Pretraga

Ovo su najposuđivanije knjige u zadnjih godinu dana: Dominiraju lektire, evo i koje

A- A+

Iako se često govori kako mladi malo čitaju, čini se kako ipak čitaju – kada moraju. Zaključak je to do kojeg se može doći ako se pogleda popis najposuđivanijih knjiga u Knjižnicama grada Zagreba. U posljednjih 365 dana najviše su se posuđivale lektire, a kao i prošle godine listu najposuđivanijih predvode Priče iz davnine.

lektire_knjige_knjižnica

Foto: srednja.hr

U Katalogu na web stranicama Knjižnica grada Zagreba (KGZ) moguće je, među ostalim, vidjeti i koja su se književna djela najviše posuđivala u određenom razdoblju. Kao i na početku svake kalendarske godine, mi smo i ove odlučili provjeriti stanje za proteklu godinu, odnosno u zadnjih 365 dana. Izdvojili smo dvadeset najposuđivanijih knjiga, a vidljivo je da na popisu uglavnom dominiraju obvezne osnovnoškolske lektire.

Najposuđivanije knjige u zagrebačkim knjižnicama su lektire

Sam vrh popisa, kao i lani, zauzimaju Priče iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić. Slijede Kušanov Koko u Parizu, pa Dahlov roman Charlie i tvornica čokolade. To je ujedno i jedino strano djelo u top pet, koji zaključuju Lovrakova Družba Pere Kvržice i Pavličićev roman Trojica u Trnju. Preostalih 20 najposuđivanijih djela u KGZ-u u protekloj godini možete vidjeti u nastavku.

  1. Priče iz davnine / Ivana Brlić-Mažuranić
  2. Koko u Parizu / Ivan Kušan
  3. Charlie i tvornica čokolade / Roald Dahl
  4. Družba Pere Kvržice / Mato Lovrak
  5. Trojica u Trnju / Pavao Pavličić
  6. Dnevnik Pauline P. / Sanja Polak
  7. Miševi i mačke naglavačke / Luko Paljetak
  8. Vlak u snijegu / Mato Lovrak
  9. Emil i detektivi / Erich Kästner
  10. Čudnovate zgode šegrta Hlapića / prema priči I. B. Mažuranić ‘Čudnovate zgode šegrta Hlapića’ prepričala i prilagodila Natalija Dragoja
  11. Zaljubljen do ušiju / Miro Gavran
  12. Smogovci / Hrvoje Hitrec
  13. Duh u močvari / Anto Gardaš
  14. Lovac u žitu / Jerome David Salinger
  15. Dječaci Pavlove ulice / Ferenc Molnar
  16. Grga Čvarak / Ratko Zvrko
  17. Basne / Ezop
  18. Mama je kriva za sve / Zoran Pongrašić
  19. Strah u Ulici lipa / Milivoj Matošec
  20. Pismo iz Zelengrada / Nevenka Videk
Izdvojeni članak
AI likovi iz lektira, u pozadini knjige

Kako AI zamišlja likove iz lektira na temelju opisa iz djela? Gregor Samsa je apsolutni pobjednik

Brojni učenici čitaju samo ako moraju

Ovaj popis najposuđivanijih djela zapravo je u skladu s rezultatima Nacionalnog istraživanja čitalačke pismenosti osnovnoškolaca u Republici Hrvatskoj, koje je provedeno prošle godine. U njemu je sudjelovalo 4.197 učenika petih i sedmih razreda, a, među ostalim, ispitani su i njihovi stavovi prema čitanju.

Kada je riječ o petašima, gotovo 60 posto učenika čita iz zabave tekstove koje sami odaberu najmanje nekoliko puta tjedno, 55 posto ih čita samo ako moraju, 60 posto bi voljelo da im netko pokloni knjigu, 65 posto izjavilo je da uživaju u čitanju, dok 37 posto petaša navodi da im je čitanje dosadno. Laptopom, tabletom i stolnim računalom učenici se ne koriste često, ali pametnim telefonom svakodnevno se koristi 83 % učenika. Stav učenika petog razreda prema čitanju tendira pozitivnim vrijednostima. Istraživanje je pokazalo i u da učenici 5. razreda u prosjeku dosta često čitaju samoinicijativno, te da je to, kao i pozitivan stav prema čitanju, vezano uz broj knjiga u domu.

Stavovi prema čitanju učenika sedmog razreda osnovne škole također su pozitivni, ali nešto manje u odnosu na 5. razrede, pokazalo je isto Nacionalno istraživanje. Najmanje nekoliko puta tjedno 38 posto sedmaša čita iz zabave tekstove koje sami odaberu, 62 posto ih čita samo ako moraju, 48 posto bi voljelo da im netko pokloni knjigu, 54 izjavilo je da uživaju u čitanju, a 46 učenika sedmih razreda navelo je da im je čitanje dosadno. Učenici koji doma imaju manje od 25 knjiga rjeđe samoinicijativno odlučuju čitati od učenika koji imaju više knjiga.

Početkom školske godine o lektirama smo razgovarali i u našem Redakcija podcastu, a odgovor na pitanje iz naslova – ‘Treba li ukinuti lektire u školama?’ – možete čuti u nastavku: