Poskupljuje školski prijevoz, prijeti i ukidanje nekih linija: ‘Odgovornost je na županijama’
Većina prijevoznika u Hrvatskoj mijenjat će cijene školskog prijevoza, potvrdili su nam to iz Koordinacije unutarnjih javno linijskih prijevoznika pri HUP-u, a cijene karata će rasti za 20 do 30 posto. I dok je Vlada usvojila novu odluku o sufinanciranju prijevoza učenika, kojom su povećani limiti cijene karata koje se sufinanciraju zbog rasta cijena prijevoza uslijed stanja na energetskom tržištu, prijevoznici upozoravaju kako će neke linije biti ugašene ako se županije ne pobrinu da do toga ne dođe.
S obzirom na povećanje cijene energenata, ali i goriva, javni prijevoznici u Hrvatskoj prisiljeni su povećati cijene školskog prijevoza i to za 20 do 30 posto, potvrdili su nam iz Koordinacije unutarnjih javno linijskih prijevoznika pri HUP-u. Kažu kako ne bi bilo isplativo ostaviti ‘stare cijene’ prijevoza s obzirom na povećanje troškova.
– Troškovi goriva, ulja, rezervnih dijelova i troškovi rada su značajno poskupili, uz smanjeni broj putnika, što radi demografskih promjena, što radi COVID-a. Ovo čini dvostruki udar na prijevoznika, tj. pored povećanih troškova, prihode treba podijeliti na manji broj putnika što zauzvrat znači veću cijenu za preostale putnike, objašnjava nam Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije unutarnjih javno linijskih prijevoznika pri HUP-u.
‘U krajnjem slučaju, možda neće ni biti prijevoza za određene učenike i studente’
Stoga je poskupljenje školskog prijevoza učenika neizbježno, no neće svi jednako osjetiti rast cijena mjesečnih i godišnjih karata.
– Ovisi o pojedinim prijevoznicima te subvencijama države, županija, gradova i općina. U nekim situacijama će učenici imati u potpunosti besplatan prijevoz, kao i prošlih godina, dok će drugdje karte značajno poskupiti, a u krajnjem slučaju možda neće ni biti prijevoza za određene učenike i studente, govori Meštrović.
Vlada je osigurala sredstva za linije koje su ekonomski neodržive, ali potrebne građanima
Iako je Vlada usvojila novu odluku o sufinanciranju prijevoza učenika, kojom su povećani limiti cijene karata koje se sufinanciraju, prijevoznici upozoravaju kako je moguće da će neke linije biti ugašene.
– Osim povećanja limita za subvenciju učenika srednjih škola od 20 posto u odnosu na prošle školske godine temeljem Odluke Vlade od prošlog tjedna, čime se financira 75 posto mjesečne karte do tog limita, Vlada je također osigurala sredstva za uvođenje javne usluge (cc 427m kn) za nerentabilne linije, tj. da ne dođe do zatvaranja linija koje su potrebne građanima, a ekonomski su neodržive. Samo dvije županije za sada su iskoristile ovu mogućnost, Zagrebačka i Koprivničko-križevačka. U svim ostalim županijama treba postaviti pitanje županima i stručnim službama što čekaju?, upitao je Meštrović.
‘Doći će do ukidanja polazaka, skraćivanje linija ili čak prekida cijelih linija’
Naglašava kako je neizbježno to da će u određenim slučajevima doći do gašenja nekih linija zbog premalog broja učenika, studenata i ostalih građana.
– Ako prihod od tih karata neće pokrivati troškove, doći će do smanjenja ponude, tj. ukidanja polazaka, skraćivanje linija ili čak prekida cijelih linija. Ovome svjedočimo u kontinuitetu zadnjih godina, što je usko povezano s odlaskom građana iz tih područja i nevolji učenika iz tih područja. Sada je odgovornost na županijama da ugovore s prijevoznicama održavanje tih linija putem ugovora o javnim uslugama, što se može napraviti u roku tri dana, da ne dođe do prekida prijevoza učenika i ostalih građana, poručio je Meštrović.
Odgovornost nije samo na prijevoznicima, već i na županijama
Dodao je kako građani trebaju upozoriti županije da im je neki prijevoz potreban ako ne žele da se linije u njihovim mjestima ukidaju.
– Očito odgovorni u županijama ne vide potrebu tj. kada dođe do zatvaranja linija prebacuju odgovornost na prijevoznika koji je najmanje kriv što troškovi rastu i što se ne pokriva prihodima, a građani nisu informirani da su županije odgovorne. Još ako bi prijevoznik dignuo cijenu karte, to si nitko ne može priuštiti i ostao bi bez to malo putnika što danas ima. U mnogim slučajevima linije opstaju uz stvarne gubitke prijevoznika koji radi socijalne osjetljivosti radi suprotno vlastitim potrebama i van svojih mogućnosti, što uzrokuje lančane probleme, od radnika, dobavljača i svih ostalih kojima ostanu dužni, uz stare autobuse kojima svjedočimo svaki dan. Ovo je upravo slika nerentabilnih linija, gdje prijevoznik ne može ulagati u obnovu voznog parka te je prinuđen voziti s onim čime raspolaže, upozorio je Meštrović.