Pokrenuta peticija za povratak u kazališta: Djeca su zakinuta za kulturne sadržaje već godinu i pol dana
Zbog pandemije i epidemioloških mjera rad kazališta i ostalih kulturnih događanja strogo je ograničen. Tako su djeca već godinu i pol dana zakinuta za kulturne sadržaje poput kazališta, izložbi, kina i slično. Stoga je pokrenuta peticija kojom se želi potaknuti nadležne da se ovaj problem riješi i da se djeca vrate u kazališta.
Hrvatski Centar Assitej poslao je Ministarstvu kulture i medija, Ministarstvu znanosti i obrazovanja te Nacionalnom stožeru civilne zaštite ‘Prijedlog za rješenje kritične situacije kazališta za djecu i mlade u Republici Hrvatskoj’ te su pokrneuli peticiju ‘Javni apel za pravo djece na umjetnosti i kulturu te pravo kazališta za djecu i mlade na rad’.
Djeca su već godinu i pol dana zakinuta za kulturne sadržaje
Naime, zbog pandemije i epidemioloških mjera, održavanje kulturnih događanja i rad kazališta, kina, izložbi i slično strogo je ograničen. Iz Centra navode kako se novim mjerama posjeti škola kazalištu i dolazak kazališta u škole nije precizno reguliran te da je ostao u sivoj zoni.
– Isto tako, nije reguliran ni broj publike na umjetničkim manifestacijama koje su pod jednakim mjerama kao i prije šest mjeseci dok se u svim ostalim područjima mjere popuštaju, poručuju su iz Centra Assitej.
Dodaju i kako su takvi kulturni sadržaji krucijalni za njihovo obrazovanje u kreativnom i estetskom razvoju.
– Umjetnost dokazano pozitivno utječe i na mentalno zdravlje, što je u razdoblju pandemije postala još važnija tema s obzirom da istraživanja dokazuju negativan utjecaj pandemije na mentalno zdravlje djece i mladih – 30% djece u izolaciji ili karanteni i 25% roditelja ispunilo je kriterije za PTSP, ‘Pandemija COVID-19 predstavlja visok rizik za mentalno zdravlje djece i adolescenata’ – istraživanje Centra za socijalnu skrb Krapina. Kazalište utječe i na razvoj kognitivnih sposobnosti, razvoj socijalnih vještina i razvoj kritičkog mišljenja – sve ovo onemogućeno je djeci i mladima diljem Hrvatske već više od 18 mjeseci. Smatramo da se ta vrsta obrazovanja ne može samo prepustiti roditeljima/starateljima, nego mora biti sastavni dio odgojno – obrazovnog programa, stoji u opisu peticije Centra.
‘Ove nejasne mjere pogubne su i za djecu, ali i za umjetnike’
Iako su se mjere za umjetničke manifestacije i događanja mijenjale, one nisu jasno bile upućene umjetnicima koji stvaraju sadržaj za djecu i mlade.
– Ova nesustavnost i nejasnost u donošenju mjera vezanih za umjetničke sadržaje dalo je većini ravnatelja škola i vrtića za pravo da iz objektivnih, ali za umjetnike pogubnih, razloga ne dopuste organizirane dolaske kazališta u škole/vrtiće, kao ni odlaske istih u kazalište, kažu iz Centra.
Predložili su nekoliko mogućih rješenja za ovu situaciju kako bi se umjetnički sadržaji namijenjeni djeci i mladima mogli provoditi.
Predstave s maskama ili s razmakom, izvođači s COVID potvrdama ili PCR testom
Izvedbe kulturno umjetničkih programa u školama i vrtićima: dolazak umjetnika u škole i vrtiće s covid potvrdama ili negativnim PCR testom; izvedbe u školskim dvoranama ili drugim prostorima na distanci i propisanom razmaku po svim pravilima koje se inače u školi provode s obzirom na mjere; organiziranje gledališta tako da djeca sjede u ‘prostornim balončićima’ po principu jedan razred / vrtićka grupa – jedan ‘balončić’ (između pojedinih balončića u gledalištu se osigurava propisani razmak).
Organizirani dolazak škola i vrtića u kazališta ili izvedbene prostore: organiziranje gledališta tako da djeca sjede u ‘prostornim balončićima’ između kojih se osigurava propisani razmak; korištenje maski u kazalištu je obavezno.
– Apeliramo na nadležne institucije u ime svih umjetnika koji se bave kazalištem za djecu i mlade da djeci omogućite odlazak u kazalište i dolazak kazališta u institucije u kojima se djeca i mladi obrazuju kako bismo im u ovim teškim vremenima mogli omogućiti kulturne sadržaje koji su prijeko potrebni za razvoj svakog djeteta. Također, pozivamo da se prilagode mjere vezane za posjet kazalištima za sve umjetničke manifestacije, osobito one tzv. niskog rizika, zaključuju iz Centra Assitej.