Ove godine nacionalne ispite piše i svih 37.000 učenika četvrtog razreda: Doznali smo ocjenjuju li se
Osim učenika osmih razreda, kojih je oko 40 tisuća, ove će godine nacionalne ispite pisati i svi učenici četvrtih razreda osnovnih škola, njih oko 37 tisuća. Ispiti se za četvrtaše provode iz Hrvatskog jezika, materinskog jezika nacionalnih manjina, Matematike i Prirode i društva. Pravila pisanja bit će ista kao i lani za osmaše, a postignuće učenika neće se iskazivati školskom ocjenom.
Osim što su prošle godine nacionalne ispite pisali svi učenici osmih razreda u Hrvatskoj, zadnje dvije godine na uzorku učenika od 81 škole oni su se provodili i za učenike četvrtih razreda. U školskoj godini 2023./2024. nacionalni ispiti za učenike četvrtoga razreda, njih oko 37 tisuća, provest će se na cijeloj toj generaciji, odnosno da u njima će sudjelovati sve osnovne škole.
Svi četvrtaši pisat će nacionalne ispite iz tri predmeta
Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) pisao je ovih dana ravnateljima škola. U pismu navodi da su upravo ravnatelji i učitelji mnogih škola ‘iskazali želju da se osim ispita na kraju osmoga razreda provede sveobuhvatno ispitivanje stečenih znanja na završetku razredne nastave’.
– Školama koje su dosad sudjelovale u provedbi ispita u četvrtome razredu ocijenile su da su im dobiveni rezultati vrlo korisni u procesima unapređenja kvalitete odgojno-obrazovnoga procesa. Usporedbom rezultata nacionalnih ispita s nacionalnim prosjekom u tri ispitivana predmeta (Hrvatski jezik, Matematika i Priroda i društvo) svaki će učenik i roditelj moći vidjeti s kojim kompetencijama učenik ulazi u peti razred. Razredni učitelj ili aktiv razrednih učitelja te ravnatelj škole moći će donositi odluke utemeljene na podatcima. Odluke će biti usmjerene na potrebne promjene i poboljšanja u poučavanju pojedinog nastavnog predmeta, navodi Filipović u pismu.
Dakle, nacionalni ispiti za četvrtaše će se provoditi iz spomenuta tri predmeta i materinskog jezika, a raspored je već objavljen. Sva tri ispita bit će održana početkom ožujka 2024.
Postignuće učenika neće biti iskazano ocjenom
Nakon objave ovog pisma ravnateljima kontaktirali smo NCVVO za više detalja oko provedbe nacionalnih ispita u četvrtim razredima. Prije svega, zanimalo nas je hoće li se oni ocjenjivati i kako će izgledati pravila pisanja.
– Postignuće na ispitima za učenike četvrtoga razreda neće biti iskazano školskom ocjenom, već će učenici, roditelji, učitelji i ravnatelji škola imati uvid u rezultate iskazane brojem bodova i postotnom riješenošću. Dakle, jednako kao i za učenike osmoga razreda. Pravila ostaju ista kao i prošlih godina, dan pisanja ispita nastavni je dan s preporukom da taj dan nema drugih pisanih ispita, odgovara na naš upit ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović.
U pismu ravnateljima je naglasio i da se nacionalnim ispitima ‘žele objektivno sagledati učenička postignuća i trajno stečena znanja koja su rezultat rada na redovitoj nastavi i posebnim oblicima nastave’. Zbog toga nikakva dodatna priprema za nacionalne ispite nije potrebna, naglašava Filipović. No za očekivati je da će tvrtke koje se bave instrukcijama i organizacijom priprema za maturu u svoju ponudu ubaciti i pripreme za četvrtaše. To se, uostalom, dogodilo i uoči provedbe nacionalnih ispita za osmaše, kada su čak i izdavači učiteljima nutkali materijale za pripremu za nacionalne ispite.
Procijenjeni troškovi provedbe nacionalnih ispita su oko 4,7 milijuna eura
Kada je riječ o samom vrednovanju ispita za četvrtaše, njih će ocjenjivati učitelji razredne nastave.
– Konačan odabir učitelja koji će sudjelovati u ocjenjivanju temeljit će se na rezultatima standardiziranog selekcijskoga postupka, kaže Filipović za srednja.hr.
Ukupno će projekt provedbe nacionalnih ispita koje pišu svi četvrtaši i svi osmaši, procjenjuje se, stajati oko 4.700.000 eura. U tu cijenu ulaze tisak ispita, njih oko 480.000 ispita, distribucija i povrat za oko 900 škola, troškovi ocjenjivanja jer je 1.650 ocjenjivača i naknade stručnim radnim skupinama. Filipović smatra da nacionalni ispiti u četvrtome razredu predstavljaju važan iskorak u osiguranju kvalitete odgojno-obrazovnoga procesa.
– Vjerujemo da će škole pristupiti provedbi ispita ozbiljno i odgovorno, a Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja stoji na raspolaganju za svu potrebnu pomoć i podršku u pripremi i provedbi ispita, naglašava Filipović.