Nogomet utječe na obiteljsko nasilje, upozoravaju psiholozi: Prijave stižu i 10 sati nakon utakmice
Nogomet i alkohol imaju ulogu u dinamici obiteljskog nasilja. Na to su upozorili iz Zagrebačkog psihološkog društva. Istaknuli su da je profesorica zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, Ria Ivandić o ovoj temi objavila i znanstveni rad u Engleskoj. Što utakmica ranije počinje, ranije i dulje se konzumira alkohol. Nakon što utakmica završi, krenu dojave o obiteljskom nasilju.
Nakon što ih ‘fortuna nije mazila’, Hrvatska reprezentacija je i službeno ispala iz Europskog prvenstva. Dok Vatreni lagano pakiraju torbe i napuštaju Njemačku, Zagrebačko psihološko društvo (ZPD), u utorak je na društvenim mrežama upozorilo da nogometno veselje može lako postati i nogometna tuga. Ne samo ako izgubi tim za koji navijate već zbog nasilja prema vašim najbližima.
Frustracije zbog poraza
Budući da je nogomet jedan od događaja u kojem se pobuđuje svijest o nacionalnom identitetu i pripadnosti, ZPD upozorava da ljudi mogu izgubiti osjećaj za osobne granice. Umjesto ‘ja’, gleda se ‘mi’.
– U tom stanju kod velikog broja ljudi osobna odgovornost značajno slabi, a emocije su intenzivne. Kada nacionalni tim gubi i suočava se s porazom, javljaju se emocije poput razočaranja, tuge, frustracije, ali i ljutnje i bijesa koje se dodatno pojačavaju ukoliko percipiramo nepravdu u ishodu natjecanja. Istraživanja pokazuju porast nasilja u obitelji tijekom nogometnih prvenstava, naveli su iz ZPD-a podsjetivši da je svatko dužan prijaviti policiji i nadležnima ako primijete ovakve incidente u svojoj blizini.
Što je utakmica ranije, više se pije
Tim povodom skrenuli su pažnju na istraživanje ‘Nogomet, alkohol i obiteljsko nasilje’ objavljeno u veljači 2024. godine u znanstvenom časopisu ‘Journal of Public Economics’. Tim istraživača koji su se bavili ovom temom predvodila je Ria Ivandić, trenutno profesorica na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu, Katedri za ekonomsku teoriju. Ivandić je ranije bila i docentica na Oxfordu, a u njenom znanstvenom radu, ističe se i poseban interes za ekonomiju zločina s naglaskom na obiteljsko nasilje.
Ovo zanimljivo istraživanje proučava dinamiku koju u obiteljskom nasilju igra održavanje utakmice te konzumacija alkohola. Kako bi dobili rezultate, Ivandić i njezin tim su analizirali pozive povezanih s obiteljskim nasiljem u vrijeme nogometnih utakmica na području Manchestera i okolice u Ujedinjenom Kraljevstvu. Kroz promatrano razdoblje od osam godina, istraživači su ustvrdili da nogometne utakmice doista utječu na porast nasilja na dan kad se održava meč. Tim više ako utakmica počinje ranije u danu jer to znači i da ranije kroz dan počinje konzumacija alkohola te se nastavlja kroz dan.
– Iako se nasilje u obitelji smanjuje tijekom dva sata koliko se igra utakmica, prijave obiteljskog nasilja rastu po završetku i ovaj efekt traje između 10 do 12 sati nakon utakmice. Iako ne možemo točno odrediti početak zlostavljanja ili napada, žrtve vjerojatno prijavljuju obiteljsko nasilje sat ili dva nakon početka sukoba (…) ustvrdili smo da nogometne utakmice utječu na dinamiku nasilja prema partnerima, ali ne povećava ukupni broj obiteljskog nasilja. To nas navodi da zaključak da obiteljsko nasilje ovisi o terminu utakmice, ali kroz konzumaciju alkohola rane utakmice pojačavaju taj efekt, poručili su istraživači.
Utakmice bez alkohola, za mir u kući
Stoga smatraju da bi održavanje utakmica u večernjim termina i tijekom radnih dana moglo značajno spriječiti obiteljsko nasilje. No, istraživači navode da je bitno i uvesti politike koje bi smanjile konzumaciju alkohola tijekom sportskih događaja.
– Alkohol je usko povezan specifično s nogometom te sportom općenito. Sponzorstva marki alkoholnih pića su vrlo česta. U prosjeku, tijekom televizijskih prijenosa najvećih engleskih nogometnih utakmica, u prosjeku sve vide dvije vizualne reference na alkohol u minuti. Stoga smatramo da bi ograničenje reklamiranja alkohola tijekom nogometnih utakmica i njihova sponzorstva profesionalnih momčadi također pomoglo smanjenju obiteljskog nasilja, poručili su Ivandić i njen tim pozivajući se na podatke o reklamama alkohola iz 2013. godine.
Čitavo istraživanje ‘Nogomet, akohol i obiteljsko nasilje’ Rie Ivandić i suradnika možete pročitati u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.