Poznata učiteljica poručila kolegama da se poštovanje mora zaslužiti: ‘Krajnje je vrijeme da prestanemo kukati’
Javna tribina Znanje, priznanje, poštovanje bavila se pitanjem društvenog statusa učitelja u Hrvatskoj. Na njoj su govorili Boris Jokić, Marlena Bogdanović (učiteljica) i Filip Zoričić (ravnatelj). Poručili su da su odgoj i obrazovanje prvenstveno ljudi. Jokić je rekao da bi se sindikati trebali boriti za puno veće stvari osim financija, a učiteljica Bogdanović je poručila da poštovanje svatko treba zaslužiti sam.
Štrajk u osnovnim i srednjim školama ušao je u peti tjedan. Sindikati traže veće plaće kroz povećanje koeficijenta za 6,11 posto, ali naglašavaju da je to ujedno i borba za njihovo dostojanstvo. Upravo se na temu dostojanstva i društvenog statusa učitelja u Hrvatskoj održala tribina pod nazivom Znanje, priznanje, poštovanje u Hrvatskom novinarskom društvu.
‘Sindikati bi se trebali boriti za veće stvari’
Boris Jokić rekao je da su odgoj i obrazovanje prije svega ljudi i da je učiteljska struka doživjela financijski pad, ali i pad u društvenom statusu te da smo za to krivi svi pristajanjem na mrvice sa stola koje nam daje surova, sirova i interesna politika.
Dodao je da podržava štrajka odgojno-obrazovnih radnika, no da je financijski element samo jedan od elemenata društvenog statusa učitelja.
– Problem je puno veći od koeficijenta od dva ili tri posto. Sami sindikati trebali bi se boriti za veće stvari, a to su autonomija učiteljstva, povećanje profesionalizma učitelja, otklon od političkog zapošljavanja, ali i progresivna rješenja u školama. Trebali bi se boriti za obrazovanje koje podrazumijeva više od same plaće, poručio je Jokić.
Uz njega su na tribini sudjelovali i Marlena Bogdanović, inovativna učiteljica razredne nastave te Filip Zoričić, ravnatelj Gimnazije Pula. Moderator je bio Ivica Puljak iz stranke Pametno koja je i organizirala ovu tribinu u suradnji s fondacijom Friedrich Naumann.
Puno učitelja boje se odgovornosti koju sloboda u nastavi sa sobom nosi
Učiteljica Bogdanović objasnila je kroz svoj primjer uvođenja tableta u razrede i inovativnosti da se sve može kad se hoće. Kako je rekla, promjena dolazi iz pojedinca, iznutra. Sama se educirala, učila o novim stvarima i povlačila novce, te je svojim radom pokazala i drugim kolegama kako se može. Na tribini je rekla da zna da ima puno nastavnika i učitelja koji mogu i žele i koji se trude, ali da ima i jako puno onih koji su inertni i koji ne iskorištavaju slobodu koju imaju u nastavi jer se boje odgovornosti koju sloboda sa sobom nosi.
Rekla je i da poštovanje učitelj mora sam zaslužiti.
– Mislim da je krajnje vrijeme da prestanemo kukati i žaliti se i da se okrenemo sami sebi i vidimo što možemo učiniti u svojoj učionici, unutar svoja četiri zida. Ako skupimo dovoljno hrabrosti i volje možemo učiniti jako puno i nema te politike, ministarstva, tog plana i programa koji ti može narediti da radiš nešto na bilo koji način ako ti to u svojoj učionici ne želiš, nemaš volje ili hrabrosti to napraviti. Ja jedva čekam sutrašnji dan da se vratim u svoju učionicu. Tamo se osječam odlično, imam sve što mi je potrebno i imam pun razred dječice koji jedva čekaju da nešto počnemo raditi, koji su sretni došli i još sretniji otišli svojim kućama. Ja mislim da bi to svaki učitelj mogao ostvariti.
‘Plaća je mala za one koji rade, a velika za one koji ne rade’
Ravnatelj Zoričić rekao je da u sustavu vlada veliki nered i da je u sustavu odgoja i obrazovanja previše politike.
– Učitelji na ulici hodaju pognute glave. Postoji paradgima da učitelji ništa ne rade i imaju dobru plaću. Mislim da je plaća koju danas imaju učitelji i nastavnici mala za one koji rade, a velika za one koji ne rade. To je problem o kojem treba pričati, ali pitanje je koja će to politika imati hrabrosti to promijenti, rekao je Zoričić i nabrojao nekoliko problema od kojih je za jedan naveo i kvalitetu učiteljskih fakulteta.
Dodao je da učitelji moraju raditi sami na sebi da budu dostojanstveni.
Boris Jokić rekao je da bi se zanimanja u odgoju i obrazovanju trebala profesionalizirati. To je i predviđeno Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije kroz 4 detaljno razrađena cilja. Ni jedan od tih ciljeva se nije ni počeo provoditi, rekao je Jokić i dodao da je obrazovanje za političare samo igralište.