Pretraga

Ove godine svi osmaši pišu nacionalne ispite, poznati datumi: Ozbiljno se razmatra da se ocjenjuju

A- A+

Nakon što su prošle godine u 81 školi učenici osmih razreda sudjelovali u eksperimentalnoj provedbi nacionalnih ispita, ove će ih školske godine pisati baš svi učenici osmog razreda u svim školama u Hrvatskoj. Nacionalni ispiti za osmaše održavat će se od 13. do 31. ožujka 2023. godine, a pišu se iz osam predmeta. Kako nam kaže ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Vinko Filipović, razmišlja se o tome da ocjene dobivene na nacionalnom ispitu budu jedan od elemenata vrednovanja iz nastavnog predmeta iz kojeg se pišu nacionalni ispiti. Razlog: lani pojedini učenici tim ispitima nisu pristupili dovoljno ozbiljno i motivirajuće.

nacionalni ispiti

Foto: srednja.hr

U drugoj polovici ožujka i prvoj polovici travnja ove godine učenici osmih razreda u 81 školi sudjelovali su u provedbi pilot-projekta nacionalnih ispita, čiji su rezultati već poznati.

Ove godine nacionalne ispite pišu svi osmaši

Kako smo pisali još u srpnju, ove školske godine nacionalne ispite pisat će svi osmaši u državi i to od 13. do 31. ožujka 2023. godine. Riječ je o standardiziranim vanjskim ispitima, dakle onima koji ne nastaju u školama, a isti su za sve učenike.  Cilj takvih ispita, koji se provode u gotovo svim zemljama u našem okruženju, utvrditi je postignuća učenika u temeljnim znanjima i kompetencijama u ključnim dijelovima obrazovnih ciklusa.

U Hrvatskoj takve ispite provodi Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), odakle nam pojašnjavaju da je odluka da nacionalne ispite pišu svi učenici osmog razreda proizišla iz potrebe da se dobije realna slika učeničkih postignuća pod istim uvjetima provedbe ispita za sve učenike. Također, dodaju, nacionalni ispiti su vrijedna povratna informacija učiteljima, ali i samim učenicima i njihovim roditeljima.

Izdvojeni članak
ispit

NCVVO: Nacionalne ispite za osmaše iduće godine planiramo provesti u svim školama

Ravnatelj NCVVO-a: ‘Razmišljamo da ocjene iz nacionalnih ispita budu jedan od elemenata vrednovanja iz nastavnog predmeta’

Prošle godine oni nisu ni na koji način utjecali na zaključne ocjene i opći uspjeh učenika, niti su bili element koji se vrednovao prilikom upisa u srednje škole. Kako ove godine svi učenici osmih razreda pišu te ispite, ravnatelja NCVVO-a pitali smo hoće li oni na bilo koji način utjecati na opći uspjeh osmaša ili na upis u srednju školu.

– Razmišljamo da ocjene dobivene na nacionalnom ispitu budu jedan od elemenata vrednovanja iz nastavnog predmeta iz kojeg se pišu nacionalni ispiti. Naravno, prije toga stvorili bi i potrebite zakonske pretpostavke, prije svega mislim na Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja u osnovnoj i srednjoj školi. Analiza provedbe nacionalnih ispita u svibnju ove godine, koji su bili za učenike nultog rizika i nisu ni na koji način utjecali na zaključnu ocjenu na kraju osmog razreda, pokazala je da neki učenici nisu ozbiljno i dovoljno motivirajuće shvatili pisanje tih ispita pa se tako nisu potrudili ni da riješe najjednostavnije zadatke. Budući da provedba nacionalnih ispita na populaciji svih 39.500 učenika osmog razreda zahtijeva velik angažman provedbene i organizacijske naravi, što podrazumijeva i ozbiljne troškove, držimo da ocjenjivanjem trebamo dati dodatnu dimenziju ozbiljnosti. Nadalje, ocjene su se uvriježile u hrvatskom obrazovnom sustavu te je i samim učiteljima i učenicima jasnija povratna informacija koja dolazi u obliku ocjene, odgovara nam ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović.

Dodaje i da će NCVVO provedbom nacionalnih ispita na cijeloj populaciji učenika stvoriti sve potrebne pretpostavke da Ministarstvo, kad to odluči, može u godinama koje slijede primijeniti rezultate nacionalnih ispita kao jedan od kriterija za upise u srednje škole.

