O seksu u Saxu: Remi i Fil Tilen otvoreno o seksu, glazbi, njihovoj kombinaciji i zdravstvenom odgoju
U četvrtak navečer, 30. studenog, je u zagrebačkom klubu Sax vladala iznimno seksi atmosfera. U polumraku kluba je svirala senzualna glazba, na stolovima su posjetitelje čekali besplatni Lelo Hex kondomi, a svjetla pozornice su čekala voditelje i govornike tribine naslovljene Seks u glazbi i glazba u seksu. U više od dva sata tribine su pretresli teme o seksu, seksualnosti, ljubavi i zdravstvenom odgoju.
Seks u glazbi i glazba u seksu je prva regionalna tribina čiji je cilj bio demistificirati seks i podići svijest o zdravoj komunikaciji o seksualnosti preko glazbe, te reći ponešto i o kvalitetnoj glazbi koja pršti seksualnošću.
Tribinu su organizirala dva hrvatska projekta, Seksoteka i glazbeni portal Music Box. Marina Krleža, pokretačica portala Seksoteka, i Nikola Knežević s Music Boxa su vodili cijelu tribinu između tema glazbe i seksa, a gosti govornici su bili Mirela Priselac Remi iz benda Elemental, te reper Fil Tilen.
Seks i ljubav nisu jedno te isto
Nakon tribine, Remi je pohvalila cijelu ideju kao i prvotnu realizaciju uz napomenu kako je sama tema golema i kako se nada da će je i drugi govornici uspjeti obuhvatiti s više strana:
– Treba od nekud počet. Ovo je bila prva tribina, tako da za prvu mislim da je bila dobra. Nadam se da će sljedeći put s nekim drugim sugovornicima ući možda i više dubinski po temi seksualnosti u muzici jer je ogromna tema. Rekla sam i stojim iza toga, muzika jest seks. Tako da se zbilja ima o čemu pričati.
Uvodnu riječ je dao Knežević presjekom popularnih izvođača koji su kroz svoj rad provlačili temu seksa i seksualnosti. Osim što se seks u glazbi pojavljuje u svim žanrovima i kroz sva vremenska razdoblja, od Bessie Smith, Elvisa Presleyja i Barryja Whitea, preko grupe Denis i Denis i njihove pjesme ‘Soba 23’, do Madonne, Georgea Michela i seks simbola Princea. A saznali smo i to da je Frank Sinatra, prije nego je zavrijedio ugled i status gospodina, karijeru počeo kao porno glumac.
Njegov glazbeni izbor se ostalim sudionicima ipak nije svidio, pa se Marina osvrnula na početni izbor glazbe i uputila na to da mlade generacije ne doživljavaju seks metaforički nego ‘u sridu’, te da u pjesmi mora biti konkretne akcije kako bi je smatrala seksualnom, a Remi je ukazala na to da su to više ljubavne pjesme, a ljubav i seks, iako divni kada se spoje, su dijametralno suprotne stvari.
Glazbena i seksualna revolucija
Ono što nju osobno zanima jest u kojem momentu se u glazbi napravila diferencijacija u poimanju ljubavi, a u kojem trenutku je postalo u redu kroz pjesme govoriti o seksu kao o seksu? Je li se to dogodilo ’70-ih godina i seksualnom revolucijom ili nekim drugim događajem, ne znamo, ali daje novu dimenziju poimanju i razmišljanju o seksu u glazbi, te stavlja naglasak na kulturno prožimanje glazbe i seksa.
Statistički gledano, najviše se o seksu govori u rock rap glazbi, a iznimno je veliki postotak takvih pjesama koje omalovažavaju seks i žene u tom kontekstu. Fil Tilen je ukazao na to da je ta statistika rađena po američkom modelu, ne po hrvatskom, jer na hrvatskoj rap sceni ne postoji izvođač koji omalovažava žene i seks. Iz publike se čulo negodovanje na tu tvrdnju, pa se možda i Fil Tilen sjetio stiha ‘Jebi drolje, jebi drolje’ rap grupe High5, te je rekao da su oni, i njima slična grupa Kuku$ Klan, kopija američke scene. ‘Majmun vidi, majmun radi’, nadodao je, te rekao da su u Hrvatskoj zapravo žene te koje svojim radom omalovažavaju druge žene i spomenuo popularne izvođačice Jelenu Rozgu i Lidiju Bačić, i najčešću autoricu takvih stihova Vjekoslavu Huljić.
