S početkom nastave zagrebački učenici dobivaju novi predmet: Ocjenjuje se, ali nema klasičnih ispita
Od ponedjeljka, kada će se učenici vratiti u školske klupe, zagrebačke srednjoškolce dočekat će novi predmet – Škola i zajednica, odnosno ŠiZ. To je predmet koji je osmišljen prema uzoru na građanski odgoj i obrazovanje, a provodit će se u 36 zagrebačkih srednjih škola, od trogodišnjih, strukovnih pa do gimnazija. Predmet će voditi profesori koji su prošli edukaciju, a na konferenciji je objašnjeno i kako će im taj dodatni rad biti plaćen.
U više od pola zagrebačkih srednjih škola od školske godine 2022./2023. uvodi se novi predmet – Škola i zajednica ili skraćeno ŠiZ za učenike 2. i 3. razreda. Na konferenciji za medije gradonačelnik Tomislav Tomašević istaknuo je kako se po prvi puta u Zagrebu uvodi fakultativni predmet na inicijativu grada.
– Da sam ja učenik u srednjoj školi, sigurno bih odabrao ovaj predmet. Za ovaj predmet zainteresiralo se i jako puno strukovnih škola, raznolike škole za koje se možda nije očekivalo da će učenici odabrati, tj. da će imati interes za ovaj predmet. Međutim, to se pokazala kao jedna predrasuda, rekao je Tomašević.
‘Očekujem da će učenici pokucati na vrata lokalnih uprava kako bi nas upozorili na probleme’
Škola i zajednica nema fiksni plan i program, već će učenici sami odabrati kojim se problemom u svojoj lokalnoj zajednici žele baviti i zajedno će tijekom školske godine pokušati doći do adekvatnog rješenja.
– Ja očekujem da će učenici pokucati na vrata lokalnih uprava pa tako i na vrata grada kako bi nas upozorili na neke probleme i da zahtijevaju da se ti problemi riješe na način kako oni misle da je najadekvatnije. U ovom trenutku se ŠiZ prijavilo oko 800 učenika, vjerujem da će ih biti barem 1.000 jer se iz dana u dan mijenja broj učenika i škola koji se na ovaj program prijavljuju. Ovo je pilot faza i očekujemo još više učenika i još više srednjih škola u drugoj školskoj godini, komentirao je gradonačelnik.
Učenici će sami birati kojim se problemom ili pojavom žele baviti
Ovaj program je, kaže Tomašević, izabran demokratskim putem. Predmet je prvo predstavljen ravnateljima, zatim nastavnicima koji su sami birali hoće li ići na edukaciju, a na kraju su kao fakultativni predmet ga izabrali i učenici.
– U tih 36 škola organizirat će se minimalno 55 skupina učenika koja će sudjelovati u ŠiZ-u. Sami učenici odluče se za pojavu ili problem u gradu Zagrebu. Onu pojavu ili problem koji njih brine, taj problem može biti iz 11 tematskih cjelina. Neke od njih su vrlo bliske mladim ljudima, poput fizičke aktivnosti i sporta, medija, kulture, migracija, generacija, neke su klasične poput demokracije, ljudskih prava, jednakosti, a neke su one za koje ne bismo smatrali da bi bili dio onoga što se zove građanski odgoj i obrazovanje poput pitanja ekonomije ili okoliša, objasnio je Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja.
Predmet se ocjenjuje, ali nema usmenog niti pismenog ispitivanja
Na samom kraju predmeta učenici sami djeluju u svojoj zajednici i to kroz različite akcije vezane uz pojavu ili problem koji su prepoznali. Predmet će se ocjenjivati, ali ne na klasičan način na koji su učenici do sada navikli.
– U ovom predmetu nema fiksnih ispita, nema usmenog niti pismenog ispitivanja. Sami učenici se od prvog dana prate vezano uz to koliko aktivno sudjeluju u raspravama, u aktivnostima, koliko su odgovorni, koliko su samostalni, samoinicijativni, kako dobro komuniciraju i surađuju. Na osnovu toga njihovi nastavnici ih prate i daju im određene ocjene, naglasio je Jokić.
