Nastavnik: ‘Bio sam prvorangirani kandidat, no nisam dobio posao’; Ministarstvo: Sve je po zakonu
Našoj redakciji javio se nastavnik koji, iako je bio prvi na testiranju u natječajnom postupku, nije dobio radno mjesto u srednjoj školi. Ravnatelj je umjesto njega školskom odboru predložio da zaposli trećeplasiranog kandidata. No, prema pravilniku o zapošljavanju, imao je pravo na to jer pravilnik propisuje da ravnatelj sam može odlučiti između tri najbolja kandidata. Iz ministarstva kažu da je zapošljavanje ‘oduvijek u nadležnosti svake pojedine školske ustanove’.
Kada je izašao natječaj za Srednju školu Dugo Selo, za nastavnika latinskog jezika, odmah sam se prijavio, počinje svoju priču nastavnik latinskog jezika, koji se javio našoj redakciji.
Kako je zadovoljio sve uvjete natječaja, iz škole su ga pozvali na pismeno testiranje.
– Sa šest ostalih kandidata pristupio sam pismenom testiranju. Ostvario sam 136 bodova i bio sam prvi na listi, drugoplasirani kandidat imao je 125 bodova, dok je trećeplasirani kandidat imao 100 bodova, prepričava naš sugovornik koji je želio ostati anoniman kako ne bi imao problema pri novom traženju posla.
‘Presudio je intervju koji traje pet minuta’
Na usmeni razgovor škola je pozvala prva tri kandidata s rang liste, a na njemu su bili prisutni ravnateljica i tajnik.
– Na usmenom dijelu razgovora, koji je trajao vjerojatno 5 minuta, postavljeno mi je nekoliko pitanja, a srž intervjua je bila da se predstavim i kažem jesam li upoznat s reformom ‘Škola za život’. Nakon usmenog dijela razgovora, 3. listopada, na mrežnim stranicama škole objavljeni su rezultati, a izabran je trećeplasirani kandidat, prisjeća se nastavnik.
Nezadovoljan je načinom na koji je vođeno usmeno testiranje.
– Tijekom usmenog ispitivanja nije bilo prostora da unutar otprilike tri postavljenih pitanja pretjerano dođe do izražaja karakter ispitanika ili motivacija za zaposlenjem, a da bi ta tri pitanja presudila i prevagnula u korist trećeplasiranog. Jasno sam iskazao vlastitu motiviranost i dao do znanja da sam upoznat s reformom te da sam se u vezi s reformom i usavršavao na stručnim skupovima, žali se naš sugovornik.
Škola: Sve je po zakonu
Iz Škole su nam kratko odgovorili kako je natječaj proveden sukladno odredbama Zakona o odgoju i
obrazovanju u osnovnom i srednjem školstvu te Pravilniku o postupku zapošljavanja te procjeni i vrednovanju kandidata za zapošljavanje.
Napomenuli su i kako se Pravilnik može pronaći na njihovim web stranicama.
I nisu lagali. Prema spomenutom Pravilniku ravnatelj, između tri najbolja kandidata, može odlučiti kojeg će zaposliti.
MZO: Škole oduvijek same biraju koga će zaposliti
U tome sporno ništa ne vide ni u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.
– Zapošljavanje u školskim ustanovama je oduvijek u nadležnosti svake pojedine školske ustanove jer, sukladno zakonu, o zasnivanju i prestanku radnog odnosa odlučuje ravnatelj uz prethodnu suglasnost školskog odbora, objašnjavaju iz ministarstva.
Dodaju kako zakon propisuje da se način i postupak kojim se svim kandidatima za zapošljavanje u školskim ustanovama osigurava jednaka dostupnost javnim službama pod jednakim uvjetima, vrednovanje kandidata prijavljenih na natječaj.
‘Unaprijedili smo sustav’
Dapače, hvale se i kako su unaprijedili sustav zapošljavanja.
