Priča o TEDxZagrebu: Intelektualna meka koju pokreću volonteri i altruisti koja mijenja svijet i spaja ljude
U subotu, 29. rujna, u Kinu Europa će se održati najnoviji TEDxZagreb, a ovogodišnja tema je #satisfaction. Publika će tijekom cjelodnevnog događaja poslušati čak 19 govornika, a uz glazbene točke u pauzama i interaktivni sadržaj, definitivno nema mjesta dosadi. A o pripremama za veliki događaj i o vjenčanju para koji se upoznao na prošlogodišnjem TEDxZagreb događaju su nam pričali Karlo Matić, nositelj licence, i Ana Vojnović, PR menadžerica.
Ove subote će centar Zagreba okupirati ljudi željni znanja, druženja i širenja dobre energije, jer se u Kinu Europa održava novi TEDxZagreb događaj. Tema mu je #satisfaction, a o svojim zadovoljstvima će govoriti čak 19 osoba iz različitih područja djelovanja, od sportaša preko pjevača sve do inovatora i znanstvenika.
TEDx u Hrvatskoj djeluje već osam godina, a o pripremama najnovije konferencije, najzanimljivijim detaljima povijesti TEDx-a u Hrvatskoj, te novom bračnom paru koji se upoznao upravo na konferenciji u Zagrebu, rekli su nam nešto Karlo Matić i Ana Vojnović.
Hrvatska publika je zahtjevna i kritična
Karlo Matić je nositelj licence za TEDxZagreb, a od svoje profesionalne karijere je odustao kako bi svo svoje vrijeme mogao posvetiti osmišljavanju i organiziranju TEDx konferencija. Već 30 godina skuplja iskustvo organizirajući različite događaje, a TED-om se oduševio već na prvu – kada je počeo proučavati njihov priručnik koji je savršeni šalabahter čak i za one koji se nikada u životu nisu bavili organizacijom nekog događaja.
– Priručnik koji ima preko 130 stranica je zapravo najvećim dijelom pun preporuka, pun savjeta, pun dobrih ideja, pun načina kako nešto možeš i trebaš napraviti, a puno je manje nekakvih pravila. Ta bi se pravila eventualno mogla svesti u nekih pet do deset rečenica: nemojte o politici, nemojte o religiji, nemojte o pseudoznanosti, nemojte marketirati i isticati sponzore u glavnoj dvorani, snimite govore i fotografirajte događaj, objasnio je ukratko pravila organizacije.
Za one koji se tih pravila pridržavaju, gotovo da i nema prostora za pogrešku. Greške se javljaju, kaže Karlo, tamo gdje ne žele pratiti pravila, gdje ne žele slušati savjete i idu glavom kroz zid misleći da oni najbolje znaju:
– Hrvatska publika je tu dosta kritična i dosta osjetljiva. Kad nešto zezneš kod nas, to se poprilično daleko čuje. Mi ne bismo opstali svih ovih osam godina da nismo imali nekakav kontinuitet, da nismo imali nekakvo povećanje kvalitete i da nije cijela priča oko sadržaja programa bila napravljena na taj način da podiže kvalitetu. Da smo ostali na istome – ništa.
TEDxZagreb doista spaja ljude, u romantičnom smislu
TEDx je u Hrvatskoj krenuo najprije kao TEDxMaksimir, a u pet godina su organizirali 15-ak događaja. Tek 2016. godine TEDxMaksimir postaje TEDxZagreb. Godinu nakon, u svibnju 2017. godine, organiziran je veliki TEDxZagreb u Lisinskom koji je okupio gotovo 1.200 sudionika, a ove godine se sele u manji prostor gdje je broj sudionika ograničen na 400. No, ne radi se o stagnaciji, već o stavljanju fokusa na interakciju s publikom koja nije moguća u većem prostoru.
– Prošle godine smo na cirka 1.200 sudionika shvatili da se jednostavno ta publika rasplinula u tolikom prostoru i da se nisu povezali. Nije se dogodilo druženje, priča između njih. Zato smo ove godine u stvari ušli u manji prostor i rekli da će biti bliži jedni drugima, bit će manja skupina pa će se više upoznati i još ćemo napraviti neke interaktivne sadržaje na samom događaju da se publika više poveže. Vjerujem da ćemo ove godine postići taj efekt koji smo htjeli. S druge strane, netom prije nego što smo se odlučili za Kino Europa, čuveni The Guardian je Kino Europa proglasio intelektualnim srcem Zagreba, objašnjava Karlo.
A koliko je trenutak povezivanja publike snažan, dokazuje jedan tek vjenčani par koji je svadbu imao sada u rujnu, a upoznali su se upravo na prošlogodišnjem TEDxZagreb događaju u Lisinskom. Karlo prepričava kako su se upoznali, a spojile su ih vrijednosti samog TED-a i TEDx-a te vrijednosti koje promiču. Jer upravo je taj osjećaj povezanosti, kaže Karlo, najvažniji produkt samog događaja, a on se ne vidi na snimkama niti fotografijama, već se samo osjeti.
