Prekvalifikacije učitelja u odgojitelje žurno se pripremaju: ‘Zamolila sam dekane da vode računa o struci’
Učiteljski fakulteti ili oni koji izučavaju studije ranog i predškolskog odgoja pripremaju programe prekvalifikacije učitelja u odgojitelje. Takav program prvi su javno objavili sa Sveučilišta u Slavonskom Brodu, no i drugi fakulteti rade na prekvalifikacijama. U procesu kreiranja standarda kvalifikacije sudjelovao je osječki fakultet, a njihova dekanica sada nam govori da se pojavljuju institucije koje nisu dale nikakav doprinos tom važnom i temeljnom poslu. Kolege je zamolila da vode računa o dignitetu učiteljske i odgojiteljske struke. Sa Sveučilišta u Slavonskom Brodu podcrtavaju da njihovi izvođači programa posjeduju tražene kompetencije, a iz Pule i Zadra najavljuju prekvalifikaciju od ove jeseni.
Nakon teksta portala srednja.hr da Sveučilište u Slavonskom Brodu pokreće program prekvalifikacije učitelja u odgojitelje, ubrzo je Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku na svojim internetskim stranicama objavio kako su i oni izradili takav program koji je ranije prihvaćen na sjednici Fakultetskog vijeća. Naime, takve programe učiteljski fakulteti izvodit će sukladno ranijim izmjenama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju. U nedostatku odgojitelja vatrogasna mjera od 2022. je da učitelji razredne nastave mogu biti odgajatelji u vrtićima, no za to nakon izvjesnog vremena moraju proći prekvalifikaciju.
– Program će se izvoditi na našemu Fakultetu te svim dječjim vrtićima (vježbaonicama) s kojima imamo potpisan sporazum o suradnji. Izvodit će ga renomirani sveučilišni nastavnici s dugogodišnjim iskustvom rada u sustavu ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja te birani u znanstvenim područjima i poljima odgovarajućim za izvođenje kolegija propisanih programom, a usklađenih sa skupovima ishoda učenja standarda kvalifikacije upisanog u HKO. Svakom potencijalnom kandidatu pristupit će se individualno kako bi se uvažila prethodno stečena struka, znanje, kompetencije i vještine stečene u formalnom, neformalnom i informalnom obrazovanju. O detaljima početka izvođenja programa te upisima bit ćete pravovremeno informirani nakon sutrašnjega sastanka na temu izrade programa prekvalifikacije za stjecanje kvalifikacije odgojitelja koji je iniciralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, izvijestili su ranije s osječkog fakulteta.
‘Ovo je jako važan dio koji trebate osvijestiti pogotovo kad se pojavljuju institucije koje nisu dale nikakav doprinos ovome važnom i temeljnom poslu’
Javili smo im se kako bi predstavili i njihov program. Dekanica Emina Berbić Kolar pojasnila nam je da su sastanci s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih započeli još u listopadu 2022. godine i na njima su bili predstavnici učiteljskih i odgojiteljskih studijskih programa. Tada još nije bilo moguće izraditi program prekvalifikacija jer, tvrdi Berbić Kolar, studij ranog i predškolskog odgoja još nije bio upisan u Hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO). Zato su krenuli u taj postupak, Učiteljski fakultet iz Rijeke predao je prijedlog standarda zanimanja te je on upisan do kraja 2022. godine.
– Ali nakon standarda zanimanja uslijedio je puno zahtjevniji posao, a to je upis standarda kvalifikacije. Moram napomenuti da je Učiteljski fakultet iz Rijeke imao HKO projekt kojemu je cilj bio izrada prijedloga zanimanja. Standard kvalifikacije ponuđen je dvama visokim učilištima koja u tom trenutku nisu imala kapaciteta za tako velik i značajan posao te je prijedlog bio u konačnici upućen Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti. Kao dekanica Fakulteta bila sam ponosna što je upravo Fakultet kojega vodim odabran za ovako zahtjevan zadatak, ali jednako tako bila sam svjesna odgovornosti i kratkih vremenskih rokova. Budući da je zamolba došla od državnog tajnika Ivice Šuška koji se pokazao kao istinski prijatelj našega Fakulteta u raznim, za naš Fakultet, vrlo bitnim i izazovnim situacijama, imali smo obvezu odraditi ovaj vrlo odgovoran posao. Pri tome moram istaknuti tim koji je danima i mjesecima radio na izradi standarda kvalifikacija izv. prof. dr. sc. Ksenija Romstein, prodekanica za studijske programe, izv. prof. dr. sc. Tijana Borovac, pročelnica Odsjeka za društvene znanosti Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti i doc. dr. sc. Ida Somolanji Tokić, voditeljica Centra za metodike i stručne prakse Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti, navela je Berbić Kolar.
U konačnici, istaknula je, standard kvalifikacije upisan je u registar HKO-a 7. svibnja ove godine. Nakon toga, napomenula je, moglo se pristupiti izradi programa.
