Pravobraniteljica upozorava MZO: Provjera znanja u online nastavi učenicima ne smije dodatno otežati situaciju
Protekla dva tjedna u školama nema provjera znanja, a samim time ni ocjenjivanja. Hoće li učenici nastavnu godinu završiti u klupama ili ispred računala i TV-a još je neizvjesno. No, ono što je sigurno jest da se ocjenjivanje u ovoj izvanrednoj situaciji neće ukinuti, potvrdila je to ministrica Blaženka Divjak. U škole uskoro stiže uputa o načinu vrednovanja tijekom nastave na daljinu. Istovremeno, pravobraniteljica za djecu, Helenca Pirnat Dragičević, poslala je Ministarstvu preporuku o zaštiti najboljeg interesa djeteta u nastavi na daljinu, u kojoj, između ostaloga, upozorava da vrednovanje i provjeravanje znanja u ovim okolnostima djeci ne bi trebalo dodatno otežavati situaciju, već bi ono trebalo biti poticajno.
– U aktualnim izvanrednim okolnostima, zbog kojih je započelo ostvarivanje nastave na daljinu, otvara se niz novih pitanja u zaštiti interesa djece, ali i novih teškoća, o čemu nas ovih dana obavještavaju mnogi roditelji. Svjesni smo da Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO), škole, učitelji, profesori i stručne službe nude rješenja i stvaraju novu praksu te postupno razvijaju ovaj novi oblik nastave. Iako MZO na svojim mrežnim stranicama daje informacije u realnom vremenu o pitanjima važnim za rad škola i komunikaciju s djecom i roditeljima, te informacije ipak nisu dovoljne jer riječ je o posve novoj situaciji u procesu odgoja i obrazovanja, navode iz Ureda pravobraniteljice za djecu, Helence Pirnat Dragičević.
Jasno istaknuti kontakt ministarstva za učenike i roditelje za pitanja o nastavi na daljinu
Ona je, naime, ovih dana ministrici znanosti i obrazovanja Blaženki Divjak uputila preporuku o zaštiti najboljeg interesa djeteta u nastavi na daljinu, u kojoj iznosi uočene teškoće i predlaže moguća poboljšanja.
– Roditelji navode da na stranicama MZO-a i “Škole za život” nije jasno prikazana adresa za kontakt i pitanja roditelja te su u nedoumici na koju se adresu mogu obratiti. Stoga je preporuka da se jasno istakne kontakt adresa za pitanja roditelja, ali i učenika, pogotovo maturanata, na kojoj će moći dobiti odgovore o organizaciji nastave na daljinu i planovima postupanja u ovoj kriznoj situaciji, uz mogućnost otvaranja video veze za razgovor sa stručnjacima, navodi pravobraniteljica.
Otkriva i kako se dio pritužbi odnosi se opseg radnih zadataka koja se zadaju učenicima u provedbi nastave na daljinu te obim predavanja i potrebu individualnog rada roditelja s djecom. Ističe kako roditelji nisu obaviješteni kome se mogu obratiti radi provjere usklađenosti programa te traže da savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO) prate i nadziru realizaciju nastave na daljinu.
– Podsjećamo da Konvencija o pravima djeteta nalaže da najbolji interes djeteta mora imati prednost u svim postupanjima koja se odnose na djecu. Također, i da se odgoj i obrazovanje trebaju temeljiti se na načelima prihvaćanja različitih osobitosti razvoja učenika, osiguravanja uvjeta i potpore za maksimalni razvoj potencijala svakog djeteta te izjednačavanja mogućnosti za postizanje najvišeg mogućeg stupnja obrazovanja. Stoga je pravobraniteljica preporučila ministrici da osigura svu potrebnu podršku djeci i uključivanje AZOO-a kako bi se nastava na daljinu odvijala prema pravilima pedagoške struke, a nastavna godina uspješno realizirala te učenici postigli očekivane ishode učenja, preporuka je pravobraniteljice.