Izdvojeni članak
ispit

Stigli prvi rezultati nacionalnih ispita: Evo iz kojeg predmeta naši učenici imaju najlošije znanje

Ispiti se pišu iz osam predmeta, a za učenike je taj dan redovni nastavni dan

Kada je riječ o ispitima koji očekuju osmaše ove godine, testiranje će se provesti u osam predmeta – Hrvatskom jeziku, stranom jeziku, Matematici, Biologiji, Geografiji, Fizici, Kemiji i Povijesti. Predviđeno je da svaki od ispita traje 90 minuta, s izuzetkom Hrvatskog jezika na kojemu bi se sam test pisao 90 minuta, a onda još 90 minuta trajao bi esej. Za razliku od maturanta koji ispite pišu nakon nastavne godine, za osmaše će dani u kojima pišu nacionalni ispit biti redoviti nastavni dani.

– Ispiti će se početi provoditi 13. ožujka 2023. i tako u sljedeća tri tjedna svaki drugi dan do 31. ožujka kad će se pisati posljednji ispit. Dakle, učenicima smo dali jedan dan predaha između pisanja ispita. Škole će dobiti upute da u dane kad učenici pišu ispite nema pisanih provjera druge vrste, a da taj dan uz sate pisanja ispita ostatak satnice budu predmeti koji neće biti dodatno opterećenje za učenike, kaže nam Filipović.

Na prikazu ispod možete vidjeti predviđeni raspored pisanja nacionalnih ispita u idućem polugodištu, a riječ je o rasporedu iz dopisa NCVVO-a ravnateljima osnovnih škola.

Datumi polaganja nacionalnih ispita u 2023. za osme razrede

Datumi polaganja nacionalnih ispita u 2023. za osme razrede | izvor. NCVVO

Trebaju li se osmaši posebno pripremati?

Ono što trenutno najviše zanima sve učenike osmih razreda, dakle njih oko 39.500 tisuća jest trebaju li se i na koji način pripremati za ove ispite.

– Nema potrebe za posebno pripremom za nacionalne ispite, želimo da oni budu povratna informacija učeničkih postignuća koja su usvojili u protekle četiri godine. Nacionalnim ispitima ispituju se trajna, stečena znanja. Naime, osnovna značajka nacionalnih ispita da su to standardizirani ispiti za sve učenike, pišu se u isto vrijeme i ocjenjuju po istim kriterijima čime je otklonjena svaka sumnja u objektivnost. Kod pisanja nacionalnih ispita nitko od učenika neće biti oštećen niti privilegiran neovisno o tome koju školu pohađa, kaže nam Filipović.

Izdvojeni članak

Velike podjele oko uvođenja nacionalnih ispita, pogledajte kako ste glasali u anketi

Škole i uččenici doznali gdje se nalaze u odnosu na nacionalni prosjek

Za kraj ističe da je stava kako su nacionalni ispiti trebali već odavno biti implementirani u naš obrazovni sustav jer smo jedna od rijetkih država koja nema ovakvu vrstu provjere učeničkih postignuća na završnom ciklusu osnovnoškolskog obrazovanja.

– Iskustvo nacionalnih ispita u svibnju pokazalo je da su ispiti bili provedeni bez ikakvih problema i da su rezultati koristili učenicima i roditeljima kako bi vidjeli na kojoj su razini njihova postignuća u odnosu na nacionalni prosjek, a isto tako rezultati su bili korisni učiteljima i ravnateljima da vide gdje se nalazi njihova škola iz predmeta koje su pisali u odnosu na nacionalni prosjek. Detaljnu analizu do kraja mjeseca poslat ćemo i našem Ministarstvu i svim drugim relevantnim institucijama kako bi temeljem toga mogli planirati i realizirati projekcije unapređenja odgojno-obrazovnog sustava, ističe Filipović.


U EKSPERIMENTALNIM ŠKOLAMA ISPITE PIŠU I OSMAŠI

Osim za sve učenike osmih razreda u Hrvatskoj, nacionalni ispiti provodit će se i za učenike četvrtog razreda, ali samo u 81 školi koje su u 2021./22. bile eksperimentalne. Oni će pisati ispite iz Hrvatskog jezika, Matematike i Prirode i društva.

Prema zasad predviđenom rasporedu, Hrvatski, i esej i test, se pišu 6. ožujka i traju ukupno 180 minuta, Matematika je na rasporedu 8. ožujka i traje 90 minuta, dok se Priroda i društvo piše 10. ožujka i isto traje sat i pol.