[PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] U ‘Školu za život’ stižu novi udžbenici, pišu se po nedovršenim kurikulumima
U pripremi za eksperimentalni program ‘Škola za život’, problemi se pojavljuju i kod izrade tzv. eksperimentalnih udžbenika i nastavnih sredstava. Dok brojni kurikulumi nisu pristigli s recenzentskog postupka, a neki na isti još uvijek nisu ni odaslani, raspisan je Javni poziv nakladnicima da krenu s izradom nastavnih materijala za eksperimentalni program koji kreće navodno od iduće školske godine. Od nakladnika se traži izrada digitalnih i tiskanih materijala, no kako će ih izrađivati na temelju nedovršenih dokumenata čini se da niti njima nije poznato.
U posljednjem tekstu o propasti Cjelovite kurikularne reforme pisali smo o eksperimentalnom programu ‘Škola za život’ koji se uvelike razlikuje od inicijalno osmišljene i vođene CKR. U programu stoji i kako će se eksperimentom, osim dijela novih kurikuluma i različitih oblika rada i metoda poučavanja, ispitati i različita nastavna sredstva. Program, dakle, uključuje i primjenu različitih oblika materijala za učenje i poučavanje.
Njih bi trebali izraditi nakladnici, a upravo iz tog razloga, Ministarstvo obrazovanja je prošli tjedan raspisalo ‘Javni poziv za dostavu eksperimentalnih udžbenika i eksperimentalnih nastavnih sredstava za provedbu eksperimentalnog programa ‘Škola za život”. U javnom pozivu upućenom nakladnicima, između ostaloga stoji kako “eksperimentalni nastavni materijali moraju biti usklađeni s kurikulumima dostupnim na stranicama Ministarstva”.
Na stranicama MZO-a zaista jesu objavljeni (samo predmetni) kurikulumi koje su stručne radne skupine doradile na temelju javne rasprave o dokumentima, a na istom se mjestu objavljuju i pristigle recenzije pojedinih dokumenata. Samo nekolicina njih dorađena je i nakon međunarodnog ili domaćeg recenzentskog postupka. Na činjenicu da samo šest mjeseci prije navodnog ulaska u škole većina kurikularnih dokumenata nije spremna, detaljno smo i slikovito ukazali u jednom od prijašnjih tekstova.
Zgusnuti rokovi izrade, procjene i odabira udžbenika za ‘Školu za život’
S obzirom da jasne strukture i vremenskog plana recenzentskog postupka nema, nije poznato kada će biti recenzirani svi kurikularni dokumenti previđeni za eksperimentalni program, a baš na temelju nedovršenih kurikuluma nakladnici u paradoksalnoj situaciji moraju početi s izradom udžbenika i nastavnih sredstava.
Naime, do 15. travnja Ministarstvu moraju najaviti za koje predmete, razrede i vrstu škole planiraju dostaviti eksperimentalne nastavne materijale. 15 dana nakon toga, već 1. svibnja, nakladnici moraju dostaviti nove tiskane i digitalne udžbenike za eksperimentalni program. Sljedeći rok je 1. lipnja, do kada će pristigle tzv. eksperimentalne udžbenike i nastavna sredstva procijeniti stručna povjerenstva, nakon čega učitelji i nastavnici do 15. lipnja dostavljaju popis odabranih eksperimentalnih nastavnih materijala po pojedinim razrednim odjelima i predmetima.
Zgusnute rokove nakladnici su komentirali za Jutarnji list, ukazujući upravo na činjenicu da je većina kurikularnih dokumenata u fazi recenzije, dok neki na nju nisu niti upućeni.
– Konačni dokumenti su jako važni jer promjene nakon recenzija mogu biti velike. Prema Zakonu o udžbenicima, procedura izrade novih udžbenika traje godinu i tri mjeseca, a mi bismo ih sada trebali napraviti u tri mjeseca, i to bez podloge, gotovih kurikularnih dokumenata, rekli su nakladnici za Jutarnji.
Ministrica za rubriku Vjerovali ili ne: ‘Ne očekuje se da se eksperimentalni materijali prilagođavaju novim inačicama kurikuluma’
S druge strane, na pitanje o ovoj problematici u intervjuu za Novi list, ministrica Blaženka Divjak ne vidi problem.
