Ovi grafikoni zabrinjavaju: Broj učenika u padu, a postotak onih s teškoćama i dalje visok
I ove školske godine nastavio se trend pada broja učenika u Hrvatskim školama. Iako je u odnosu na prošlu godinu postotak učenika s teškoćama smanjen s 8 na 7,326 posto, on je i dalje na iznimno visokoj razini. Naime, u školskoj 2014./15. godini učenika s teškoćama bilo je svega 4,11 posto. Ovih dana objavljeni su posebni nastavni planovi i programi za osnovnu i srednju školu za učenike s teškoćama u razvoju.
Prije nešto više od mjesec dana ušli smo u novu nastavnu godinu u kojoj se nastavio trend pada broja učenika. Podaci su vidljivi u ažuriranoj verziji Školskog e-Rudnika Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.
Nastavio se trend pada broja učenika
U klupama, prema podacima ŠeR-a, u 2024./25. sjedi 448.615 učenika, što je pad u odnosu na prošlu godinu za 1.495 učenika. Ovi brojevi posebno zabrinjavaju kada se usporede s podacima otprije deset kalendarskih godina. U školskoj godini 2014./15. u klupama je sjedilo 501.218 učenika dakle njih 52.603 više nego danas. Najveći pad broja učenika od 2014./15. pa do ove školske godine vidljiv je u županijama na istoku Hrvatske: Vukovarsko-srijemskoj (-32,34 posto), Brodsko-posavskoj (-30,05 posto) i Požeško-slavonskoj (-29,73 posto).
Postotak učenika s teškoćama pao, ali i dalje je zabrinjavajuće visok
U odnosu na prošlu školsku godinu pao je postotak učenika s teškoćama u razvoju. Ove godine u klupama je 32.867 školaraca s teškoćama, odnosno 7,33 posto, a prošle godine bilo ih je 8 posto. Međutim, ako se ovogodišnji postotak postavi u desetogodišnji kontekst, on je i dalje vrlo visok. Naime, 2014./15. godine u školama je bilo 20.594 učenika s teškoćama, odnosno svega 4,11 posto od tadašnjeg ukupnog broja učenika. Promjene u postotku učenika s teškoćama vidljive su u plavom grafikonu ispod.
Gledano po županijama, ove je godine najviši postotak učenika s teškoćama u razvoju u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji (9,90 posto), Međimurskoj županiji (9,20 posto) i Primorsko-goranskoj (8,52 posto).
Objavljeni nastavni planovi i programi za učenike s teškoćama
Nedavno je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih donijelo Posebne nastavne planove i programe za osnovnu i srednju školu za učenike s teškoćama u razvoju i Posebne nastavne planove i programe za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada za osnovnu školu.
– Posebni nastavni planovi i programi za osnovnu i srednju školu za učenike s teškoćama u razvoju podrazumijevaju prelazak na sustavno poučavanje koje razvija učenikove kompetencije, a ishode učenja usmjerava na učenikove sposobnosti, razvojne osobitosti i učenikove jake strane. Težište poučavanja prenosi se s usmjerenosti na odgojno-obrazovne sadržaje k usmjerenosti na odgojno-obrazovne ishode učenja, navode iz MZOM-a.
Kada je riječ o planovima i programima za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada za osnovnu školu, oni se, navode iz MZOM-a temelje na ‘prepoznavanju važnosti obrazovanja i za učenike s većim i/ili višestrukim teškoćama u razvoju, kao i za učenike s poremećajem iz spektra autizma, u skladu s njihovim sposobnostima, mogućnostima i osnovnim obrazovnim potrebama.’ Oba dokumenta, njihov prvi i drugi dio, možete vidjeti i preuzeti u nastavku, a ako vam nisu vidljivi osvježite stranicu.