[PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] Komentar: Kako je za jeftine političke poene slomljena ideja CKR
U političkoj utrci s vremenom i borbi na život i smrt za jeftine političke bodove, žrtvovana je cjelovitost koju je pretpostavljala Cjelovita kurikularna reforma. U toj utrci i borbi stvari se lome preko koljena, a u konačnici će se slomiti na školskim klupama, pred očima učenika i nastavnika koji će najesen, ako je vjerovati MZO-u, u učionice dobiti poluproizvod. Tako će još jednom biti propuštena prilika za sveobuhvatnim, cjelovitim promjenama odavno prijekopotrebnima hrvatskom školstvu.
Često se kaže kako je politika umijeće mogućega. No ono moguće u datom trenutku, često ne predstavlja najbolju opciju. U tom umijeću mogućega, ako ga primijenite na vrijeme i mjesto u kojem živimo, događaju se neobične, često i štetne stvari. Kada tome pridodate činjenicu da je političko pamćenje u Hrvata jednako pamćenju zlatne ribice, dolazimo do krajnje problematičnog, začaranog kruga u kojem političarima najčešće sve prolazi, a građani se vječno žale kako su im političari i politike koje provode – loši.
Slična situacija sa (štetnim) umijećem mogućega dogodila se i Cjelovitoj kurikularnoj reformi u tragikomičnom eksperimentu koalicijske Vlade HDZ-a i HNS-a. Potonji, koji se kleo u bolje obrazovanje i svijetliju budućnost naše djece prilikom ulaska u Vladu, u posljednjih je devet mjeseci u obrazovnom resoru zapravo nastavio politiku kontinuiteta, onog štetnog, koji ništa sustavno ne mijenja.
Slamanje preko koljena u utrci do političkog boda ili dva
Budimo iskreni, od nestranačke ministrice Blaženke Divjak puno se očekivalo u pogledu kurikularne reforme. Mnogi kritičari zamjerali su joj što je s prosvjeda zbog malverzacija u obrazovnoj reformi zasjela u ministarsku fotelju. Drugi su upravo u tome vidjeli prednost – ako je prosvjedovala u znak podrške Cjelovitoj kurikularnoj reformi, s njome valjda neće raditi trule kompromise i neće pristajati na išta manje od onoga što je CKR sadržajno podrazumijevala.
Ovi drugi baš su se jako razočarali. Možda su bili i naivni jer je nestranačka ministrica vrlo brzo pokazala da je stereotipna političarka, spremna na kojekakve varijante umijeća mogućega, a sve kako bi u finalu javnosti mogla isporučiti tek samozadovoljnu konstataciju da je svoje obećanje ispunila. Bez obzira na to što je sve putem do ‘ispunjenja’ tog obećanja ispalo i bez obzira na sve ono što se (s)lomilo preko koljena u utrci do političkog boda ili dva.
A slomila se Cjelovita kurikularna reforma.
U nekom paralelnom svemiru možda bi profitirao Likovni, možda PiG, možda…
Prve naznake da od cjelovitosti reforme možda i neće puno ostati postale su vidljive u kolovozu 2017., nakon što je najavljeno da se kurikulum Informatike izuzima od ostalih kurikularnih dokumenata i ide po posebnom tretmanu u obaveznu primjenu u 5. i 6. razrede. Štoviše, kurikulum Informatike procijenjen je toliko dobrim da njega jedinoga nije nužno eksperimentalno isprobati prije frontalnog uvođenja.
Sve to događa se neposredno nakon dolaska nove pomoćnice ministrice Lidije Kralj u Ministarstvo, nastavnice matematike i informatike, ujedno i voditeljice stručne radne skupine za Informatiku. Nikad nećemo znati bi li primjerice kurikulum Građanskog odgoja i obrazovanja na isti način profitirao da je na mjesto Kralj zasjela voditeljica stručne radne skupine za GOO. Bi li na isti način profitirali Likovni ili možda Politika i gospodarstvo ili možda…
Što je ostalo od principa?
Osim priče s Informatikom, naznake da će Blaženka Divjak ipak raditi trule kompromise po procese u obrazovnoj reformi bile su vidljive i u slučaju ‘promocije’ Jasminke Buljan Culej u krovno tijelo za praćenje rada na Strategiji obrazovanja. Paradoksalna situacija u kojoj se našla Divjak, nekoliko mjeseci ranije prosvjedujući protiv sada nove kolegice iz Posebnog povjerenstva, principijelnoj osobi bila bi dovoljna da se zahvali i zatvori za sobom vrata.
Na pitanje novinara N1 televizije upravo o tom trulom kompromisu i poruci koja se takvim modusom operandi šalje djeci, učenicima i javnosti, ministrica je maltene odmahnula rukom i rekla da je nužno okrenuti se budućnosti. Tom smo izjavom doznali od čega je zapravo sazdana nestranačka ministrica.
Negdje po putu, sada već do grla u kompromisima na sve strane (priča o kompromisima u visokom obrazovanju još je uvijek neispričana), ministrica je svjesno ispustila Cjelovitu kurikularnu reformu.
Površni i osobno-interesni ciljevi
Pompozno je najavila eksperimentalni program ‘Škola za život’ od iduće školske godine, a javno je najavila i svoju ostavku ukoliko do implementacije eksperimenta najesen ne dođe. Umijeće mogućega Blaženke Divjak stoga će učiniti sve da se ‘Škola za život’ u rujnu dogodi.
U realizaciji polovičnog, parcijalnog ‘rješenja’ koje nudi ‘Škola za život’ mnogo je rupa i nedostataka na koje smo upozorili u nizu tekstova o propasti Cjelovite kurikularne reforme. No, krajnji cilj ‘Škole za život’ zapravo je politički – isporučiti najavljeni rezultat i upisati bodove, što s obrazovanjem nikako ne bi smio biti slučaj. Kao što je već nebrojeno puta upozoreno, obrazovna reforma nije stvar samo jedne Vlade ili samo jednog ministra. Radi se o prvoklasnom nacionalnom interesu i baš zato bi po obrazovanje bilo štetno da se u rujnu nominalno kaže – eto, ugurali smo ‘Školu za život’ u škole, 10 bodova za Divjak. Umjesto tog površnog i osobno-interesnog cilja, on bi trebao biti u beskompromisnoj, cjelovitoj promjeni školstva.
CKR će ostati s druge strane vrata
A ona se neće dogoditi s parcijalnom ‘Školom za život’. U njoj se nalaze tek ‘počupani’ dijelovi Cjelovite kurikularne reforme. U takvom polovičnom pristupu očituje se suprotnost u odnosu na način kako je osmišljena i izrađena CKR.
U dostizanju zacrtanog političkog cilja i bilježenja političkih bodova, uz sve greške u koracima itekako stišće i utrka s vremenom pa je situaciju zgodno usporediti s nemogućim primjerom u kojem biste pokušali slona ugurati kroz ključanicu. Neminovno je da nećete uspjeti, možda uspijete tek sa surlom. Ta surla u našem je slučaju ‘Škola za život’. S druge strane ostat će uspavana Cjelovita kurikularna reforma kojoj je, umjesto guranja kroz ključanicu, zapravo potrebno otvoriti vrata.
*Komentar je stav autorice.
__________________________________________________________________
Pročitajte sve tekstove o ovoj temi:
1. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Reforma’ će navodno u škole najesen, a ERS-u ni traga
2. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Reforma’ neće cjelovito u eksperimentalnu provedbu
3. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] 6 mjeseci prije ulaska u škole, kurikulumi nisu spremni
4. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Škola za život’ nije Cjelovita kurikularna reforma