Robotički program domaće tvrtke izvode škole diljem SAD-a: Detaljno su nam ga predstavili
Počelo je s idejom inoviranja našeg obrazovnog sustava, a završilo je u više od 300 škola na dva kontinenta. Robotički program kojeg je osmislila hrvatska tvrtka Stemi danas se koristi u školama iz 18 saveznih američkih država. Njihov Stemi Hexapod, jedinstvena edukativna igračka koja učenike uvodi u svijet robotike, dobila je i nagradu za najbolji proizvod na konferenciji Bett, vodećem sajmu edukacijske tehnologije koji se održava u Londonu. Kako djeca reagiraju na učenje robotike, što sve nauče raditi s Hexapodom i po čemu je on poseban na tržištu, ali i kako Stemi pomaže nastavnicima približiti djeci ovu temu, objasnili su nam iz Stemija.
Zašto je dobro podučavati robotiku u školama?
Robotika je već dio naše sadašnjosti, a još više će biti dijelom naše budućnosti. Mi ne želimo da učenici budu samo konzumenti te tehnologije budućnosti, već kreatori koji će svojim idejama unaprjeđivati zajednice oko sebe. Time je robotika, kao značajno područje naše budućnosti, izvrsna platforma za učenje. Ona u školi priprema učenike za buduće karijere u poslovima budućnosti (tzv. Jobs of the Future), a također ih priprema za korištenje i interakciju s robotima u svakodnevnom životu. Riječ je o multidisciplinarnom području koje povezuje razne grane poput mehanike, elektronike, programiranja, 3D modeliranja pa i biologije.
Osim tehničkih vještina (hard skills), učenici razvijaju i socijalne vještine (soft skills) poput vještina kritičkog razmišljanja i rješavanja problema jer moraju razmišljati o tome kako povezati različite sustave i programirati robota da bi izvršio željenu funkciju.
A kako učenici gotovo uvijek rade u grupama da bi riješili zadatke, robotika u školi razvija i njihove vještine timskog rada i suradnje, koje su ključne vještine kako za život, tako i za uspješnu karijeru u tehnološkoj industriji.
Učenici koji uživaju u robotici vjerojatnije će biti zainteresirani za STEM područja u budućnosti koja već sada slove za najvažnije grane industrije na svijetu.
Na tržištu postoji već obilje edukacijskih robota, po čemu je vaš robot poseban, drugačiji?
Kada se bacite na potragu za edukacijskim robotima po internetu, najčešće naiđete na robote koji su kao mali autići, bazirani na kotačima ili humanoidne robote koji imaju ruke i noge.
I to su djeca već sve vidjela, doživjela i pomalo im je dosadno.
Kada smo razvijali robota, htjeli smo napraviti nešto što će djeci biti cool i prouzročiti mega WOW efekt. Zato smo robotiku odlučili povezati s biologijom i napraviti nešto što će se doimati da je živo, poput životinje. Naš robot tako ima 6 nogu i dizajniran je da djeca mogu stvarati mnoštvo različitih interakcija, a osim klasičnih robotičkih stvari s našim Hexapodom može se zakoračiti i u IoT (Internet of Things) svijet.
Ono što je jedinstveno za našeg Hexapoda je bogati edukacijski kurikulum koji je baziran na holističkom pristupu robotici. Količina znanja koja je ugrađena u ovo paukoliko stvorenje jednostavno je nemjerljiva s drugim proizvodima.
Što sve pokriva vaš robotički kurikulum?
Na kurikulum robotike smo posebno ponosni jer smo ga razvijali u suradnji s američkim stručnjacima iz Fortune 500 tvrtki i zatim ga nekoliko godina usavršavali na temelju povratnih informacija iz učionica i detaljne analitike na našoj Stemi LAB platformi.
Kurikulum kreće s uvodom u inženjerstvo gdje djeca imaju prilike vidjeti u kojim sve industrijama mogu raditi kao inženjeri, kako izgledaju ti poslovi te kako se radi i komunicira u inženjerskim timovima. Važan korak u razvoju proizvoda je dizajniranje prototipa na računalu, tako pokrivamo i 3D modeliranje u sklopu kojeg učenici mogu napraviti vlastiti dizajn robota. Slijedi slaganje robota kroz koji uče o raznim elektroničkim komponentama i razvijaju finu motoriku. Samo slaganje traje oko 2 sata (o.p. trenutni rekord “profića” je nešto ispod sat vremena 🙂),obzirom se učenici moraju malo pomučiti i uz neizostavnu grešku ili dvije smisliti kako pronaći problem i otkloniti ga.
Robot se upravlja mobitelom pa učenici uče kako napraviti mobilnu aplikaciju te kako razni uređaji mogu međusobno komunicirati koristeći bluetooth komunikaciju. Programiranje mikrokontrolera, odnosno “mozga” robota također je važan dio posla robotičkog inženjera kojeg naš kurikulum pokriva.