– Većina kurikuluma je gotova, a ako se neki još budu dorađivali nakon recenzija, ne očekuje se da se eksperimentalni materijali prilagođavaju novim inačicama. Prilagodbu nastavnog procesa u tom slučaju odradit će ministarstvo kroz podršku učiteljima i nastavnicima, izjavila je Divjak Novom listu.
Iz ministričine izjave, čini se kako recenzentski postupak i nema toliku važnost, s obzirom da očito neće biti nužno da eksperimentalni materijali (udžbenici, nastavna sredstva) budu prilagođeni novim, finalnim inačicama kurikuluma. Mogli bismo se onda zapitati i čemu uopće recenzentski postupak kada se udžbenici mogu slobodno izrađivati na temelju nedovršenih dokumenata.
Javni poziv nakladnicima za izradu eksperimentalnih materijala poput švicarskog sira – pun rupa
Raspisujući Javni poziv za nakladnike, MZO se u još jednom dijelu malo zabunilo. U javnom pozivu stoji kako se on raspisuje za izradu eksperimentalnih udžbenika, no takva klasifikacija udžbenika uopće ne postoji niti u Zakonu o odgoju i obrazovanju niti u Zakonu o udžbenicima.
– Članak zakona na koji se poziva Ministarstvo kaže da se za eksperimentalnu provedbu mogu odobriti udžbenici, no i to da udžbenici podliježu proceduri propisanoj posebnim zakonom. Riječ je o Zakonu o udžbenicima koji kaže da će se kazniti svaka škola koja ima udžbenik koji nije prošao proceduru. Ovo je presedan za koji je izmišljena procedura koja ne odgovara nijednom zakonu, kazali su nakladnici za Jutarnji.
Javni poziv nakladnicima bilježi i dodatne nedostatke. Primjerice, u Smjernicama za pisanje eksperimentalnih nastavnih materijala koje je objavilo MZO, stoji kako eksperimentalni nastavni materijal treba biti pisan na hrvatskom standardnom jeziku. Ostaje otvoreno pitanje što je s materijalima za strane jezike.
Osim toga, u Smjernicama je navedeno i kako tiskani udžbenik za više razrede ne može biti radni. I ovo je problematično iz razloga što su nastavni materijali stranih jezika radni, kao i materijali za djecu s poteškoćama u razvoju.
Uz to, nije jasno niti po kojim će se udžbenicima učiti obvezna informatika na temelju novog kurikuluma u 5. i 6. razredima, s obzirom da Informatika neće prolaziti eksperimentalnu fazu pa za nju nakladnici ne moraju izrađivati eksperimentalne udžbenike. Hoće li se dorađivati postojeći udžbenici Informatike ili ići u izradu novih, nije poznato javnosti.
Propast Cjelovite kurikularne reforme
Kroz sve prethodne tekstove o propasti CKR-a, istaknuli smo argumente zašto reforma, onako kako je inicijalno osmišljena i vođena, nije ono što će navodno najesen ući u škole pod nazivom ‘Škola za život’. Činjenice da samo šest mjeseci prije ulaska eksperimentalnog programa nema niti Ekspertne radne skupine za kurikularnu reformu niti su kurikulumi gotovi, dovodi do problema s izradom eksperimentalnih nastavnih materijala na koje smo ukazali u ovome tekstu.
Osim toga, činjenice da ‘reforma’ neće cjelovito u eksperimentalni program i da ‘Škola za život’ niti sadržajno niti strukturno jednostavno nije Cjelovita kurikularna reforma, zapravo navode na zaključak da je ‘Škola za život’ izravna negacija CKR-a.
__________________________________________________________________
Pročitajte prethodne tekstove o ovoj temi:
1. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Reforma’ će navodno u škole najesen, a ERS-u ni traga
2. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Reforma’ neće cjelovito u eksperimentalnu provedbu
3. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] 6 mjeseci prije ulaska u škole, kurikulumi nisu spremni
4. [PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] ‘Škola za život’ nije Cjelovita kurikularna reforma