Povratak iz bolnice u školu Barabari je bio poprilično šokantan: ‘Pratio me strah od izlaska pred ploču’
Ove godine održat će se šesta po redu UNICEF-ova humanitarna utrka Mliječna staza, i to od 9. do 18. rujna u gradovima diljem Hrvatske. Ovogodišnja utrka bit će održana za podršku mentalnom zdravlju djece i mladih u školama. Priključit će joj se na tisuće sudionika, a uoči utrke nekoliko je mladih podijelilo svoja iskustva i probleme iz školskih dana te poruke o važnosti brige za mentalno zdravlje mladih.
O mentalnom zdravlju mladih posljednjih nekoliko pandemijskih godina puno se govorilo i upozoravalo na važnost brige o istom. Upravo se u svrhu podrške mentalnom zdravlju djece i mladih u školama, odnosno programu PoMoZi Da za škole, održava ovogodišnja humanitarna utrka UNICEF-a, Mliječna staza.
Oko 44 tisuće adolescenata u Hrvatskoj ima problema s mentalnim zdravljem
Utrke će se održavati diljem Hrvatske od 9. do 18. rujna. Sredstva od kotizacija bit će iskorištena za edukaciju učitelja, nastavnika i drugih stručnjaka u školama za prepoznavanje problema mentalnog zdravlja kod djece i mladih te pružanje prve psihološke pomoći i podrške, za osposobljavanje novih voditelja edukacija kako bi se omogućila podrška mentalnom zdravlju djece i mladih diljem Hrvatske te za razvoj edukacije sadržajem za pomoć djeci i mladima u nošenju s traumama. Procjenjuje se kako će time biti educirano više od 400 učitelja i nastavnika te će direktnu korist imati više od 20.000 učenika osnovnih i srednjih škola.
Iz UNICEF-a poručuju kako u Hrvatskoj oko 44 tisuće adolescenata u dobi 10 do 19 godina ima problema s mentalnim zdravljem.
– Unatoč rastućoj svijesti o važnosti brige za mentalno zdravlje, izloženi su stigmatizaciji, izolaciji i diskriminaciji te nedostatku pristupa adekvatnoj zaštiti, skrbi i podršci, kažu u UNICEF-u.
Povratak iz škole u bolnici u školske klupe
Za ovogodišnju Mliječnu stazu pristiglo je dosad oko 5.000 prijava. Ove su joj se godine pridružili i mladi iz cijele Hrvatske koji su uoči utrke otvoreno podijelili svoja iskustva, kako bi potakli otvoreni razgovor o mentalnom zdravlju i ukazali na važnost prekidanja tišine te razbijanja stigme i diskriminacije.
– Jedna od situacija u kojoj sam se našla u osnovnoj i srednjoj školi bio je strah od izlaska pred ploču. Nakon što sam nekoliko godina prije toga provela na dječjoj onkologiji i školi u bolnici koja se odvijala individualno, povratak u školske klupe bio je poprilično šokantan, pomalo traumatičan i izrazito zahtjevan. U osnovnoj sam školi imala nastavnicu iz matematike koja je bila vrlo obzirna i blaga žena te je s velikim razumijevanjem pristupila mom problemu i nije forsirala da izlazim pred ploču, već mi je dala mogućnost odgovaranja po dogovoru. U tom razdoblju mog života, to je bila najbolja odluka koju smo zajedno donijeli moji roditelji, nastavnica i ja. Od trenutka kad sam u riječima nastavnice čula suosjećanje, najednom je suočavanje sa svijetom izgledalo puno drugačije i lakše. Kad sam pak krenula u drugi razred srednje škole, doživjela sam nešto potpuno drugačije. Dobila sam nastavnicu koja me izazvala da izađem iz kaveza vlastitih strahova i osjećaja ogoljenosti u trenutku prilaženja ploči. Potaknula me da budem jača od vlastitih strahova i premda ne mogu reći da sam u tome uživala, svjesna sam da mi je upravo time pomogla da se razvijem do toga da sam se s lakoćom počela sama javljati za izlazak na ploču, ispričala je Barbara Vukas, mlada ambasadorica za prava djece i mladih.
Ističe, nastavnici koji će poput njenih profesorica matematike poznavati pedagogiju i psihologiju djeteta, slušati, brižno promatrati i podržati u trenucima ranjivosti i više su nego potrebni u sustavu.
‘Potraži pomoć, zbog sebe’
Anja Norda, članica tima srednjoškolki iz Vodica kojima je Ured UNICEF-a za Hrvatsku dodijelio nagradu za najbolji projekt mladih nastao u programu UPSHIFT također je podijelila svoju priču iz školskih dana.
