Provedeno istraživanje o online nastavi: Evo kako se snalaze učenici, maturanti posebno ranjiva skupina
Od 16. ožujka 2020. godine formalno obrazovanje svih učenika osnovnih i srednjih škola se zbog zatvaranja škola uzrokovanog epidemijom COVID-19 odvija isključivo u online okružju. U ovim izvanrednim okolnostima Centar za istraživanja i razvoj obrazovanja Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu kroz dvije inicijative posvetio se tome da podrži odgojno-obrazovne radnike i učenike osnovnih i srednjih škola. Proveli su pilot istraživanje u tri zagrebačke srednje škole koje se tiče suočavanja s izazovima online nastave u ožujku 2020. godine, te su za učenike izradili video materijale koji ih podučavaju kako se uči.
Provedeno je pilot istraživanje učeničkih potreba i suočavanja s izazovima online nastave u ožujku 2020. godine u suradnji s XVIII. gimnazijom, V. gimnazijom i Upravnom školom Zagreb u razdoblju od 26. do 30. ožujka 2020. Cilj istraživanja bio je pomoći školama prilagoditi postojeći pristup online školovanja i osmisliti dodatne školske aktivnosti i alate koji mogu osnažiti učenike u ovim teškim okolnostima.
Glavni izvor stresa nisu zahtjevi nastavnika, već promjene u načinu života
Rezultati istraživanja nisu reprezentativni ni za Zagreb, ni za srednjoškolce u Hrvatskoj, ali daje vrijedne uvide o reakcijama učenika na izvanredne okolnosti života i školovanja koje su se odvile od sredine ožujka 2020. godine slijedom epidemije COVID-19 i snažnog potresa koji je pogodio Zagreb.
Pokazalo se da učenici doživljavaju relativno visoku razinu stresa vezano uz promjenu načina života – nemogućnost druženja s prijateljima uživo i bavljenja nekim aktivnostima u slobodno vrijeme. Neizvjesnost vezana uz nepoznatost datuma povratka u školu, kao i uz (ne)mogućnost ostvarivanja osobnih ciljeva za ovu školsku godinu također pogađa učenike, podjednako kao i zatvorenost kod kuće i osjećaj manjka kontrole nad vlastitim životom.
Važno je istaknuti da glavni izvori stresa koje doživljuju učenici nisu toliko vezani uz zahtjeve koji se pred njih postavljaju vezano uz online školu, već više uz zahtjeve proizašle iz sveukupnih promjena životnih uvjeta. Odgovori učenika na pitanja o karakteristikama pristupa online nastavi u uključenim školama pokazuju da su u njima nastavnici senzibilizirani za potrebe učenika te prema učenicima postavljaju uglavnom razumne zahtjeve, s obzirom na količinu, zahtjevnost i vremenski raspored zadaća i aktivnosti koje učenici trebaju obavljati.
Maturante treba pravovremeno informirati
Rezultati istraživanja o trenutnom emocionalnom stanju učenika pokazuju na značajne razlike među učenicima te na prevladavajući osjećaj samoefikasnosti za nošenje sa sadašnjom situacijom. Međutim, poteškoće učenika u koncentriranju na školske zahtjeve i prisutnost osjećaja uznemirenosti kod značajnog dijela učenika ukazuju na jasnu potrebu kontinuiranog praćenja učeničke perspektive u danim okolnostima i promptnog adresiranja njihovih potreba.
U skladu s očekivanjima, maturanti zbog više razine iskazanog stresa i manje pozitivnog emocionalnog stanja predstavljaju posebno ranjivu skupinu o kojoj u ovome trenutku obrazovni sustav i pojedine škole trebaju voditi posebno računa. To se prije svega odnosi na pravovremeno informiranje maturanata o (eventualnim) promjenama u državnoj maturi i upisima u visoko obrazovanje te na prilagodbe i unaprjeđivanje procesa učenja i poučavanja u online okružju kako bi oni uspješno završili srednje obrazovanje i nastavili svoj obrazovni i/ili profesionalni put.
Cijelo izvješće možete pronaći na dnu ovog teksta.
Izradili i video materijale koji učenike uče kako učiti
CIRO-IDIZ je za Ministarstvo znanosti i obrazovanja izradio seriju edukativnih video materijala s ciljem poticanja kompetencije učiti kako učiti kod učenika osnovnih i srednjih škola.
Video materijale pratite svaki ponedjeljak, srijedu i petak na Youtube kanalu Instituta, Youtube kanalu Škola na trećem i televizijskim programima koji emitiraju sadržaje nastave na daljinu.
*Ako vam se dokument ne učitava pravilno, osvježite stranicu.