ŠiZ će predavati nastavnici uz svoj glavni predmet i to dva puta tjedno
ŠiZ će predavati nastavnici uz svoj glavni predmet i to dva puta tjedno. Profil profesora koji su bili zainteresirani za ovaj predmet i koji su prošli usavršavanje je raznolik pa će tako ŠiZ predavati profesori tjelesne i zdravstvene kulture, vjeronauka, matematike, nastavnici iz društveno-humanističke grupe predmeta kao i nastavnici strukovnih predmeta.
– Nije bilo preduvjeta za to da se predaje ŠiZ, no ono što je vrlo važno je to da se radi o nastavnicima koji rade s tim učenicima. Samu edukaciju, koja je bila organizirana u sedam susreta, prošlo je 91 nastavnica i nastavnik iz srednjih škola grada Zagreba, izjavio je Jokić.
‘Pritisnut ću vlast da to bude adekvatno plaćeno kao dodatan rad nastavnika’
Škola i zajednica kao predmet podučava se 70 sati tijekom godine, a Jokić je objasnio kako će se nastavnicima koji će ga predavati to obračunavati u plaći.
– Za one nastavnike kojima to ulazi u normu, dakle kojima je to dopuna normi, oni kao i za druge fakultativne predmete će biti plaćeni iz centralnog obračuna plaća. Za one kojima je to prekovremeni rad i u Zagrebu, ali i u ostalim županijama, osobno sam se sa svojim suradnicima založio i pritisnut ću vlast da to bude adekvatno plaćeno kao dodatan rad nastavnika jer to jednostavno mora biti tako, poručio je Jokić.
‘Bilo bi jako loše da se isti predmet u tri lokalne vlasti plaća različito’
Dodao je i kako će točne informacije oko plaćanja dodatnog rada nastavnicima biti objavljene tijekom idućeg tjedna jer je potrebno uskladiti način vrednovanja tog rada u tri županije koje su uvele ŠiZ, Gradu Zagrebu, Krapinsko-zagorskoj županiji i Primorsko-goranskoj županiji.
– Bilo bi jako loše da se jedan te isti predmet u tri lokalne vlasti plaća različito. Nastavnici su često potplaćeni u našem društvu, stoga prekovremeni rad, naročito na inovativnom programu, predmetu u kojemu se trebaju tek snaći, u kojem trebaju baratati s različitim stvarima u organizaciji procesa, zahtjeva adekvatnu plaću i oni će biti sigurno adekvatno plaćeni i to od sredstava koja su osigurana od lokalnih vlasti, a sredstva su i dalje manja nego što su bila predviđena, rekao je Jokić.
U pripremi je i program za osnovnoškolce
Tomašević je nakon toga na konferenciji izjavio kako može potvrditi da će grad Zagreb svojim nastavnicima to adekvatno platiti, a Jokić je objasnio kako ovaj predmet nije namijenjen samo velikim gradovima.
– Želio bih potaknuti i sve druge županije u Hrvatskoj da se u sljedećoj školskoj godini odluče za ovaj predmet. Predstavio sam ovaj predmet svim županima i županicama ovaj predmet u Hrvatskoj i mogu reći da je među njima iskazan veliki interes za ovaj predmet. Ovo je predmet i za puno manje sredine, za sredine koje su manji gradovi i za gradove srednje veličine u svim dijelovima Hrvatske. Učenici tamo itekako imaju potrebu izraziti svoj glas, prepoznati te pojave ili probleme. Oni su ti koji trebaju napraviti pritisak na gradonačelnike, na župane, na gradske urede, trebamo čuti njihov glas i vidjeti što oni zapravo misle o tome i što predlažu da se neki problemi riješe, zaključio je Jokić.
Tomašević je na kraju najavio i kako je u pripremi još jedan program i to za osnovne škole, a koji će biti predstavljen tijekom ove školske godine.