Ogroman interes za novi predmet u Zagrebu, Školu i zajednicu želi uvesti čak 84 posto svih srednjih
U zagrebačke škole uvodi se od jeseni izvannastavna aktivnost Građanski odgoj i obrazovanje. Ona je, iako ide na obje razine, prvenstveno fokusirana na osnovnoškolce. No, u srednje škole uvodi se uz to i izborni predmet Škola i zajednica. Zagrebačke srednje škole imale su rok do 7. veljače da iskažu interes, a on je, pak, nadmašio sva očekivanja. Školu i zajednicu u svojoj školi od iduće godine želi čak 84 posto, odnosno 47 škola u Zagrebu.
Ovog petka gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević održao je konferenciju za medije, čija je glavna tema bilo uvođenje novog predmeta iz sfere građanskog odgoja pod nazivom Škola i zajednica.
– Prije nekoliko smo tjedana ovdje održali konferenciju za medije vezanu uz uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja, jednom od programa u školama Grada Zagreba. To smo predstavili s gospodinom Jokićem, ravnateljem Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Nakon toga imali smo sastanak s ravnateljima srednjih škola, koje su do 7. veljače imale rok da iskažu interes za ovaj program Škola i zajednica, rekao je Tomašević.
To će biti novi izborni predmet koji će se u Zagrebu nuditi srednjim školama, a temelji se na istraživačkom učenju i predlaganju rješenja za probleme koje srednjoškolci sami uoče u svojoj lokalnoj zajednici. Cilj je, ističe Tomašević, postizanje osobne i društvene dobrobiti kroz unaprjeđenje okruženja u kojem učenici žive i odrastaju – od škole, kvartova i slično. Program su razvili Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ) i Centar za studije mira i konflikata Sveučilišta u Rijeci te Prva riječka hrvatska gimnazija, gdje se provodio ovaj pilot-projekt.
Prijavilo se čak 84 posto srednjih
– Mogu ponosno reći i iznimno mi je to zadovoljstvo da čak 47 srednjih škola u Gradu Zagrebu iskazalo interes za uvođenje novog programa u njihove škole i čak 116 nastavnika je izrazilo želju da za program podučavanja za izvođenje samog predmeta. To je u potpunosti nadmašilo naša očekivanja, rekao je Tomašević.
Troškove stručnog usavršavanja nastavnika financirat će grad, dodaje, kao i troškove naknade za rad na programu. Provedba programa planirana je u sljedećoj školskoj godini, 2022./ 2023.
– Drago mi je da mogu reći da su škole na neki način pošizile za ŠiZ-om. Radi se o 84 posto svih srednjih škola u Gradu Zagrebu, točnije, u 18 od 20 gimnazija i u 28 od 35 strukovnih škola te u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn, rekao je Boris Jokić, ravnatelj IDIZ-a.
Nastavnici će biti osposobljeni, dodaje Jokić, predavati ‘ovaj inovativni, fakultativni predmet’.
– Kad kažem inovativni, kao što je rekao gradonačelnik, on se već primjenjuje u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji u kojoj su učenici, baš kao i oni u Zagrebu, njih stotine koji će imati ovaj predmet u sljedećoj školskoj godini, samo odabrali problem s kojim se bave tijekom školske godine. U Rijeci je to nedostatak zelenih površina, u Zagrebu će biti oni najširi mogući, vjerojatno od situacije u gradskom proračunu do stanja pročelja zgrada, kakva je situacija sa sportskim sadržajima za mlade, što mladi ljudi slušaju u Zagrebu danas i postoje li mjesta izlaska za njih. Radi se, dakle, o predmetu na kojem učenici sami odaberu problem s kojim se bave, nakon toga ga istražuju u svojoj zajednici, potom imaju prilike djelovati, biti na mjestu gdje se problem odvija i na kraju imaju prilike predložiti rješenje školama, ali i vlastima kako bi se problem riješio
Sada kreću usavršavanja nastavnika
Ponovio je da je cilj predmeta da se glas mladih ljudi, koji je često nijem, artikulira, da se on čuje, da se mladi ljudi povežu i osjete da se njihova aktivacija u zajednici može osjetiti. Edukaciju će provoditi Sveučilište u Rijeci, Institut za društvena istraživanja u Zagrebu te Prva riječka hrvatska gimnazija.
