Pretraga

Razgovarali smo s učenicima koji već imaju modularnu nastavu: ‘Nema štrebanja i bubanja napamet’

Kako stvari sada stoje, učenici svih strukovnih škola bi s početkom školske godine 2025./2026. trebali imati modularnu nastavu. Radi se o reformi strukovnog obrazovanja u kojemu predmeti poput Kemije, Fizike, Biologije i Politike i gospodarstva nestaju u tom obliku i pretvaraju se u module s drugim strukovnim predmetima. Da bi uopće vidjeli kako će to funkcionirati u praksi, već se godinu dana provodi eksperimentalna modularna u devet strukovnih škola u Hrvatskoj. Posjetili smo jednu takvu, Turističko-ugostiteljsku školu u Splitu koja provodi eksperimentalni program Turističkog tehničara destinacije i u razgovoru s učenicima saznali kako oni doživljavaju taj oblik nastave.

učenici sjede u školskim klupama

Foto: Ramona Ščuric, srednja.hr | Učenici Turističko-ugostiteljske škole Split eksperimentalnog modularnog programa Turističkog tehničara destinacije Nea Vuković, Miriam Rogošić, Ela Dramlić i Matej Car

Reforma strukovnog obrazovanja sve je bliže, no ništa od ranijih najava da će u škole frontalno ući od ove jeseni. S početkom školske godine 2025./2026. sve bi strukovne škole trebale prijeći na modularnu nastavu u kojoj se neki predmeti poput Kemije, Fizike, Biologije i Politike i gospodarstva ‘ukidaju’ u tom obliku i postaju dio modula sa strukovnim predmetima. Upravo se takva eksperimentalna nastava provodi u devet srednjih škola diljem Hrvatske, a mi smo posjetili jednu od njih – Turističko-ugostiteljsku školu u Splitu.

Ondje se školuje prva generacija eksperimentalnog program Turističkog tehničara destinacije, a mi smo razgovarali s četvero učenika. S nama su podijelili svoje dojmove oko modularne nastave, kako im izgleda učenje i što im se sviđa kod takvog načina izvođenja nastave, a što ne.

‘Učenje se promijenilo na bolje’

Prije svega učenici su nam prezentirali svoj projekt koji su osmislili i proveli tijekom ožujka ove godine – biciklističke turističke ture Marjanom. Kada smo ih pitali po čemu se najviše razlikuje modularna nastava od klasične predmetne nastave kakvu su imali u osnovnoj školi, svi su u jedan glas rekli – nema štrebanja.

– Sviđa mi se kod ovog smjera što je dosta toga povezano baš s našim poslom. Na početku mi je smetalo to što nema kuhanja, jer sam ja turističku upisao jer volim kuhati, a mater mi nije dala da idem za kuhara pa sam upisao ovo. Ali sada sam shvatio da mi je to možda i bolje. Učenje se promijenilo na bolje. U osnovnoj sam mrzio učiti jer to bilo štrebanje i bubanje napamet što mi nikada nije išlo i uvijek sam bio protiv toga. Onda kad sam čuo da modularna nudi nešto drugačije odmah sam to stavio na prvo mjesto, ispričao nam je učenik Matej Car.

Izdvojeni članak
Ugostiteljsko-turistička škola Osije

Bili smo u školi koja eksperimentalno provodi modularnu: ‘Intenzivno je, treba puno pripreme za nastavu’

‘Ono što učimo u školi možemo primijeniti u stvarnom životu’

S njime su se složile i njegove kolegice, Nea Vuković, Miriam Rogošić Ela Dramlić, učenice prvog razreda Turističkog tehničara destinacije. I one su, kao i Matej, znale što ih očekuje kada su upisivale ovaj smjer.

– Nisam htjela upisati Hotelijersko-turističkog tehničara jer imaju Kemiju, a tu sam vidjela da imaju i nešto psihologije i to mi je bila dobitna kombinacija. Moduli koje imamo nekako više govore o turizmu, nego na primjer Biologija koju je nekako teže povezati s turističkom školom. Ono što učimo u školi možemo primijeniti u stvarnom životu, ispričale su nam učenice.

Izdvojeni članak

Stigli kurikulumi za modularnu nastavu: Pitali smo Fuchsa hoće li se uvesti u sve škole od jeseni

‘Mi te module zapravo dijelimo na nastavnike jer sa svakime učimo nešto drugačije, iako je isti modul’

Dodale su i kako ovaj smjer nije za nekoga kome ne idu jezici, kao i da je to smjer za one koji imaju već dobre temelje što se tiče komunikacijskih vještina, iako se one usavršavaju u modularnoj nastavi.