– Kao osoba s disleksijom sam tijekom školovanja imala svakodnevne borbe s mentalnim zdravljem. Prema istraživanjima učenici s teškoćama u učenju imaju oko četiri puta veću mogućnost razviti probleme s mentalnim zdravljem od ostalih učenika koji se ne susreću s takvim preprekama. Kod mene su se teškoće s mentalnim zdravljem manifestirale tako da sam razvila anksioznost, nisko samopoštovanje i strah od svega novog. Najveća podrška mi je bila moja mama. Mislim da mladi koji trenutačno prolaze kroz neko teško razdoblje trebaju znati da odustajanje nije opcija! Sjedni, razmisli kako se osjećaš, što ti je na duši i što bi htjela ili htio promijeniti. Zatraži pomoć od svoje obitelji ili od stručnih osoba koje se svakodnevno susreću s problemima mentalnog zdravlja. I ne zaboravi da si ti bitno, voljeno, važno, pametno i sposobno ljudsko biće. Da bismo mogli voljeti svijet i druge ljude oko sebe, prvo moramo naučiti voljeti i njegovati sebe i svoj um. Potraži pomoć, zbog sebe, poručuje Anja.
‘Bio sam na mračnome mjestu iz kojega nisam vidio niti jedan optimalan izlaz’
Dominik Budimir, još jedan mladi ambasador za prava djece i mladih ističe da je danas je više nego ikada bitno imati osobu u kojoj mladi i djeca mogu pronaći podršku u teškim vremenima. U njegovom slučaju su to bili roditelji i nastavnici kojima je zbilja stalo do učenika.
– Prije pet godina, još prije čudne zbrke s koronom, morao sam se suočiti s teškom životnom odlukom koja će znatno utjecati na moje školovanje i, na koncu, životni smjer. Odluka je bila: nastaviti pohađati gimnaziju i glazbenu školu paralelno ili se odlučiti samo za jednu školu. Bio sam na mračnome mjestu iz kojega nisam vidio niti jedan optimalan izlaz. Bilo je to razdoblje u kojem je u međuvremenu nastradalo i moje fizičko zdravlje dok roditelji nisu primijetili da nešto nije u redu i porazgovarali sa mnom o cijeloj situaciji. Pomogli su mi da se prebacim u razred koji su pohađali ‘glazbenjaci’ i prvi dan već je bilo jasno da je odluka bila ispravna. U četiri godine školovanja, upoznao sam neke od najboljih ljudi koji su mi školovanje učinili u isto vrijeme i zanimljivim i edukativnim, najbolje nastavnice i nastavnike kojima je zbilja stalo do našeg obrazovanja, ali, najbitnije, do naših osjećaja i ambicija. U Glazbenoj školi Požega stekao sam obrazovanje koje me usmjerilo na životni put kojim sam se oduvijek htio baviti i kojim se i danas bavim kao student Glazbene umjetnosti i kulture na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, ispričao je Domagoj.
Podrška nastavnika nekad je ključna
Svoje je školsko iskustvo podijelila i Lorena Čolak, članica tima iz Slavonskog Broda koji je sudjelovao u programu UPSHIFT s projektom na temu mentalnog zdravlja. Otvoreno govori o tome kako je pandemija utjecala na mlade.
– Moje mentalno zdravlje od početka pa do kraja osnovne škole nije bilo ‘bajno‘. Tijekom života borila sam se s gubitcima voljenih osoba, problemima, ograničenjima, zabranama, nepoštenjem i svaka nova loša stvar samo je dodatno pogoršala moje mentalno stanje te sam bila u stanju da sam trebala potražiti stručnu pomoć. Nakon što smo se prebacili na online nastavu moje je mentalno stanje bilo još gore jer nismo smjeli izlaziti van. Uz to sam morala brinuti za članove obitelji, a morila me i briga za moje zdravlje, svi smo bili zatvoreni 24/7 uz neizvjesnost što će biti dalje. U svemu tome mi je iznimno pomogla nastavnica engleskog jezika, ohrabrila me u mojim naumima, željama i snovima. Da nije nje, skroz bih klonula duhom i odustala bih od svojih snova koje imam još od vrtića. Drago mi je da nisam jer danas brojim razna postignuća koja sam realizirala prije svoje osamnaeste godine, kaže Lorena.
Ove se godine Mliječna staza održava po šesti put zaredom, a uz podršku više od 20 tisuća sudionika, u prvih pet godina utrkom Mliječna staza prikupljeno je 4,5 milijuna kuna. Tim je sredstvima UNICEF podržao otvaranje nacionalne banke humanog mlijeka, osigurao financijsku potporu udomiteljskim obiteljima s najmlađom djecom, svim rodilištima u Hrvatskoj osigurao opremu te podržao uspostavljanje usluga za djecu s teškoćama u razvoju i njihove obitelji.