Pretraga

Nakon 33 godine mijenja se pravilnik za darovite učenike, već ima zamjerki na neke od odredbi

A- A+

Trenutno važeći pravilnik o odgoju i obrazovanju darovitih učenika datira u 1991. godinu, a nakon višegodišnjih apela roditelja darovite djece i stručnjaka koji s njima rade, on se konačno mijenja. Novi pravilnik ovih je dana Ministarstvo obrazovanja postavilo u javno savjetovanje. Među ostalim, propisano je tko u školama čini Tim za darovite učenike, kako škole potiču razvoj darovite djece, prate njihov razvoj, ali i tko može prijevremeno upisati i završiti školu.

vrtić

Ilustracija: Pexels

Nakon 33 godine Ministarstvo obrazovanja donosi novi pravilnik za darovite učenike. Riječ je o dokumentu koji uređuje način utvrđivanja, praćenja i vrednovanja djece i učenika s darovitošću, način njihova obrazovanja te uvjete i postupak pod kojima darovito dijete može prijevremeno upisati i završiti školu. U uvodnom dijelu definirano je što je darovitost, što je darovito dijete, a što darovito dijete s utvrđenim teškoćama.

Tim za darovite i posebni razredni odjeli

Kao i ranijim pravilnikom, propisano tko u školi sačinjava tim stručnjaka koji provodi utvrđivanje darovitosti učenika, tzv. Tim za darovite. Ako se pravilnik usvoji u ovom obliku, to će biti ravnatelj, psiholog, pedagog, odgojitelji/učitelji razredne i predmetne nastave/nastavnici, a prema potrebi se uključuju i logoped, edukacijski rehabilitator ili socijalni pedagog, knjižničar i vanjski stručnjaci. Međutim, u odnosu na prijašnji pravilnik, puno je detaljnije propisano koje su sve zadaće tog tima.

Prijedlog pravilnika opisuje i kako sve škola može poticati razvoj darovitosti u djece i učenika. To se, među ostalim, čini  kroz razlikovne i individualizirane kurikule ili izvannastavne aktivnosti, pristup izvorima specifičnog znanja, ali i  prijevremeni upis u osnovnoškolski program ili završavanje razreda u kraćem vremenskom roku. U slučaju škola, razlikovne kurikule izrađuje nastavnik uz pomoć Tima za darovite, a individualizirani kurikul za darovitog učenika u kojeg je utvrđena darovitost u znatno izraženijem intenzitetu i darovitog učenika s teškoćama u razvoju osnovnoškolske i srednjoškolske dobi, izrađuje Tim za darovite.

Predloženi pravilnik predviđa i mogućnost posebnog razrednog odjela za darovite učenike. Takvu zasebnu skupinu bi činili daroviti učenici podjednake obrazovne razine, a optimalno je da je u njoj pet učenika.

Izdvojeni članak

Grad Zagreb uvodi novost oko upisa učenika u školu, najavljena i potpora darovitim školarcima

To će i kako moći ‘preskakati razrede’

Ako se to ne promijeni nakon javne rasprave, prijevremeni upis darovitog djeteta predškolske dobi u osnovnu školu provodio bi se na zahtjev roditelja ‘za darovito dijete koje nije školski obveznik, a ima stručno utvrđenu visoku razinu općih sposobnosti i usvojenosti specifičnih vještina iznad očekivane za dob te pokazuje primjerenu razinu socio-emocionalne zrelosti, samostalnosti i socijalizacije.’

Također, daroviti učenik može završiti razred u kraćem vremenu od propisanoga prijelazom u viši razred, odnosno završavanjem dvaju razreda u tijeku jedne školske godine, jasno stoji u predloženom novom pravilniku. Postupak ‘preskakanja razreda’ odnosno akceleracije moći će pokrenuti: razredni i predmetni učitelj/nastavnik, Tim za darovite ili roditelj. Potrebna je za to suglasnost roditelja, a konačnu odluku o akceleraciji donosi ravnatelj na temelju učiteljskog ili nastavničkog vijeća.