– Pred timom koji je osmislio predmet je jedan vrlo intenzivan proces usavršavanja nastavnika, sveukupno trenutno ih je 150 u Hrvatskoj i ja se nadam da će se taj broj i proširiti sve s ciljem kako bi mladi ljudi, ali i škole i nastavnici, dobili jedno novo iskustvo, iskustvo škole u kojoj se barijere između škole i zajednice ruše, u kojim škola iskoračuje u zajednicu, a zajednica isto tako ulazi u školu.
Jokić je dodao da je preduvjet da lokalne vlasti preuzmu kurikulum za škole na svom području taj da pokriju sve troškove stručnog usavršavanja te provedbe samog predmeta. Kaže da se i od Grada Zagreba i ostalih koji će uvoditi predmet očekuje da podmire sve dnevnice, sve troškove vezane uz stručno usavršavanje, ali i da plate provedbu u trenutku kada sam predmet uđe u škole, dakle da se nastavnicima plati izvođenje predmeta. Tomašević kaže kako su ti troškovi predviđeni proračunom i dovoljni su za usavršavanje i provedbu nastave i za ovaj i program koji se uvodi u osnovne.
– Međutim, vidjet ćemo dodatno da se ukalkuliraju troškovi jer moram priznati da nismo očekivali baš ovakav interes. Očekivali smo 15-ak škola, javilo se njih triput više, gotovo sve srednje u Zagrebu, a imale su samo tjedan dana da iskažu interes. No, u odnosu na cijelo proračun Ureda za obrazovanje, to nije ni jedan posto. U odnosu na benefit to je zanemarivi novac, rekao je Tomašević.
Tomašević: ‘Da sam srednjoškolac, sigurno bih se prijavio’
Jokić je pak objasnio da za sada nema podataka o tome koliko je učenika zainteresirano za predmet, to će se pokazati tek u kasnijim fazama uvođenja.
– Nitko nije bio primoran da u ovome sudjeluje, škole su slobodno mogle reći da ne žele sudjelovati u tome. Ideja je bila da pravo ravnatelji iskažu interes škole za sudjelovanjem, a nakon toga da unutar škole pitaju tko je zainteresiran za predmet Škola i zajednica. Na osnovu toga za očekivati je da će interesa biti u samim školama. Škole su vrlo različite, od Škole za osobne usluge, od Ugostiteljske škole, Tekstilne škole, do XV. gimnazije, II. gimnazije u Zagrebu, V. gimnazije, dakle gotovo cijeli dijapazon škola je tu, rekao je Jokić.
Ravnatelj IDIZ-a zaključio je da autore programa posebno raduje te činjenica, budući da se u njemu mogu prepoznati učenici vrlo različitog profila i da kroz taj predmet mogu osjetiti da škola ima smisla, da ima smisla povezati se i djelovati na dobrobit svih u zajednici.
– Ja sam već rekao na zadnjoj konferenciji za medije, da sam srednjoškolac, sigurno bih se prijavio, nema šanse da ne bih. Sad vidim da se u tome prepoznalo i dosta srednjih škola, rekao je Tomašević.
Podsjetimo, ŠiZ se s Prve riječke hrvatske gimnazije širi i na još 17 škola u Rijeci, a više o tome i kakva su iskustva s tim predmetom možete pročitati ovdje.
Snimku konferencije za medije gradonačelnika Tomaševića pogledajte ispod:
https://www.facebook.com/tomislav.tomasevic.hr/videos/1034615917119779