Vrednovanje i provjere ne bi trebale otežati situaciju
Osim svega navedenog, Pirnat Dragičević MZO-u je sugerirala da se ‘naglasak u nastavnom sadržaju stavi na bitne činjenice te da se u ovom trenutku učenike ne opterećuje dodatnim sadržajima, u čemu profesori mogu dobiti pomoć od stručnih savjetnika AZOO-a’.
– Također, uloga savjetnika AZOO-a može biti u pružanju stručne podrške profesorima/učiteljima u pripremanju materijala za nastavu na daljinu (kvaliteta, opseg zadataka, izvedivost i slično). Važno je izbjeći da se odgovornost s učitelja/profesora prebacuje na roditelje, odnosno na učenike. I u ovom obliku nastave učitelji/profesori moraju ostati nositelji nastavnog procesa te im treba pomoći da ovladaju izazovima koje je pred njih stavila provedba nastave na daljinu. Također je važno njegovati način rada na koji su djeca navikla u školi te u tom smislu potičemo profesore da koriste tehnološke mogućnosti kako bi svoja predavanja učinili što sličnijima svojem radu u razredu, navodi pravobraniteljica za djecu.
Podsjetimo kako je ministrica Divjak najavila da će škole uskoro dobiti uputu za vrednovanje na daljinu. Pravobraniteljica Pirnat Dragičević upozorava kako ono ne bi trebalo dodatno otežati situaciju učenicima.
– Vrednovanje i provjeravanje usvojenosti nastavnih sadržaja i odnosa prema radu i postavljenim zadacima te odgojnim vrijednostima učenika, koje se u novim uvjetima provodi elektronički, telekonferencijom ili videokonferencijom i elektroničkom poštom, ne bi smjelo dodatno otežati djeci situaciju u kojoj se nalaze, već bi ih trebalo rasteretiti i dati im poticaj za nastavak obrazovanja. Preporučujemo da se učenicima završnih razreda u ovom trenutku posveti posebna pažnja, da im se pruži podrška i pomoć te da im se, ako je ikako moguće, olakša završetak školovanja u ovim izvanrednim okolnostima, stoji u preporuci pravobraniteljice.
Prilagodba programa za učenike s teškoćama
Osvrnula se i na trenutno jedan od većih problema – provedbu nastave na daljinu za djecu s teškoćama u razvoju.
– Događa se i da profesori koji su do sada radili određene prilagodbe, u nastavi na daljinu to ne čine jer ne znaju kako to ostvariti u novom modelu nastave. Stoga smatramo nužnim nastavnicima omogućiti online podršku za prilagodbe u nastavi za djecu s teškoćama. Ujedno smatramo nužnim otvoriti kontakt točku za roditelje djece s TUR (broj telefona i e-mail adresu službenika u MZO-u i/ili AZOO-u koji će u prijelaznom razdoblju prilagođavati materijale koji su djeci poslani bez prilagodbe i koji će biti pomoć i podrška roditeljima u slučaju da je to promaklo nastavnicima). Smatramo da sustav treba pronaći brze odgovore na uočene propuste u provedbi nastave na daljinu i da ih treba što prije implementirati. Ujedno pozivamo i da se žurno pristupi prilagođavanju programa „Škole na Trećem“ za učenike s teškoćama u razvoju, stoji u preporuci pravobraniteljice.
Na kraju je pozvala ministricu da roditelje i djecu ‘što prije upozna s planiranim načinom rada u nastavku nastavne godine, kao i s time kako će se organizirati upis u srednje škole i ispit državne mature te upisi na fakultete, vodeći računa o tome da su učenici završnih razreda dodatno opterećeni neizvjesnošću u pogledu nastavka svojega školovanja.’
Tijek događaja ovog utorka pratite u našem tekstu uživo na poveznici.
Za dodatan zanimljiv i koristan sadržaj pretplatite se na naš YouTube kanal. U suradnji s NCVVO-om pokrenuli smo seriju podcasta na temu državne mature pod nazivom ‘U centru mature’, pa posebno koristan sadržaj na našem YouTubeu očekuje maturante i oni koji će to postati.
U suradnji sa studentima psihologije s FIlozofskog predstavljamo vam serijal “kako si?” u kojemu ćemo razgovarati o psihičkom zdravlju.