– Učenik od I. do III. razreda osnovne škole može završiti dva razreda u jednoj školskoj godini ako se na osnovi objektivnog ispitivanja čitanja s razumijevanjem, pismenosti i matematičkog znanja i znanja iz drugih nastavnih predmeta utvrdi da je razina njegova znanja jednaka ili viša od razine znanja učenika u godinu dana starijem razredu. Učenik od IV. do VIII. razreda osnovne škole i učenik od I. do završnog razreda srednje škole može u jednoj školskoj godini završiti dva razreda polaganjem razrednog ispita, opisano je u novom pravilniku za darovite učenike.

Dakako, razvoj i napredovanje darovitih učenika morat će se pratiti u svrhu vrednovanja njihovih postignuća, ali i kako bi se došlo do uvida u to je li potrebna primjena potpore učeniku. Razvoj darovitih učenika trebat će pratiti Tim za darovite voditi evidenciju u e-Matici i pohranjivati dokumentaciju o darovitim učenicima u mapu ili e-portfolio darovitog učenika.

Izdvojeni članak
ravnatelj Centra Ivica Zelić i psihologinja u Centru Ana Majić

Kako prepoznati darovite učenike otkrili su nam u splitskom Centru izvrsnosti: ‘Oni traže veći izazov’

Najviše zamjerki oko sastava Tima za darovite

Javna rasprava oko pravilnika o odgoju i obrazovanju darovitih učenika otvorena je do 9. listopada na ovoj poveznici. Već u prvim danima pristigla je nekolicina komentara, a dobar dio njih odnosi se na Tim za darovite unutar škole.

– Uočavanje i utvrđivanje darovitosti kod djece i učenika bi trebalo provoditi na isti način na koji se utvrđuju teškoće u razvoju-pred povjerenstvom za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta pri lokalnoj upravi (ured gradske uprave). Uočavanje i utvrđivanje trebaju provoditi predviđeni profili struke koji dobro poznaju i diferenciraju značajke djetetovog razvoja, odnosno postojanje kašnjenja u razvoju ili u ovom slučaju, iznadprosječnih razvojnih vještina i sposobnosti. Osnivanje Tima za darovite unutar škole povećava radno opterećenje stručne službe unutar škole te može dovesti do subjektivnosti u procjeni i potencijalno povećanog broja darovite i nadarene djece koji ne odgovara realnom stanju,  napisala je u javnoj raspravi Rafaela Plentaj.

I Vesna Vujić konstatira da poteškoće kod djece rješavaju povjerenstva u upravnim odjelima nadležnih osnivača škola, a da bi darovite trebao utvrditi Tim za darovite na razini škole.

– Time impliciramo da je poteškoću teže utvrditi nego darovitost. Postojeća Povjerenstva sadrže sve potrebne stručne osobe i trebala bi se baviti i utvrđivanjem darovitosti. Većina škola nema potrebne stručnjake, a djelatnici su već preopterećeni mnogim dodatnim obvezama te će Tim za darovite ravnatelj teško osnovati. Ukoliko mora angažirati psihologa iz druge ustanove, kad sam u školi nema psihologa. Potrebno je definirati ‘ustanovu’ iz koje će se angažirati psiholog (odgojno-obrazovna ustanova ili kakva druga), komentirala je u javnoj raspravi.

Neke brine i opseg posla nastavnika i učitelja te se pitaju hoće li im izrada razlikovnog kurikula biti dodatno plaćena.

– Milim da je potrebno usklađivanje s Pravilnikom o normi učitelja. Problem je što učitelji najčešće u svojem zaduženju/satnici nemaju prostora za mentorski rad (ukoliko imaju mentorski rad, nemaju prostora za dopunsku i dodatnu nastavu i izvannastavne aktivnosti koje su potrebne drugim učenicima). Zbog toga se vrlo rijetko zadužuju za mentorski rad. Stoga je potrebna mogućnost da mentorstvo darovitom učeniku bude priznato kao zaduženje iznad norme, komentirala je Vesna Tomorad u javnoj raspravi oko ovog pravilnika.