Srednjoškolci s posebnim interesom za financije i ekonomiju ovog su ljeta po prvi puta mogli dodatno učiti o različitim područjima ekonomske znanosti. Kroz sedmodnevni program u Višnjanu 13 učenika i učenica je uz vodstvo mentora radilo na projektima iz ekonomije, a osim toga, sudjelovali su i na zajedničkim predavanjima i radionicama potrebnim za financijsko opismenjivanje.
Novi edukacijski program za 13 srednjoškolaca uključivao je sedmodnevno učenje o ekonomiji i sudjelovanje na projektima. Sudionici su dolazili iz različitih gradova od Zagreba, Požege, Rijeke, Splita, Poreča i Čakovca do Beograda, a program je organizirala studentska udruga Financijski klub u suradnji sa Znanstveno edukacijskim centrom Višnjan.
Hrvatski srednjoškolci na dnu europske ljestvice
U rezultatima PISA testiranja pokazalo se da su hrvatski srednjoškolci ostvarili ispodprosječne rezultate na razini Europske unije, zbog čega je i nastala ideja za pokretanjem programa. Damjana Zoroja, jedna od sudionica programa, osvrnula se na loše rezultate hrvatskih srednjoškolaca.
– Svakako mislim da je problem i u pojedincu jer je današnja mladež vrlo nezainteresirana za bilo što ovakvo. Za većinu je to pojam o kojem ne razmišljaju te smatraju da će im trebati kada odrastu i započnu samostalan život, te se s tim sada bave njihovi roditelji, no pitanje je koliko zapravo i roditelji znaju o financijama. Međutim osobno smatram da nam je znanje o financijama i osnovna financijska pismenost neophodna za daljnji samostalan život, komentira Damjana, ali smatra da je problem širi od same nezainteresiranosti.
Dio je problema i u nastavnom programu, smatra Damjana, jer Ekonomske škole svojim učenicima pružaju dio tog znanja, pa oni znaju što je inflacija/deflacija, depozit, dionica, porez, likvidnost i kako se obračunava plaća dok ostale škole to znanje ne mogu ponuditi svojim učenicima.
– Danas stanovništvo često više pažnje pridaje izboru rajčice na tržnici nego izboru kredita, jer ima slučajeva da osoba dođe u banku i želi kredit od toliko i toliko i samo joj je bitan iznos bez da išta zna o osnovnim pojmovima vezanim uz taj kredit, što je vrlo zabrinjavajuće, ali i shvatljivo jer nemaju gdje naučiti nešto više, smatra Damjana.
S Damjanom se slaže i Katarina Ćavar, sudionica Ljetne škole financija, koje je komentirala neupućenost hrvatskih srednjoškolaca u ekonomske pojmove koje svakodnevno susrećemo, a slaže se da je dio problema i u neinformiranosti roditelja.
– Smatram da su rezultati PISA testiranja loši zato što srednjoškolci nemaju odakle steći osnovnu financijsku pismenost, a pitanje je i koliko su njihovi roditelji upoznati s istom. Prvenstveno se radi o problemu obaveznog nastavnog programa budući da se većina nas u slobodno vrijeme bavi nekakvim hobijima, a samo su rijetki oni koji bi se na svoju ruku išli financijski obrazovati, a pitanje je i gdje pronaći sadržaje za osnovno financijsko obrazovanje, komentira. Katarina je podsjetila na važnost financijske pismenosti za svakog pojedinca, jer se od financija, kaže, ne može pobjeći, htjeli mi to ili ne.
Rad na projektima i praktična znanja
Učenici su radili na projektima iz marketinga, digitalnog marketinga, financija i poduzetništva. Sudjelovali su u tzv. ‘blind test eksperimentu’ na različitim kategorijama proizvoda kako bi pojedinoj upravi poduzeća mogli savjetovati repozicioniranje njihovog proizvoda na tržištu. Napravili su i vlastitu internetsku i Facebook stranicu kako bi proučavali digitalno ponašanje posjetitelja te na kraju uveli određene izmjene za postizanje visoke stope konverzije.
– Osobno mi je najzanimljivija bila marketinška igra, vrlo zanimljiva i poučna premda smo cilj igre shvatili nakon 15 minuta igranja. Nije bilo dozvoljeno komunicirati govorom već samo putem porukica na papirićima i to samo s parom ispod ili iznad vas, nikako s onim pored. Samo je vodeći tim na vrhu imao cilj igre da svi moraju imati četiri iste karte dok ostali to nisu znali, no vodeći tim tu je točku zanemario misleći da je pobjednik onaj koji prvi skupi četiri iste karte, prisjeća se Damjana.
Osim marketinga, učili su i o financijama, a ta se grupa fokusirala na projekt ‘Partybroker’, u kojem su
srednjoškolci napravili analizu poduzeća iz područja prehrambene
industrije i na kraju sastavili portfelj dionica s najvećim prinosom i
najmanjim rizikom. Poduzetnički je tim imao konkretniji zadatak, napraviti poslovni, financijski i marketing plan s ciljem osnivanja
poduzeća koje bi se bavilo uzgojem grožđa u Istri.
Katarina kao zanimljivost ističe posjet tvrtki Valamar i Adris grupi i ne krije zadovoljstvo programom, jer je stekla sva potrebna znanja za razumijevanje osnovnih financijskih i ekonomskih radnji.