaka koji će se distribuirati školama, aplikacijom za praćenje broja osnovanih i aktivnih savjeta mladih te digitalnim programom za savjete mladih. NPM naglašava i održavanje Godišnje konferencije savjeta mladih.
– Zanima nas kako će se spomenutim mjerama postići kvaliteta rada savjeta mladih veća od dosadašnje. Godišnje konferencije već dugi niz godina uspješno organizira Udruga gradova u RH, stoga smatramo da bi kvalitetnije bilo podržati postojeću strukturu koja je provjereno funkcionalna i održiva. Ona dolazi od organizacije koja je u svom radu stručna i koja, za razliku od predloženih izvoditelja ove mjere, dakle središnjeg ureda i Savjet za mlade Vlade, ima kapacitete potrebne za organizaciju, rekli su nam iz MMH.
‘Teško je procijeniti kakvog utjecaja na mlade ova mjera može imati’
Nejasno im je i što se uopće misli pod digitalnim obrazovnim programom za savjete mladih za koje je osigurano 13.272 eura godišnje. Mjeru smatraju nepotrebnom jer Udruga gradova u RH već nudi besplatnu cjelodnevnu edukaciju za svaki novoosnovani savjet mladih. Ponovno bi im bilo draže da je podržana postojeća struktura koja je već u provedbi i pokazuje dobre rezultate.
– Nije ni opisano kakve video uratke središnji ured planira izrađivati. Teško je procijeniti koliko i kakvog utjecaja na mlade ova mjera može imati. S druge strane, izrada aplikacije za praćenje broja osnovanih savjeta prilično je jasna mjera, ali se nameće pitanje stvarne potrebe aplikacije. Navedeni podatci mogu se vrlo lako prikupiti i bez izrade specijalizirane aplikacije te pohraniti u također digitalnom obliku jedne Excel tablice. Što bi imalo još i jači učinak kad bi bilo podijeljeno javno na stranici središnjeg ureda i dostupno svima – savjetima mladih, jedinicama lokalne i regionalne samouprave, organizacijama civilnog društva i slično, kazali su iz MMH.
Ozbiljnim propustom smatraju i što nema iskazivanja potreba manjinskih skupina. Kao što smo već pisali, NPM ne spominje seksualne manjine ili pak romsku zajednicu. Marko Kovačić, nacionalni korespondent za mlade za Europsku komisiju i Vijeće Europe, tada nam je rekao da je skandalozno izostavljanje manjina i mladih koji su u sustavu ili izvan sustava alternativne skrbi.
– Da ne znamo bolje, mogli bismo zaključiti da se u Hrvatskoj jednako poštuju prava svih osoba neovisno o boji kože, nacionalnosti, spolu, rodu ili invaliditetu pa se iz tog razloga ništa od nabrojanog ne navodi posebno. Ipak, znamo da u hrvatskoj realnosti nije tako i ovo je još jedan od dokaza koji vjerno odražava stavove resornog tijela i vladajuće strukture o spomenutim društvenim skupinama, pojasnili su iz MMH.
‘Za očekivati je da će sve puno više koštati’
MMH također smatra da bi se NPM trebao baviti nekim od uzroka iseljenja mladih iz Hrvatske, kao što su to pristup priuštivom stanovanju ili kvalitetnom obrazovanju. Tako bi mogao biti u koheziji s Nacionalnom strategijom demografske revitalizacije, no taj dio u NPM nedostaje. Problematičnim smatraju i samo financiranje jer je u većini mjera predviđen identičan iznos za sve tri godine provedbe.
-S obzirom na to koja je stopa inflacije i da se planira dodjeljivanje potpora većem broju organizacija, to je posebno alarmantno. Podrazumijeva se da će isti iznos novaca biti dijeljen na sve veći broj udruga od kojih će se očekivati jednako brojni rezultati kao i dosad, a za očekivati je da će sve puno više koštati, naglasili su iz MMH.
Iz MMH zaključili su kako u cijelom programu nedostaje bolja povezanost između uvoda u mjere i mjera. Opisi spominju jedan problem, a mjere neke sasvim druge. Više od trećine mjera, rekli su nam, zapravo su nešto što se već događa, stoga misle da u NPM najviše nedostaje inovativnosti i hrabrosti.
– Ne znamo je li bilo pokušaja od članica radne skupine pa isti nisu naišli na podršku od strane drugih ministarstava ili istih nije ni bilo. Ali, kao dio Vlade koja se u svojoj izbornoj kampanji jasno fokusirala na položaj mladih, smatramo da strateški dokumenti ovog tipa moraju znatno jasnije reflektirati želju i potrebu za značajnim promjenama. Ako je pretpostavka da mladi odlaze i da nisu zadovoljni trenutnim stanjem onda je potrebno biti odvažan i gledati kako se može promijeniti status quo, zaključili su iz MMH.
Ovo je prvi put da MMH ne sudjeluje u nacrtu NPM-a, iako su prepoznati na europskoj razini. No, pozivaju sve članove, mlade osobe i one koji rade s mladima ili za mlade da se uključe u savjetovanje. Dokument nacionalnog programa za mlade, za razdoblje od 2023. do 2025. objavljen je u javnom savjetovanju te svi mogu ostaviti svoj komentar ovdje. Javno savjetovanje traje do 16. travnja.