– Ovo je jako važan dio koji trebate osvijestiti pogotovo kad se pojavljuju institucije koje nisu dale nikakav doprinos ovome važnom i temeljnom poslu izrade i upisa u registar HKO-a. U posljednja dva mjeseca intenzivno se radi na dogovoru i usklađivanju programa svih institucija koje izvode navedena dva studijska programa i koje imaju temelj za izradu programa prekvalifikacije za stjecanje kvalifikacije odgojitelja. Održani su sastanci u Zadru, Puli i Zagrebu. Dogovorena su četiri skupa ishoda učenja koja moraju svima biti temelj programa, ukupan broj ECTS-a je 70, objasnila je Berbić Kolar.
‘Osobno sam zamolila sve dekane, prodekane, pročelnike i zamjenike da vode računa o dignitetu učiteljske i odgojiteljske struke’
Sa svojim programom prekvalifikacije, dodala je, krenut će u rujnu ili listopadu. Broj pristupnika neće strogo definirati jer se, spomenula je Berbić Kolar, radi o vrlo specifičnoj skupini ljudi i individualnom pristupu svakom pojedincu. Skupovi ishoda učenja zastupljeni u programu su Cjeloviti razvoj djeteta rane i predškolske dobi (20 ECTS bodova), Okruženje za cjeloviti razvoj, učenje i igru djeteta rane i predškolske dobi (20 ECTS bodova), Razvoj kurikuluma u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (18 ECTS bodova), Praćenje, dokumentiranje i vrednovanje u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju (12 ECTS bodova).
– Program će izvoditi dokazani sveučilišni nastavnici s dugogodišnjom praksom rada na prijediplomskom i diplomskom studiju Ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, u potpunosti kompetentni za izvođenje ovoga programa. Pedagogija ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja – doc. dr. sc. Ida Somolanji Tokić, doc. dr. sc. Višnja Vekić-Kljajić, Odabrana poglavlja iz razvojne psihologije – doc. dr. sc. Dunja Jurić Vukelić, Integrirani kurikulum ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja I – izv. prof. dr. sc. Tijana Borovac, doc. dr. sc. Ida Somolanji Tokić, Integrirani kurikulum ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja II – izv. prof. dr. sc. Tijana Borovac, doc. dr. sc. Ida Somolanji Tokić, doc. dr. sc. Ana Popović, doc. dr. sc. Daria Župan Tadijanov, prof. dr. art. Goran Kujundžić, izv. prof. dr. art. Marko Šošić, Stručna praksa – doc. dr. sc. Ida Somolanji Tokić, doc. dr. sc. Višnja Vekić-Kljajić, Rana pismenost – doc. dr. sc. Ivana Trtanj, Zdravstveni odgoj i njega djeteta – izv. prof. dr. sc. Zvonimir Užarević, izv. prof. dr.sc. Ksenija Romstein, nabrojila je Berbić Kolar.
Na sastanku s državnom tajnicom Ivom Ivanković 23. srpnja, opisala je Berbić Kolar, utvrđeno je da se moraju poštivati skupovi ishoda učenja upisani u registra HKO-a te da će svaki fakultet prema pravilima svojih sastavnica i sveučilišta izraditi program u propisanim okvirima
– Osobno sam zamolila sve dekane, prodekane, pročelnike i zamjenike da vode računa o dignitetu učiteljske i odgojiteljske struke te da program nužno i jedino mogu izvoditi oni profesori koji imaju kompetencije za područje ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja usklađene sa znanstveno-nastavnim zvanjima. Osobno ne znam hoće li prekvalifikacija riješiti problem odgojitelja jer nemam točan broj učitelja koji rade u sustavu ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja. Problem nedostatka visokokvalificiranoga kadra pokušavamo riješiti i kroz naš redoviti studijski program Ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, ali i kroz izvanredni studijski program Ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja koji provodimo u Osijeku i Slatini, a planiramo od sljedeće godine pokrenuti i izvanredni studijski program Ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja u Požegi s obzirom na njihovu molbu i izuzetno veliku nepokrivenost odgojiteljskim kadrom. S obzirom da su nam kvote i za redoviti i za izvanredni studijski program Ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja popunjene već godinama u ljetnom roku, pa tako i ove godine, i da nam je ove godine ostalo još nešto slobodnih mjesta na izvanrednom studiju u Slatini, smatramo da kao visokoobrazovna institucija dajemo dovoljan doprinos rješavanju problema nedostatka odgojitelja, zaključila je Berbić Kolar.
Iz Slavonskog Broda poručuju: ‘Svi izvođači programa posjeduju navedene kompetencije i izabrani su u odgovarajuća znanstveno-nastavna radna mjesta’
S obzirom na navode Berbić Kolar kontaktirali smo Sveučilište u Slavonskom Brodu i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Tihomir Vidranski, pročelnik Odjela društveno-humanističkih znanosti Sveučilišta u Slavonskom Brodu rekao nam je da su njihovi predstavnici sudjelovali na svim sastancima Ministarstva o izradi prekvalifikacije.