Problem objektivizacije žena
Ono što je donijelo svojevrsnu malu revoluciju u pogledu seksa, žena i glazbe je za Marinu pjesma ‘Shoop’ benda Salt’n’Pepa, jer je to jedna od prvih pjesama koje su njoj otvorile oči u pogledu objektivizicaije žena u glazbi. Ova pjesma ženu postavlja na mjesto subjekta, što je svojevrsna zamjena tradicionalnih uloga. Takva zamjena uloga se događa kada se dogodi zamjena moći, kada žena više nije ona koja samo leži i čeka da sve završi, već preuzima vodstvo.
Nije problematična samo objektivizacija žena u pjesmama, već i u video spotovima. Seks je ono što prodaje, a neke pjesme više ne slušamo nego samo gledamo. Fil Tilen se oštro osvrnuo na takve spotove i rekao kako su oni proizvod publike, a ne industrije, te da danas nema poezije i senzualnosti, već se nude i prodaju samo guzice i sise.
– To što će netko svjesno keširati svoju seksualnost ne znači da je to nemoralno, odgovorila mu je Remi i istaknula činjenicu da žene koje su prekrasne i toga svjesne i to koriste, nisu automatski glupe.
Učenici trebaju i žele zdravstveni odgoj
Bilo je teško držati se seksa isključivo u okviru glazbe, pa su se pred kraj tribine dotaknuli i pitanja edukacije o seksu. Marina je naglasila kako o seksu ne razgovaramo s roditeljima, i da im se to može oprostiti jer su ipak odrasli i odgojeni u nekom drugačijem okruženju, ali ne može oprostiti što se o seksu ne razgovara s učiteljima u školama.
Kao profesorica hrvatskog jezika i bivša prosvjetna radnica, Marina je uputila na to da je jedina nastavna tema koja okrzne seksualnost u trećem razredu srednje škole kada se obrađuje simbolizam, te nešto na biologiji. Uputila je apel onima koji će sudjelovati u izradi nastavnog plana i programa da se moderniziraju, da se u njega uvede više seksualnog, ali i glazbenog sadržaja. Da više glazbe treba u nastavnom sadržaju je istaknuo i Boris Jokić, na predavanju ‘Od Ramonesa do Rozge’.
Jer u umjetnosti bi sve trebalo biti dopušteno, pa čak i seksualnost. Primijetila je također da osim što je učenicima prijeko potreban, zdravstveni odgoj im je i interesantan, za razliku od vjerojatno većine nastavnog sadržaja.
– Ja nisam bila jedna od onih sretnica kojima su roditelji vodili onaj razgovor o pčelama i pticama, tako da sam u biti sve morala vlastitom kožom ili na neki drugi način doći do informacija: frendice, frendovi, časopisi i knjižnica, svašta nešto. Snalazila sam se i saznavala sam informacije, jer kad sam ja odrastala nije bilo Interneta, to je tek kasnije došlo. Danas malo i zavidim ovoj generaciji koja saznaje te stvari s dva klika mišem, što je super. Možda bih voljela da sam znala da je svima prvi put bilo grozno, otkrila nam je Remi nakon tribine.
Zašto se sramimo seksualnosti?
Medijski prostor koji okupiraju pitanja seksa je ipak premaleni za Fil Tilena, pa je osudio radijske etere koji onima koji žele napraviti promjenu ne daju prostor već ih cenzuriraju ili, još češće, potpuno isključuju. Jer se za to publika mora odgajati, a naša je na istom nivou već posljednjih 15 godina.
Je li do stida kojemu uče žene ili do nečeg drugog, ali zanimljiv je i podatak da su 75% posjetitelja portala Seksoteka muškarci, a tek 25% žene. Seksualnost je stvar individue, a tu ne pripadaju isključivo seksualni čin, već i masturbacija, a ona je u Hrvatskoj i dalje tabuizirana. Kako bi smo se svi skupa oslobodili lanaca stida kada se radi o seksualnosti i masturbaciji, Marina je pročitala pet zanimljivih činjenica, kao da je klitoris jedini organ čija je jedina funkcija užitak, a jedna djevojka iz publike je postala malo sretnija kada je spretno ponovila naučeno iz te večeri i osvojila novi ‘vibrač’. Ako ga je mogla koristiti Kleopatra, i to tako što je zatvorila pčele u tikvicu, zašto ne bismo mogle i mi, s manje straha da se ne ozlijedimo?
Činjenica od koje ne možemo pobjeći jest da je pornografski sadržaj dostupniji i sveprisutniji kao nikada prije, a ono što bismo po tom pitanju trebali raditi nije zatvarati oči, već educirati i upućivati osobe na zdrav osobni razvoj vlastite seksualnosti.