– Mi smo te module shvatili kao cjeline. Imate cjelinu komunikacijske vještine, cjelinu bonton i slično. Mi te module zapravo dijelimo na nastavnike jer sa svakime učimo nešto drugačije, iako je isti modul. To nam je bilo nešto novo, ali nije bilo teško prilagoditi se i nije bilo teško prilagoditi se tim modulima i cjelinama. Imali smo Informatiku i Poslovanje u turizmu u prvom polugodištu i ocjene su nam zaključili na prvom polugodištu, a u drugom polugodištu smo dobili Održivi razvoj turizma i Komunikacijske vještine u turizmu, objasnili su nam učenici.

Izdvojeni članak
mladić mjeri 3D model ispred ekrana računala

Stiže novo strukovno zanimanje: Trajat će četiri godine i provodit će se na principu modula

‘Govorim svim prijateljima koji će upisivati srednju da je najbolja stvar da to što učimo je logično’

Njihova razrednica Miranda Matković pojasnila je kako se ocjene zaključuju pomoću ponderirane aritmetičke sredine jer u modularnoj nastavi jedan modul (predmet) predaje više nastavnika. Stoga nema svaki skup ishoda učenja u obliku modula isti broj tzv. CSVET bodova i ocjena se zaključuje tako da se prednost daje onom dijelu modula koji nosi više CSVET bodova.

– Nema bubanja napamet i štrebanja. Govorim svim prijateljima i osobama koje će upisivati srednju školu da je zapravo, po meni, najbolja stvar to što sve što učimo je logično i nije toliko teško zapamtiti. Ima nekakvih definicija koje treba naučiti napamet da, ali zapravo je stvarno baš logično. Kada učimo osjetimo kao da će nam to stvarno trebati za nešto. Stvarno učimo stvari koje će nam trebati u našem poslu u turizmu, ali i generalno za život, rekli su nam učenici.

Izdvojeni članak
u pozadini učenici s kuharskim kapicama koji kuhaju na natjecanju i izdvojena tablica s popisom škola

U ovih devet strukovnih škola od ove je jeseni eksperimentalno krenula reforma: MZO se time uopće ne hvali

‘Ne bubam napamet, a prolazim s prosjekom 4,2’

Dodaju i kako zbog eksperimenta osjećaju veću povezanost s nastavnicima zato što se i jedni i drugi prvi put s time susreću. Ističu kako izlaze u susret jedni drugima i da se lako dogovaraju oko nekih stvari i radi se dosta kompromisa kako bi njihovo školovanje izgledalo što je bolje moguće u ovom eksperimentalnom programu.

– Ja na primjer skoro ništa ne učim. Mislim, učim, ali to je drugačije nego u osnovnoj školi. Ne bubam napamet, a prolazim s prosjekom 4,2 što je stvarno odlično. Nije da samo sjedim i naučim definicije, jako puno toga zapamtim na slušanju na satu i doma samo pročitam i znam, priznao nam je Matej.

Izdvojeni članak

Kako će izgledati strukovno obrazovanje s modulima? Ravnatelj predstavio primjer za elektrotehničare

‘Doma ne moramo trošiti vrijeme na puno učenja’

S njime su se složile i njegove kolegice i otkrile kako zapravo nitko u razredu ne prolazi s ocjenom manjom od 4,0.

– To što moramo učiti nije dosadno kao Kemija, Fizika i slično, to što učimo razumijemo i generalno dosta toga znamo sa sata, tako da doma ne moramo trošiti vrijeme na puno učenja tj. štrebanja. Samo ponovimo malo jer se sve poveže i lakše je razumjeti nešto novo jer je povezano s onim prethodnim, komentirala je Ela.

Izdvojeni članak

FOTO: Ova škola će od jeseni imati vlastiti hotel i restoran gdje će njeni učenici odrađivati praksu

Nastavu imaju i subotom, ali problem nije nastao samo zbog organiziranja modularne nastave

No, neke stvari ipak nisu ispale kako su učenici, a ni nastavnici zamislili. Kako su nam ispričali, jako malo ili gotovo nitko nije odabrao izborni jezik Španjolski jer se nastava odvija – subotom. No, to nije nužno problem organiziranja modularne nastave same po sebi, već veliku ulogu igra to što u njihovoj matičnoj školi traju radovi rekonstrukcije i dogradnje o čemu smo već pisali. Zbog toga nastavu imaju na više različitih lokacija.

– Onima koje ne zanima štrebanje pustih činjenica, već učenje struke s razumijevanjem i praktičnim vještinama, preporučujem upis eksperimentalnog programa modula. Onima koje zanima turizam preporučujem upis naše škole i našeg smjera Turistički tehničar destinacije jer ćemo od iduće školske godine dobiti novu školu u kojoj će biti hotel i restoran gdje ćemo odrađivati praksu, poručio je učenik Matej.

Kako će točno funkcionirati hotel i restoran u školi, možete pročitati na ovoj poveznici.