– Budući da su upisom standarda zanimanja i standarda kvalifikacije u Registar HKO-a ostvarene potrebne pretpostavke, Ministarstvo je uputilo poziv svim visokim učilištima koja izvode studije ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja da se,u skladu s člankom 24. stavkom 4. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, žurno pristupi izradi programa za prekvalifikaciju ili dokvalifikaciju učitelja u trajanju od najviše godinu dana i do 60 ECTS-a u svrhu stjecanja kvalifikacije odgojitelja. Program prekvalifikacije/dokvalifikacije obuhvaća četiri skupa ishoda iz standarda kvalifikacije sveučilišnog prvostupnika ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja koja su prihvatila sva Sveučilišta kao skupove ishoda koji su potrebni ‘kao razlika/dopuna’ učiteljima. Skupovi ishoda su: Cjeloviti razvoj djeteta rane i predškolske dobi, Okruženje za cjeloviti razvoj, učenje i igru djeteta rane i predškolske dobi, Razvoj kurikuluma u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja i Praćenje, dokumentiranje i vrednovanje u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju, rekao nam je Vidranski.
Napomenuo je da su osim sastanka s nadležnim ministarstvom sva sveučilišta koja izvode navedene studijske programe održavala zasebne sastanke kako bi se olakšala izrada programa prekvalifikacije. Zaključak je bio, naveo je, da sva sveučilišta izrađuju svoj program i šalju ga na odobrenje u Agenciju kako bi se provjerila usklađenost s registrom HKO-a i nakon odobrenja na odobrenje za financiranje putem vaučera.
– Prema našim informacijama gotova sva sveučilišta su i izradila programe i uputile ih na usvajanje prema internim pravilnicima te će ih eventualno u daljnjem periodu uputiti i agencijama. Sveučilište u Slavonskom Brodu posjeduje zaposlenike i vanjske suradnike za izvođenje navedenog programa cjeloživotnog obrazovanja, odnosno svi izvođači programa posjeduju navedene kompetencije i izabrani su u odgovarajuća znanstveno-nastavna radna mjesta prema zakonskim odredbama. U internoj raspravi nije upućena niti jedna primjedba nastavnika Sveučilišta u Slavonskom Brodu na navedeni program što je prema internoj proceduri osnova za upućivanje programa u daljnju proceduru. Stoga se Program prekvalifikacije ili dokvalifikacije učitelja u svrhu stjecanja kvalifikacije odgojitelja upućuje u daljnju proceduru na usvajanje, a nadležne agencije će vrednovati usklađenost programa s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom i dati ili uskratiti financiranje programa putem vaučera. Ukoliko program prođe navedene procedure očekujemo kako ćemo prve polaznike upisati krajem rujna ili početkom listopada 2024., objasnio je Vidranski.
‘Nedostatak odgojitelja je prisutan iz više razloga, a tu je i smjena generacija’
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih konkretno smo pitali o programu prekvalifikacije na Sveučilištu u Slavonskom Brodu, no do zaključenja teksta nismo dobili njihov odgovor. Kako teku pripreme prekvalifikacija provjerili smo i u drugim gradovima. S Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli najavili su da je prekvalifikacija prihvaćena na Senatu i trebala bi krenuti u nadolazećoj akademskoj godini. Mjesta će biti za deset polaznika. Dodali su da je izradu programa potaknulo Ministarstvo te da je na sastancima prisustvovala njihova Radna skupina za izradu programa cjeloživotnog obrazovanja za dokvalifikaciju odgojitelja. Na temelju tih informacija u konačnici je i napravljen program. Pitali smo ih i može li ovakva dokvalifikacija riješiti problem nedostatka odgojitelja u hrvatskim vrtićima.
– To je kompleksno pitanje. Naime, nedostatak odgojitelja je prisutan iz više razloga, a tu je i smjena generacija. Program cjeloživotnog obrazovanja za stjecanje dokvalifikacije učitelja u svrhu stjecanja kvalifikacije odgojitelja je mjera koja nudi unaprjeđenje i rješavanje problema u poslovnom i društvenom okruženju ustanova za rani i predškolski odgoj i obrazovanje. Program se temelji na HKO sustavu kvalifikacija te su ishodi učenja i kompetencije koje se stječu završetkom programa usklađene s potrebama tržišta rada, pojedinca i društva u cjelini, naveli su iz Pule.
Maja Cindrić, pročelnica Odjela za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru kazala nam je da pripremaju program prekvalifikacije te da planiraju raspis natječaja za upis polaznika tijekom ove jeseni. Detalje će reći, objasnila nam je, kada Senat Sveučilišta odobri program.
– Mi, kao i sve ostale institucije u Republici Hrvatskoj koje provode programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, surađujemo s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih i oni nam pružaju potrebnu podršku vezano za administrativne i zakonske odredbe potrebne za pokretanje programa prekvalifikacije. Prekvalifikacija će sigurno u određenoj mjeri riješiti problem nedostatka odgojitelja u hrvatskim vrtićima, istaknula je Cindrić.