Koristeći naš kurikulum, učitelji postaju pravi mentori i njihov glavni posao postaje usmjeravanje učenika, umjesto klasičnog predavanja i ispita. Učenicima je dopušteno da uče kroz greške, što simulira situacije u realnoj okolini, pogotovo u STEM industriji.
Uz sve to, učitelji imaju u potpunosti pripremljene materijale i svoje vrijeme mogu posvetiti učenicima umjesto da vrijeme troše na pripremu sata, papirologiju i “birokraciju”.
Što sve djeca razviju kada prođu cijeli kurikulum?
Neopisiv je osjećaj kada učenici shvate da su napravili vlastitu mobilnu aplikaciju, nešto s čime mogu upravljati drugim fizičkim objektom. Kada im u očima vidite sjaj i “ja to mogu” stav, to je zbilja nešto posebno. Naravno, oni razviju i vlastiti 3D model robota kojeg mogu objaviti online i pohvaliti se među svojim prijateljima.
Dio koji djevojčice posebno vole je kada moraju isprogramirati robota da pleše na njihovu omiljenu pjesmu. Tu im je dana sloboda da smisle posebnu koregrafiju, kako će se roboti kretati, svijetliti u raznim bojama, a sve u ritmu pjesme.
Naposljetku, napredniji učenici imaju prilike dizajnirati i i programirati robotsku ruku s kojom robot može, primjerice, skupljati uzorke iz okoline.
A kakve sve interakcije su moguće sa Stemi Hexapodom?
Hexapod robot dolazi s 3 tipa hodanja i, zahvaljujući svojim šest nogu, može se kretati u svim smjerovima, a može imati i kompleksne kretnje. Ima ugrađene senzore dodira tako da učenici mogu programirati razne pokrete kada se robot dodirne. Primjerice, mogu isprogramirati da pleše u ritmovima pjesme naše predstavnice na Eurovisionu. 🙂 Krase ga također 6 programabilnih LED-ica tako da može svijetliti u raznim bojama ovisno o raspoloženju ili plesnoj koreografiji.
Koristeći senzorni modul, Hexapod može reagirati na svjetlo pa tako recimo učenici mogu isprogramirati da prati svjetiljku na mobitelu. Može detektirati prepreke koje mogu poslužiti da samostalno izađe iz labirinta, a može po potrebi biti i meteorolog detektirajući tlak, vlažnost i temperaturu u prostoru.
Doslovno, samo vaša mašta je granica što sve možete raditi s robotom. A ono najvažnije je da učitelji ne moraju vježbe osmišljati sami jer s robotom dolazi i u potpunosti pripremljen robotički kurikulum s naše strane koji se nalazi na našoj Stemi LAB platformi.
Robotika se doima veoma kompleksnom, kako uopće učitelj može to implementirati u nastavi?
Svjesni smo kompleksnosti podučavanja novih tehnologija, posebno onih za koje se kao učitelji nismo školovali. Prilikom stvaranja svakog uvijek gledamo kako učiteljima maksimalno olakšati posao i uštedjeti vrijeme pripreme i provedbe nastave.
Tu nastupa naša Stemi LAB, ‘deep learning’ edukacijska platforma za iskustveno učenje STEM-a. Tu se nalazi kompletan robotički kurikulum RAS (Robotika i automatizirani sustavi) na jednom mjestu s razrađenim nastavnim materijalima u raznim formatima (prezentacije, slike, tekst, video), uputstva i predlošci za rad u nastavi, e-bookovi, upute za vrednovanje.
Platforma je jednostavna za korištenje, vrlo intuitivna i vodi učenike kroz cijeli program te ono najvažnije, oslobađa vrijeme učiteljima koji se transformiraju u mentore koji se sada stignu znatno više posvetiti učenicima na individualnoj razini.
Dobijemo li još nešto od Stemi-ja kada naručimo komplete za robotiku?
Škole koje naruče 7 ili više Hexapod robota dobivaju trodnevni trening s live podrškom tijekom cijele školske godine. Dodatno, učitelji uz Stemi nikada nisu sami u učionici. Putem platforme mogu, u bilo koje doba dana ili noći, pitati naše inženjere i edukatore za pomoć. Udaljeni smo samo nekoliko klikova. Dobije se sav potreban hardware i software kao i pristup edukacijskoj platformi na kojoj se nalaze svi nastavni materijali za izvođenje robotike, ali i dodatni besplatni STEM materijali, primjerice program “Uvod u programiranje”, razni zanimljivi članci iz svijeta znanosti i tehnologije, podcasti, predavanja, virtualne ture tech tvrtki i fakulteta i još mnogo toga.
Svake školske godine u učionice dovodimo i vrhunske stručnjake iz svijeta znanosti i tehnologije koji održe učenicima vrlo inspirativna i motivacijska predavanja.
Ukratko, sa Stemi-jem postajete dio zajednice koja stvara škole budućnosti.