Pretraga

Prijevoznici upozoravaju: Model A neće značiti povratak učenika u škole, neće ih imati tko prevoziti

A- A+

U značajnom broju škola nastava se u potpunosti ili djelomično odvija na daljinu, a razlog je veliki broj zaraženih i učenika u samoizolaciji. Iz Hrvatske udruge poslodavaca upozorili su kako su zbog toga u problemima autobusni prijevoznici koji su u određenim školama ostali bez ugovorenog i očekivanog prihoda.

Ilustracija: Pixabay

Zbog širenja zaraze i velikog porasta broja zaraženih i učenika u samoizolaciji sve veći broj škola u Hrvatskoj prelazi na nastavu na daljinu .To, pak, u velike probleme stavlja domaće autobusne prijevoznike koji imaju ugovore s državom o prijevozu učenika, upozorili su u petak iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).

Putnika nema, a troškovi isti

Kako pojašnjavaju, brojni domaći prijevoznici ugovorili su prijevoz učenika za 180 dana godišnje, ali zbog zatvaranja škola su u određenim školama ostali bez ugovorenog i očekivanog prihoda. Na to je upozorio Damir Pavlović u ime HUP – Koordinacije javno linijskih prijevoznika. On ističe da prijevoznici razumiju razloge prelaska na online nastavu, no da to za njih znači da ‘autobusi voze prazni ili su pak prisiljeni u potpunosti stati’.

– Naravno, fiksni troškovi poput režija, goriva, leasinga i isplate plaća radnicima ostaju svaki mjesec, nevezano prema kojem modelu funkcionirala škola za koju vozimo. Zato je pravedno da se u ugovorima prizna ‘viša sila’ te da se prijevoznicima isplati barem trošak hladnog pogona u vrijednosti 50 posto ugovorenog iznosa za vrijeme tijekom kojeg učenici imaju nastavu na daljinu, ističe Pavlović te dodaje kako inače tzv. model A neće značiti povratak učenika u škole jer ih neće imati tko prevoziti kad se epidemiološka situacija napokon primiri.

Izdvojeni članak

Studentski pokaz za javni prijevoz u Osijeku ima neobičan naziv: ‘Došljake to zbunjuje’

Porasle su i cijene goriva

Iz HUP-a upozoravaju i da problem nije samo zatvaranje škola i manji broj učenika putnika, nego da su i porasle cijene goriva.

– Kriteriji te način sufinanciranja troškova javnog prijevoznika učenika srednjih škola temelji se na odluci Vlade RH iz 2018. godine, pri čemu je osnova izračuna bila cijena običnog eurodiesela koja je tad iznosila 8,37 kuna. Danas se pak cijene osnovnog eurodiesela kreću od 11,29 kuna, što je povećanje od 35 posto, a gorivo je pritom ključni ulazni trošak koji u velikoj mjeri definira poslovanje autobusnih prijevoznika, piše u priopćenju HUP-a.

Zato su mišljenja da je i dosad prijevoz učenika funkcionirao preko leđa autobusnih prijevoznika.

– Autobusni prijevoz je zbog korona krize jedna od najugroženijih gospodarskih grana jer svako širenje zaraze smanjuje broj redovnih putnika. Epidemija je očito ušla u svoju kritičnu fazu i molimo državu da se prilagodi na nove okolnosti. Ako nam se ne priznaju troškovi hladnog pogona za prijevoz učenika te ne uvedu mjere za očuvanje radnih mjesta, sve što je dosad dobro napravljeno past će u vodu, skupa s velikom većinom autobusnih prijevoznika koji ovaj pritisak neće izdržati, izjavio je Pavlović.