Ovo su trenutno najtraženija zanimanja u Hrvatskoj: Povećan broj oglasa za one sa srednjom
Indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta OVI u Hrvatskoj u veljači je zabilježio povećanje od tri posto u odnosu na siječanj. I to je najveće povećanje od rujna prošle godine. Na godišnjoj razini, u odnosu na veljaču, ipak je zabilježen pad od -0,3 posto. Prodavač, kuhar, konobar, skladištar i vozač i dalje su najtraženija zanimanja. U odnosu na veljaču prošle godine značajnije se povećao broj oglasa u kojima se tražila srednjoškolska kvalifikacija, a došlo je do pada broja oglasa u kojima se traži visoka kvalifikacija.
Nakon pada u siječnju, indeks slobodnih radnih mjesta OVI je u veljači zabilježio povećanje tri posto u odnosu na prethodni mjesec, što je najveće povećanje od rujna prošle godine, izvijestio je Ekonomski institut u Zagrebu (EIZ). U odnosu na veljaču 2023. zabilježen pad od -0,3 posto, ali je on bio značajno manji od -6,7 posto zabilježenih u siječnju. Kako navode iz EIZ-a, u posljednje tri godine, OVI je samo šest puta zabilježio smanjenje vrijednosti na godišnjoj razini, a ono je u veljači 2024. bilo najmanje od tih šest.
Koja su najtraženija zanimanja u veljači?
EIZ navodi kako su prodavač, kuhar, konobar, skladištar i vozač i dalje najtraženija zanimanja, jednako kao i prije godinu dana, iako su konobar i kuhar u veljači zabilježili smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini. Time su zajedno doprinijeli padu indeksa od čak -1,5 postotnih bodova. Najveće apsolutno smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini u veljači je zabilježeno u zanimanjima konobar i kuhar, dok je najveće povećanje opaženo kod servisera i knjigovođa, priopćio je EIZ. A kakvo je stanje s obzirom na traženu kvalifikaciju?
– U odnosu na veljaču 2023. godine, značajnije se povećao udio oglasa u kojima se tražila srednja kvalifikacija (sa 61,5 na 64,6 posto), dok se istovremeno udio oglasa u kojima se tražila niska kvalifikacija smanjio s 15,2 na 14,3 posto, a udio oglasa u kojima se tražila visoka kvalifikacija pao je s 23,3 na 21,2 posto, navodi EIZ.
Rast ugovora na neodređeno
Sve je više slučajeva u kojima se nudio ugovor na neodređeno.
– Kao i prethodnih mjeseci, udio oglasa u kojima se nudi ugovor na neodređeno porastao je s 45,3 na 51,6 posto, dok se udio oglasa u kojima se nudio ugovor na određeno u godinu dana smanjio s 41,1 na 36,5 posto, navodi EIZ.
Kada je riječ o regionalnoj raspodjeli oglasa, smanjenje jedino bilježi sjeverni Jadran, za -14,6 posto. Najviše pada broj oglasa u zanimanjima kuhar, prodavač, konobar, hotelijer/ugostitelj i turistički djelatnik. To, zaključuje Ekonomski institut, najvjerojatnije upućuje na promjenu strukture zaposlenja u turizmu i odmak od sezonskog tipa zapošljavanja prema stalnom zaposlenju.
ŠTO JE OVI?
Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).
Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.