Pričali smo s jednim od najuspješnijih učenika u Hrvatskoj i doznali što misli o sustavu ocjenjivanja
Ivan Katanić bio je učenik Gimnazije Požega, potom je diplomirao na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu, a danas živi i radi u Londonu. Prema uspjesima na državnim natjecanjima te broju prikupljenih Oskara znanja, on je najuspješniji učenik Požeško-slavonske županije. Ipak, Ivan ne misli da su natjecanja korisna svim učenicima, rekao nam je u razgovoru, a obrazovni sustav bi poboljšao tako što bi smanjio broj odlikaša.
Nekadašnji učenik požeške Gimnazije i diplomant Fakulteta elektrotehnike i računarstva iz Zagreba, Ivan Katanić, uspjehe na natjecanjima počeo je nizati u nižim razredima srednje škole, a nastavio i na faksu. Medalje je osvajao na natjecanjima iz Informatike na temelju čega je osvojio tri Oskara znanja. Riječ je o nagradi koja se dodjeljuje učenicima za izniman uspjeh i postignute rezultate na državnim natjecanjima u znanja te glazbi i plesu. Ivan drži rekord za najviše osvojenih Oskara znanja u Požeško-slavonskoj županiji i po tom je kriteriju jedan od najuspješnijih učenika u zemlji.
Uspjehe učenika kao što je Ivan moguće je lako pretraživati na Alumni dijelu portala srednja.hr. Napravili smo ga u suradnji sa Hrvatskom zajednicom županija te Agencijom za odgoj i obrazovanje, a tamo ćete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje. Koristeći tražilicu, možete pronaći učenike koji su osvajali natjecanja po imenu i prezimenu, a profesore koji su im bili mentori te školu koju su pohađali. Rezultate je moguće filtrirati po određenim natjecanjima, županiji ili mjestu.
Ambiciozne, marljive i uspješne učenike poput Ivana važno je isticati, a upravo je to razlog iza pokretanja Alumni projekta. Često postavljana pitanja o projektu pročitajte ovdje. Obratili smo se Ivanu kao jednom od najuspješnijih alumnija kako bismo doznali što sada, s nekoliko godina odmaka, misli o svom školskom uspjehu. Kao učenik je bio kompetitivan te smatra da je važno svakom učeniku osigurati izazov odgovarajuće razine. Jedan od načina na koji se to može postići, rekao nam je, jest smanjiti broj odlikaša. Osim o školskom sustavu, s njim smo razgovarali i o natjecanjima te njegovom uspjehu.
Što te motiviralo da sudjeluješ u natjecanjima?
Glavni motivator bio je želja za pobjeđivanjem.
Je li ti bilo teško pripremati se za njih? Kako bi opisao iskustvo samih natjecanja?
Nije bilo teško. Imao sam povratnu vezu kroz mnoga manje bitna, ali redovna natjecanja.
Poboljšani rezultati na njima bi me motivirali da radim i dalje, dokle god postoji netko bolji od mene.
Na koji način ti je mentorica pomogla?
Mentorica se pobrinula da imam pristup natjecanjima i potrebnim resursima za pripremu, tako da se ja mogu fokusirati na samu pripremu. Mislim da je to najbolje što mentor može napraviti.
Iz perspektive izvrsnog učenika, kakvo je tvoje viđenje školskog sustava? Kakav je položaj izvrsnih učenika? Što bi se u školskom sustavu moglo mijenjati?
Mislim da svi učenici trebaju imati pristup izazovima odgovarajuće razine. Općenito se to postiže kroz sustav ocjenjivanja, a za one najbolje i kroz izvannastavne aktivnosti poput natjecanja.
Ono što se može poboljšati je smanjiti broj odlikaša kako bi sustav ocjenjivanja bolje radio. Izvrsnim učenicima treba osigurati da znaju da postoje stepenice nakon ocjene 5, i da uvijek mogu bolje.
Što je, po tebi, najveća korist od sudjelovanja na natjecanjima? Bi li preporučio drugim učenicima da i sami steknu to iskustvo?
Najveća korist od natjecanja je da kroz njih možemo poboljšati određene vještine do razina koje su nam se činile nemogućima. Činjenica da ste sve bolji, ali i da uvijek postoji netko bolji vas može jako motivirati.
Ne mislim da su natjecanja korisna svima. Preporučio bih ih učenicima koji su kompetitivne prirode, i koje određeno područje zanima više nego imaju prilike iskusiti u redovnoj nastavi.
Kakav je osjećaj znati da imaš najviše Oskara znanja u svojoj županiji, odnosno da si, iz te perspektive, najuspješniji učenik svoje županije?
Iskreno, ne znam ni što je Oskar znanja. Davno je to bilo.
Čime se trenutno baviš, a kakvi su ti planovi za budućnost?
Živim u Londonu i bavim se algoritamskim trgovanjem financijskih instrumenata.
Projekt Alumni mapirao je najbolje učenike i profesore prema kriteriju osvojenih Oskara znanja, a napravili smo ga u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija. Koristeći tražilicu, na Alumni dijelu portala možete pronaći sve dobitnike Oskara znanja od 2005. godine pa nadalje.
Pročitajte i ostale razgovore s najuspješnijim učenicima Hrvatske koje smo pronašli koristeći Alumni dio portala:
Srećko je najuspješniji učenik svoje županije: ‘Ne stavljamo dovoljan naglasak na izvrsnost’
Ilija Srpak je jedan od najuspješnijih učenika Hrvatske: Evo što misli o našem školstvu
Kako poboljšati školstvo? Pitali smo Krešimira, najuspješnijeg učenika Hrvatske
Josip je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Do ovog trena nisam to ni znao’
Sustav ocjenjivanja treba mijenjati? Jedan od najuspješnijih učenika to misli, objasnio nam je zašto
Klaudija je jedna od najboljih učenica Hrvatske: Rasturala je na natjecanjima iz astronomije
‘Imamo previše odličnih, a premalo izvrsnih učenika’: Evo kako uspješan učenik vidi školski sustav
Luka je jedan od najuspješnijih učenika u zemlji: ‘Nadam se da će netko skinuti taj rezultat’