Propisivanjem obveze školskih ustanova da donesu pravilnike o zapošljavanju, omogućava se i dalje školama da samostalno provode zapošljavanje uvažavajući svoje potrebe i specifičnosti, ali provođenjem transparentnog postupka koji će se provoditi na isti način prilikom svakog zapošljavanja u toj školskoj ustanovi. Za razliku od dosadašnje prakse u kojoj su ravnatelji i članovi školskih odbora procjenjivali kandidate na različit način u pojedinim postupcima zapošljavanja, selekcijski postupak u kojem se kandidati uvijek vrednuju odnosno procjenjuju na propisan, dakle uvijek jednak način i to od strane posebnog povjerenstva omogućuje zapošljavanje najboljih kandidata, čime se sprječava kadroviranje po ‘raznim linijama’ te se osigurava provođenje ustavnog načela jednake dostupnosti javnoj službi, kažu iz ministarstva.
Pojašnjavaju kako navedeno znači da ‘za razliku od dosadašnje prakse u kojoj je ravnatelj odabirao, subjektivnom procjenom, jednog od kandidata koji ispunjavaju uvjete, nova regulativa omogućuje da se transparentno dokaže, u selekcijskom postupku, zašto je upravo kandidat koji je zaposlen odabran s obzirom na to da će postupak vrednovanja omogućiti da se kandidati rangiraju, odnosno izabere najkompetentniji kandidat’.
‘Inspekcija može provjeriti je li sve po proceduri’
– Škole kroz navedene pravilnike ne mogu utjecati na postojeće propisane uvjete zapošljavanja, već se istima osigurava transparentnost selekcijskog postupka, točnije namjera je omogućiti rangiranje kandidata, a time i odabir najboljeg kandidata u slučaju kada dva ili više kandidata ispunjavaju formalne uvjete za određeno radno mjesto, smatraju u ministarstvu.
Zaključuju kako takvo postupanje omogućava i prosvjetnoj inspekciji da u nadzoru provjeri da li je izabran najbolji kandidat u propisanoj proceduri.
Kandidat: Bio sam najbolji student, ali to nitko ne gleda…
No naš sugovornik ne bi se složio. On smatra kako i ovakav sustav dopušta kadroviranje po ‘raznim linijama’.
– Osim što sam ostvario najveći broj bodova na testiranju, diplomski sam rad napisao na latinskom jeziku, što je rijetki slučaj u ovom stoljeću, barem što se tiče radova u Hrvatskoj. Proveo sam nekoliko mjeseci na dodatnoj edukaciji na akademiji Vivarium Novum u Rimu, kao i drugoplasirani kandidat, a kao ishod toga kolega i ja pričamo latinski jezik i razgovaramo na latinskom s kolegama iz struke – o bilo kojim temama.
Ne može mu se, dodaje, spočitavati ni nekomunikativnost ili neaktivnost tijekom studija jer jesudjelovao u radu Udruge studenata latinskog jezika Res publica na visokoj poziciji, koja je kao takva prva i jedina zasad u državi, te u organizaciji aktivnosti i događaja vezanih uz udrugu.
– Osim toga, objavio je i neke pregledne i stručne znanstvene radove te uredničku knjigu. Također, ni iskustvo rada nije upitno – radio sam na zamjeni u šest škola, a u jednoj od njih sam i dalje zaposlen, na nepuno radno vrijeme, pojašnjava zašto sve smatra da je upravo on trebao biti izabran.
Posao, smatra, bez problema može dobiti najlošiji kandidat.
– Ravnatelji su samo dužni provesti evaluaciju kandidata na ovaj ili onaj način, a hoće li zaposliti najboljeg ili najgoreg kandidata, to naravno ovisi o odluci ravnatelja ili ravnateljice koja često iz određenog razloga bude pristrana i subjektivna, napominje profesor.
‘Ni stručnost ni iskustvo ni motivacija nisu važni’
Čini mu se da je čitav sustav testiranja, uključujući i rang liste, jedna obična predstava kojom se nastoji postići da proces izgleda transparentno, no na kraju ni rang lista ni reference ni stručnost ne igraju nikakvu ulogu niti imaju ikakvu prevagu u procesu zapošljavanja.
– Naposljetku se sve svodi na to tko koga zna i tko je čiji. Na kraju mogu čvrsto potvrditi da sam upoznat sa školom za život – što s reformom obrazovanja, što sa životnom školom koja me naučila da ni stručnost ni iskustvo ni motivacija nisu važni. Naposljetku je samo važno čiji si i tko stoji iza tebe- zaključuje razočarani nastavnik.