Poznato koliko je učenika s teškoćama u ovoj godini: Manje ih je nego lani, ali brojke su i dalje visoke
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju važnu i osjetljivu skupinu jer njihovo obrazovanje zahtijeva posebne pristupe i podršku kako bi im se omogućilo ostvarivanje punog potencijala. Istražili smo aktualno stanje i statistiku učenika s teškoćama, analizirali njihovu zastupljenost u osnovnim i srednjim školama, a saznali smo i što dvije županije s najvećim postotkom učenika s teškoćama rade u pružanju podrške ovim učenicima.
U tekućoj školskoj godini 2023./2024., Hrvatska bilježi nezanemariv broj učenika s teškoćama u razvoju. Od ukupno 450.756 učenika, njih 29.603 suočava se s različitim izazovima u obrazovanju. Ovaj broj predstavlja 6.57 posto svih učenika, što ukazuje na prisutnost ovog važnog segmenta populacije u obrazovnom sustavu. Ipak, usprkos ovom broju, važno je napomenuti kako je udio učenika s teškoćama u razvoju manji u usporedbi s prethodnom školskom godinom, kada je iznosio 7.45 posto od ukupnog broja učenika.
U osnovnim školama najviše učenika s teškoćama
Osnovne škole ove godine broje najveći dio od ukupnog broja, točnije njih 25.146. To znači da je trenutno u osnovnim školama 85 posto svih učenika s teškoćama. Međutim, u srednjim su školama brojke značajno manje. Ukupan broj učenika s teškoćama u srednjim školama iznosi 4.538, što čini oko 15 posto.
Po postotku u županijama, Međimurska je ove godine prva s ukupno 9.45 posto učenika s teškoćama. Konkretno, ukupan broj učenika s teškoćama u ovoj županiji iznosi 1.238, od kojih je 718 dječaka, a 520 djevojčica. Usporedbe radi, Grad Zagreb nalazi se na osmom mjestu po postotku, iako ima ukupno 7.053 učenika s teškoćama, najveći broj od svih županija.
Na drugom je mjestu po zastupljenosti Bjelovarsko-bilogorska županija sa 8.82 posto i ukupno 1.066 učenika s teškoćama, a na trećem mjestu našla se Krapinsko-zagorska županija s ukupno 1.014 učenika s teškoćama, što čini 7.64 posto. S druge strane, najmanji postotak učenika s teškoćama bilježi Splitsko-dalmatinska, sa 4.87 posto, iako je i Dubrovačko-neretvanska vrlo blizu sa svojih 4.89 posto. Na trećem mjestu od kraja je Šibensko-kninska županija s ukupno 5.24 posto učenika s teškoćama.
Županija koja predano radi na inkluzivnom okruženju
Međimurska županija ističe svoje sveobuhvatne napore u osiguravanju adekvatne podrške i kvalitetnog obrazovanja za ove učenike. Odgovor kojeg je Srednja.hr dobila od Nives Kolarić Strah, Pročelnice Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i sport Međimurske županije, izražava snažan angažman i predanost u ostvarivanju inkluzivnog obrazovnog okruženja u ovoj županiji.
U ovoj je školskoj godini Međimurska županija za 117 djece s razvojnim poteškoćama osigurala 107 asistenata za pomoć u nastavi, što, navodi, potvrđuje brigu o individualnim potrebama svakog učenika. Važno je napomenuti da rad pomoćnika nije ograničen samo na škole, već se proteže i na vrtiće, pružajući podršku učenicima od najranije dobi.
Osim toga, u Međimurskoj županiji djeluje i Međimurska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (MURID), koja se brine o djeci s poremećajima iz spektra autizma. MURID je pred završetkom izgradnje novog centra, koji će postati regionalna ustanova, pružajući podršku djeci iz triju sjevernih županija: Međimurske, Varaždinske i Koprivničko-križevačke. Ova inicijativa podcrtava važnost suradnje i povezivanja u cilju pružanja najbolje moguće skrbi za učenike s teškoćama.
Prvi na hrvatskoj ljestvici efikasnosti
Međimurska županija također ističe svoj fokus na obiteljima i zajednici te naglašava ulaganje u palijativni centar i tzv. respite care službu. Respite care služba trebala bi omogućiti privremeni boravak za djecu s razvojnim poteškoćama koja zahtijevaju 24-satnu skrb, čime će se osnažiti roditelji-njegovatelji i pružiti podrška obiteljima.
Najveći dio ovih ulaganja dolazi iz proračuna Međimurske županije, ali također su uspješno privukli sredstva iz europskih fondova. Ovi brojni napori i investicije svjedoče o predanosti Međimurske županije u osiguranju bolje budućnosti za učenike s teškoćama i svim građanima koji su dio njihove zajednice, smatraju u županiji.
Trenutno angažirano 76 pomoćnika
Iz Bjelovarsko-Bilogorske županije naglašavaju potrebu za dubljim razumijevanjem uzroka visokog postotka učenika s teškoćama te potrebu za multidisciplinarnim znanstvenim istraživanjima kako bi se utvrdio razlog visokog postotka ovih učenika iz godine u godinu. Uz to, Andrea Prugovečki Klepac, Pročelnica Upravnog odjel za društvene djelatnosti i obrazovanje Bjelovarsko-bilogorske županije, istaknula je konkretne napore u pružanju podrške ovim učenicima.
Naime, Bjelovarsko-bilogorska županija osigurala je pomoćnike u nastavi za sve učenike koji imaju Rješenje Stručnog povjerenstva Upravnog odjela za poslove državne uprave o pravu na potporu pomoćnika u nastavi/stručnog komunikacijskog posrednika. Trenutno je angažirano ukupno 76 pomoćnika.
U školskoj godini 2022./2023., ova je županija uložila znatna sredstva kako bi pružila adekvatnu pomoć učenicima s teškoćama. Posebno su istaknuli financijsku potporu koju su dobili od resornog ministarstva za troškove prijevoza učenika s teškoćama, kao i za nabavku posebnih pomagala. Turističko-ugostiteljska i prehrambena škola Bjelovar dobila je ukupno 1.721.60 eura za ove svrhe, dok je Tehnička škola Daruvar dobila 3.079.52 eura. Pročelnica ističe kako su ova sredstva značajno doprinijela boljem pristupu obrazovanju za učenike s teškoćama.
Također, ističu da su najzastupljenije teškoće među učenicima iz skupine 3 i 7 prema Orijentacijskoj listi vrsta teškoća. To su oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju te teškoće u psihofizičkome razvoju. Kako navode, ovi konkretni primjeri potpore dodatno ilustriraju predanost i brigu o učenicima s teškoćama u Bjelovarsko-Bilogorskoj županiji, dok se trude osigurati im najbolje moguće uvjete za obrazovanje i razvoj.
Inkluzivnost kao temelj za budućnost
U konačnici, statistika učenika s teškoćama u razvoju pruža uvid u izazove i potrebe ovih učenika u hrvatskom obrazovnom sustavu. Važno je kontinuirano raditi na razumijevanju uzroka i pružanju podrške kako bi se osiguralo izjednačavanje šansi za sve učenike, bez obzira na njihove teškoće. Ove brojke su poziv na akciju i potrebu za daljnjim istraživanjima i poboljšanjem pristupa obrazovanju za sve učenike u Hrvatskoj, kako bi se zajedno gradila inkluzivna budućnost.