Od subote nova prometna pravila: Tko vozi romobil ili bicikl s obje slušalice, bit će novčano kažnjen
Nakon što su izglasane u Saboru, ove subote na snagu i stupaju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se, kažu iz Ministarstva unutarnjih poslova, uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama. Jedna od ključnih je da od sada Zakon po prvi puta regulira sudjelovanje električnih romobila u prometu. Vozači takvih vozila, kao i biciklisti, od sada će plaćati kaznu od 300 kuna ako budu uhvaćeni u vožnji s obje slušalice u ušima.
O izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama govori se već dulje vrijeme, a nakon procesa javne rasprave te procedura u Saboru, zakonske izmjene na snagu stupaju ove subote. Iz Ministarstva unutarnjih poslova detaljno su pojasnili i neke od većih novosti koje očekuju sudionike u prometu i to ne samo vozače automobila, nego i vozila poput električnih romobila, ali i bicikliste.
Vozači električnih romobila i bicikala mogu dobiti kaznu od 300 kuna za obje slušalice u vožnji
Prije svega, po prvi se puta zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli i segwaya u prometu. Ova i slična vozila od sada se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila koja se naziva ‘osobno prijevozno sredstvo’.
– Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.), pojasnili su iz MUP-a.
U Zakon je implementirana i odredba prema kojoj vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je novčana kazna u iznosu od 300 kuna. Mobitel se može koristiti za vrijeme vožnje ako se upotrebljava naprava koja omogućava njegovo korištenje bez upotrebe ruke.
Gdje se mogu kretati vozači električnih romobila?
Dio zakonskih izmjena propisuje pravo i način korištenja površina po kojima električni romobili mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu. Već je od ranije poznato da su se vozači bicikla dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika.
Što se tiče vozača električnih romobila i drugih vozila u kategoriji osobnih prijevoznih sredstava, oni su se također dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Ako ona ne postoji, mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, ali pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
U trećoj situaciji, kada nema ni biciklističke staze ni posebne površine za pješake, električni romobili mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika. U izmjenama Zakona naglašeno je i da su biciklisti te vozači električnih romobila dužni pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjere da to može učiniti na siguran način.
Nema ostavljanja romobila bilo gdje
Uz sva poviše navedena, još je nekoliko pravila za vozače te nove kategorije osobnog prijevoznog sredstva:
- vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, kada biciklistička staza preko kolnika nije označena, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste
- ako se dva ili više vozača bicikala, osobnih prijevoznih sredstava, mopeda ili motocikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga
- vozač odnosno vlasnik vozila ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima
- prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka zabranjeno je kretanje vozilom koje se može samo uravnotežiti, monociklom s motornim ili električnim pogonom, romobilom s motornim ili električnim pogonom i sl., koje sukladno odredbama ovoga Zakona ne spada u osobno prijevozno sredstvo i nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima.
Vozači bicikala ili električnih vozila koji se ne kreću biciklističkom stazom kada ona postoji ili ako se u skupini ne kreću jedan iza drugoga kažnjavat će se novčanom kaznom od 500 kuna. Oni koji prekrše sva ostala poviše navedena pravila dobivaju, pak, kaznu od 1.000 kuna.
Vozači romobila moraju nositi kacige, kao i oni koji na biciklu prevoze djecu
Nekoliko je novosti i oko pravila vezanih uz nošenje kacige. Kada je riječ o biciklistima, zakonski su je do sada bili obvezni nositi mlađi od 16 godina, a od sada i i osobe koje se prevoze na biciklu mlađe od 16 godina.
Također, dodan je u Zakon i članak prema kojemu zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na glavi moraju nositi vozači osobnih prijevoznih sredstava, dakle i vozači električnih romobila. Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla, kao i osobe koje se prevoze na biciklu te vozač osobnog prijevoznog sredstva ako postupe suprotno toj odredbi.