Po školama se prodaju zbirke za pripremu državnih ispita koji se uopće ne ocjenjuju
Nacionalne ispite idući mjesec pišu svi učenici četvrtih i svi učenici osmih razreda osnovnih škola u Hrvatskoj. Kao i protekle godine, ideja je dobiti sliku trajnije stečenih znanja učenika kroz nastavu. Rezultat ispita bilježi se kao bilješka u e-Dnevniku, dakle nacionalni ispiti nisu za ocjenu. No, izdavačke kuće izradile su materijale za pripremu, a zbirke se prodaju čak i nekim školama u Dubrovniku.
Po prvi puta nacionalne ispite pisat će, uz sve učenike osmih razreda i svih 37 tisuća učenika četvrtih razreda osnovnih škola. Četvrtaši pišu ispite iz triju predmeta – Hrvatskog jezika, Matematike i Prirode i društva. Učenici osmih razreda pisat će nacionalne ispite iz Hrvatskoga jezika, materinskoga jezika, prvoga stranog jezika, Matematike, Biologije, Fizike, Povijesti, Kemije i Geografije. Za obje skupine učenika ovi se ispiti održavaju tijekom ožujka, a njihov cilj je da se dobije uvid u realno znanje učenika koje su stekli kroz redovitu nastavu. Dakle, ni ove se godine nacionalni ispiti neće ocjenjivati, rezultat ispita bilježi se samo kao bilješka u e-Dnevniku.
No, već prošle godine, kako smo pisali, učenicima su se na svakom koraku nudile pripreme za nacionalne ispite uz plaćanje. Tu priča nije stala, izdavačke kuće su, pripreme nudile i učiteljima. Pripreme za učitelje bile su besplatne i u digitalnom obliku. Ove godine odlaze korak dalje.
Po školama se prodaju zbirke za pripremu nacionalnih ispita
Kako doznaje dubrovacki.slobodnadalmacija.hr, izdavačke kuće sada i tiskaju materijale za pripremu za nacionalne ispite. Dio je besplatan, a dio u prodaji pa se i po dubrovačkim školama prodaju zbirke zadataka po cijeni od 15 eura.
– Nakladničke kuće imaju svoje programe djelovanja prema školama, na što ne možemo utjecati. Međutim, od početka je roditeljima i učiteljima jasno naglašavano da nema potrebe za posebnim pripremama za nacionalne ispite. Jedan od razloga zašto ne objavljujemo već pisane ispite je upravo taj što ne želimo da se nacionalni ispiti komercijaliziraju i pretvore u nešto što nije cilj pisanja ispita, rekao je za dubrovacki.slobodnadalmacija.hr Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja ponovili su da se nacionalni ispiti provode ne samo kako bi se utvrdila trajno stečena znanja učenika, veći da se prikupe informacije o učinkovitosti sustava, kako bi se on unaprijedio. Naglašavaju i da se nacionalni ispiti ne ocjenjuju, niti su kriterij za upis u srednje.
– Stoga pripreme i materijale za nacionalne ispite smatramo potpuno nepotrebnima. Što se tiče materijala nakladničkih kuća, za svaki oblik promidžbe i prodaje proizvoda u školi odgovaran je ravnatelj, poručuju iz Ministarstva za dubrovacki.slobodnadalmacija.hr.
Nejednake obrazovne prilike
Bilo kakav oblik plaćenih priprema i za nacionalne ispite i za državnu maturu može dodatno pojačati nejednakost mogućnosti za svu djecu, upozoravaju već godinama stručnjaci koji se bave istraživanjima u tom području.
– Posebno je sporno to što se ovdje radi o obveznom dijelu obrazovnog sustava, koji svakom djetetu, bez obzira na okružje iz kojeg dolazi, treba jamčiti jednaki pristup i sudjelovanje u kvalitetnom i pravednom obrazovanju, rekla nam je još prošle godine o ovoj temi Zrinka Ristić Dedić, viša znanstvena suradnica u Institutu za društvena istraživanja.
Više o obrazovnim nejednakostima na čitavoj obrazovnoj vertikali možete poslušati i u našoj nedavnoj epizodi podcasta: