Pretraga

Naši susjedi vraćaju vojnu obranu u škole! Na nastavi će se poticati nacionalizam i spremnost na uporabu oružja

A- A+

Mađarski premijer Viktor Orban, koji je došao u fokus europske javnosti gradnjom žica pred izbjeglicama s Levanta te promicanjem politike potpunog zatvaranja granica EU-a za migrante, dodatno se čini se želi ‘zaštititi od vanjskog vojnog i civilnog neprijatelja’. Stoga je donio odluku o uvođenju nastave vojne obrane za učenike.

Izvor: Facebook

No, ta odluka budi sjećanja na sumorno poglavlje u kojem je vladao totalitarno-militaristički obrazovni program, piše Deutsche Welle.

Naši roditelji još uvijek se sjećaju marširanja vojničkim korakom, pucnjave, granatiranja, patriotskih propagandnih filmova, sjećanja na ratne heroje, koje je za vrijeme komunističke vladavine bilo dio svakodnevice u školama i bilo je kamen temeljac totalitarno-vojne obrazovne kulture. Zloglasnu nastavu vojne obrane, koja se u Jugoslaviji učila u sklopu predmeta ‘obrana i zaštita’, sve su bivše države srednje i jugoistočne Europe ukinule odmah i nečujno nakon 1989. godine. Oko malo drugih mjera u obrazovnoj reformi u društvima ove regije je vladao takav konsenzus.

Sada se ipak u Mađarskoj ponovo uvodi obvezna nastava iz vojne obrane za djecu i mlade. Tako je koncem srpnja odlučio mađarski premijer Viktor Orban. “Ministarstvo za ljudske resurse” (jedna vrsta posebnog ministarstva za socijalna pitanja, obrazovanje, mlade, obitelj, zdravlje, kulturu i sport) i Ministarstvo obrane su od Orbana dobili nalog da do kraja godine izrade tzv. “Patriotski obrazovni program za obranu domovine” za školsku nastavu u kojoj učenici trebaju biti poticani na patriotske stavove i veliku spremnost na obranu, javlja Deutsche Welle.

U Mađarskoj se vojna obrana neće podučavati u sklopu jednog predmeta

Izdvojeni članak

10 razloga zašto bi trebalo uvesti obvezni vojni rok

Prošlog tjedan je ‘Ministarstvo za ljudske resurse’ za pitanja obrazovanja imenovalo zamjenika državnog tajnika Zoltana Maruzsa da se pozabavi pojedinostima o novoj nastavi o vojnoj obrani.

On kaže da nije riječ o specijalnom predmetu, već o odgojnom konceptu koji bi trebao biti uključen u “Nacionalni obrazovni plan” za škole i biti uveden neovisno od predmeta.

– Govorimo o životnom osjećaju koji je već sada prisutan u nastavi povijesti i zemljopisa i koji također može biti prisutan u glazbi i sportu”, rekao je Maruzsa u razgovoru za novine bliske vladi “Magyar Idök”.

Po njegovim riječima zamislivo bi bilo uvođenje nastave streljaštva ili borilačkih sportova. Važno je da obrazovni sustav stanovništvu posreduje obvezu obrane domovine i domoljublja, kaže Maruzsa.

Stručna javnost zgrožena ovom idejom mađarskog premijera

Izdvojeni članak

Predmeti koji su izbačeni iz školskih kurikuluma

Predstavnici sindikata pedagoga, stručnjaci za pitanja obrazovanja i politolozi su u mađarskim medijima izrazili zgražanje zbog ove namjere govoreći o “militarizaciji škola”.

U razgovoru za DW stručnjak za političko obrazovanje Sindikata pedagoga János Szüdi predbacuje mađarskoj vladi da poseže za najlošijom tradicijom komunističke obrazovne politike.

– Mi smo ranije u školi učili streljaštvo i ispaljivanje granata. To je bila i jest greška”, kaže Szüdi.

“Baš kao i tada država i sada sve više želi odrediti obrazovne ciljeve. Prvo su došli programi o moralno-etičkom obrazovanju, sada dolazi patriotsko-vojno obrazovanje i općenito vlada želi najradije cijelu zemlju obrazovati u skladu sa svojim predodžbama, smatra on.

Žestoko protiv uvođenja vojne obrane u obrazovni sustav, koje bi uključivalo i postavljanje streljana u školska dvorišta je i politolog te direktor liberalnog instituta za politička istraživanja “Political Capital” Péter Krekó. On za DW ističe, da se ovdje s jedne strane radi o eksplicitnoj re-militarizaciji Mađarske nakon ukidanja obveznog služenja vojnog roka 2004. godine. S druge strane je vlada višestruko pokazala da patriotske aspekte u obrazovanju u najmanju ruku smatra jednako važnim kao i pružanje znanja. Zbog toga je mađarski obrazovni sustav već sada na opasan način postao poprište ideološke indoktrinacije, smatra Krekó.