Temu događaja odabire društvo
Osim direktnog kupovanja ulaznice, svake godine postoji opcija da se prijavite kao dio inspirativne publike i dobijete popust. Ispunjavanje prijavnice traje tek nekoliko minuta, a ono što se vrednuje jest upoznatost osobe s TED-om i koliko je osoba koja se prijavljuje sama inspirativna osoba. No, ipak postoje i iznimke:
– Imao sam slučaj prošle godine s jednom osobom i njezinom prijavom. Imao sam osjećaj da je fulala event. I cijelo vrijeme promišljam bi li ta osoba trebala ići na neki motivacijski govor, a ne inspirativni kao što mi imamo. I ne bilo mi teško, ja uzmem telefon i nazovem osobu, predstavim se, i kažem da bih htio popričat. Na kraju smo dva sata razgovarali, došla žena iz Varaždina i kupila kartu za troje djece koje je dovela. Bila je na događaju i toliko je oduševljena da ove godine dovozi cijeli autobus, ispričao je Karlo.
Iako Karlo kao nositelj licence i kurator događaja odabire temu, on objašnjava kako temu zapravo biraju društvo i trenutna situacija u zajednici. Prošle godine je tako tema bila BILD.FUTURE.NOW., jer je cilj bio na neki način pokazati da se budućnost već događa, da je budućnost već krenula, a ovogodišnja tema #satisfaction je došla u blagdansko vrijeme, kao zvono za uzbunu jer premalo cijenimo neke sitne stvari u životu.
Kolektivan uspjeh ispred individualnog
A TED i TEDx događaji su tu upravo kako bi dali neku vrstu inspiracije ljudima, zajednici, društvu, ne bi li oni dobili ideju kako neke stvari promijeniti, učiniti boljima.
– Ako imaš imalo dobronamjernog karaktera u sebi, onda ti neće biti važno da je samo tvoja trava zelena nego će ti biti važno i je li susjed lijevo i desno od tebe posijao dobru travu i jel i on ima zelenu travu. Jer će onda tvoj okoliš biti bolji i ljepši, opisao je Karlo vlastitu motivaciju za organiziranje TEDxZagreb događaja.
Anu Vojnović, koja je zadužena za PR dio posla, je u Zagreb iz Beograda dovela ljubav, a u TED-u vidi mogućnost da zaista napravi nekakvu promjenu u svijetu.
– Radila sam za različite klijente koji također svojim proizvodima svet čine boljim mestom i olakšavaju nam život i pružaju zadovoljstvo, ali ovo jednostavno svako radi iz onih najčistijih pobuda, ne želi niko ništa da proda, već želi da promeni okruženje. I to su zaista entuzijasti. I ti govornici i ljudi koji stvaraju TED odnosno TEDx, ja lično imam taj osećaj da sam dobila priliku da promenim malu kockicu, da doprinesem nečem boljem, i onda posle na događaju to prenesemo i na publiku i onda oni krenu u svojim mikrokruženjima to da rade. To je u stvari taj neki efekat koji se prenosi i koji je meni glavna motivacija, otkrila nam je.
Nije bitna osoba, već ideja
Osim Ane i Karla, u organizaciji događaja sudjeluje desetak osoba, sve redom volonteri i entuzijasti, koji pripremaju govornike kako bi oni što bolje prezentirali svoju ideju. Jer, kaže Karlo, fokus konferencije nije na ljudima koji govore, na nečijem poznatom imenu i prezimenu, već na onome što ostane kada se nečije ime makne, na ideji.
Na TEDx događajima u Zagrebu je do sada nastupilo oko 130 govornika, od kojih stotinjak nikada prije nije čulo za TED ili TEDx. Pa iako do tada nisu znali što je TED, danas su iznimno ponosni na to što su nastupili te im je velika čast i zadovoljstvo da imaju iza sebe taj govor i svoju priču.
TED je platforma koja je svijetu potrebna ali ne okuplja toliko veliki broj ljudi, zaključuje Karlo. TED aktivno prati nekoliko milijuna ljudi na svijetu, a pasivno nekoliko desetaka milijuna. Za Hrvatsku kaže da je razvoj TED platforme još uvijek na predškolskoj razini, no njegova osobna želja jest da škole u Hrvatskoj prihvate TED-Ed kao obrazovnu platformu koja sadrži više od 250 tisuća nastavnih lekcija:
– Možda je to najbolja budućnost koju ja vidim, da u stvari prije svega TED postane prepoznat u svijetu i drugo da donese neku korisnu pravu vrijednost za određeni broj djece. Velika mi je želja da TEDx događaji u Hrvatskoj poprime bolju popraćenost od strane medija, da poprime bolju praćenost od strane sponzora. Ako pogledaš da mi sve organiziramo volonterski, da govornici nastupaju volonterski, da mi svakom mediju nudimo gomilu dobrog sadržaja i da su te ideje nešto što doista pozitivno može utjecati na javnost, onda ja vjerujem i da TED i TEDx i cijela TED zajednica, koja se iz dana u dan entuzijastično i altruistično trudi, ima svoju dobru i svijetlu budućnost, zaključio je Karlo.