Pretraga

[STEM bez straha] Profesor fizike: Previše se uče pojmovi, a premalo bitne stvari

A- A+

Dalibor Perković je u razgovoru za srednja.hr kritizirao trenutni nastavni program fizike, ali i ostalih predmeta. Kao glavni problem naglasio je kruti sustav koji ne dopušta promjene. Višegodišnji profesor predložio je da se smanji nepotrebno ‘štrebanje’ te je srednjoškolcima objasnio kako si olakšati učenje tog omraženog predmeta.

www.rainhillsixthform.org.uk

Srednjoškolcima se često nameće pitanje zašto moraju učiti gradivo koje im nikada neće trebati u životu. S ovom nedoumicom dolaze pred roditelje i profesore, koji ostaju bez kvalitetnih odgovora, jer su i sami svjesni nedostataka u našem obrazovanju.

O problemima, mogućnostima i tajnama matematike nedavno smo pričali s popularnim profesorom Milunom. Među omraženim predmetima s kojima se bore učenici diljem Hrvatske je i fizika pa smo kontaktirali profesora Dalibora Perkovića, kako bi saznali u čemu je problem i kako se on može riješiti.

Izdvojeni članak

Evo što znači i koja područja obuhvaća STEM

Zbog nepromišljenog programa profesori svoj posao pretvore u rutinu

U svojim odgovorima Perković je kritizirao službeni pristup fizici, koji nije dovoljno promišljen i previše je birokratskih ograničenja s kojima se suočavaju profesori, kako u fizici, tako još više u ostalim predmetima. Kvalitetni savjeti stručnjaka sa seminara i iz službenih dokumenata ne mogu se adekvatno primijeniti zbog propisanih uvjeta i programa u kojem su promjene gotovo nemoguće.

– To je kao da pekaru kažete neka upotrijebi svu svoju kreativnost i pokaže kakva se sve čuda mogu napraviti od tijesta, kako bi ljudima postalo jasno da je svježi pečeni kruh zdraviji od hamburgera i pomfrita. Onda mu osigurate samo brašno, kvasac i vodu i tražite od njega da ispeće pola tone kruha svaki dan, sedam dana u tjednu, dvanaest mjeseci godišnje. Možda postoje pojedini genijalni pekari koji će napraviti nešto originalno, ali velika većina će, ma koliko entuzijastični bili, svoj posao pretvoriti u rutinu, jednostavno jer ništa drugo fizički nije moguće, slikovito nam je objasnio profesor koji je radio u nekoliko zagrebačkih srednjih i osnovnih škola.

Izdvojeni članak

[Stem bez straha] Popularni profesor Milun: Matematiku može savladati svatko, a tajna je u teoriji


Učenica s kvalitetnim znanjem matematike upisala fiziku

Višegodišnji profesor fizike prepričao nam je kako je prije nekoliko godina, jednoj svojoj učenici koja je htjela upisati fiziku na fakultetu, savjetovao da u potpunosti zaboravi na fiziku i vježba samo matematiku. – Problem je bio što je išla u strukovnu srednju školu i posljednje dvije godine nije imala fiziku, a matematika je bila na najosnovnijem nivou. Svu fiziku iz srednje škole, kao i onu koju bi učila u gimnaziji, bi ionako ponovno učila opširnije i kvalitetnije na fakultetu. Međutim, matematika je alat za koji se podrazumijeva da je potpuno usvojen i za koji se podrazumijeva da ga znaš koristiti. Kad je upisala fakultet i krenula na predavanja rekla je kako joj je taj savjet bio zlata vrijedan, prisjetio se primjera iz kojeg ispada kako je trenutni oblik fizike u srednjoj školi potpuno beskoristan.

‘Treba drastično promijeniti cijeli princip izvođenja nastave’

Perković je istaknuo i kako srednjoškolci uče pojmove iz svih područja fizike, gradivo obuhvaća cijelu znanost koja je jako kompleksna pa se premalo obrađuju bitnije stvari. Zbog ‘štrebanja’ na pamet, nema dovoljno vremena za razvijanje znanstvenog razmišljanja, rješavanje problema, pronalaženje i interpretacije podataka ili izvođenje zaključaka.

– Svojim učenicima govorim kako nije bitno znati što su modulacija vala ili elektronski nivoi, ali da su to cigle koje moraju upoznati kako bi naučili graditi kuću. Problem je u tome što se program fizike sastoji od prevelikog broja cigli, pa dok usvoje sve te pojmove, više nema vremena za učiti kako se gradi cijela kuća. Umjesto da ih učimo fiziku, djeci kao da se želi pokazati čega sve tu ima pa ih većina zaboravi gradivo odmah nakon završetka škole, istaknuo je naš sugovornik kako je način pokazivanja suh, akademski, birokratski i štreberski.

U svojim odgovorima obrazložio nam je kako bi fizika u školi trebala učenicima pokazati čemu ona zapravo služi, naučiti ih razmišljati. Da bi se obrazovanje organiziralo kako treba, Perković smatra kako je potrebno drastično promijeniti cijeli princip izvođenja nastave, način razmišljanja i pristup učenju i podučavanju, ne samo u fizici, nego u cijelom sustavu.

Izdvojeni članak

[STEM bez straha] Ne vježbajte matematiku

Pomoću logičnog razmišljanja fizika može postati zanimljiva

Učenicima koji imaju problema s fizikom preporučio je da pokušaju novi pristup i prestanu učiti formule napamet. Pomoću logičnog razmišljanja moguće je izbjeći puno ‘štrebanja’ pa si tako ovaj često omraženi predmet možete napraviti zanimljivijim, ali i lakšim za učenje.

– Do ogromne količine formula može se doći samo razmišljanjem. Na primjer, sve formule koje sadrže toplinski kapacitet, mogu se zanemariti i zadatke možete riješiti ‘zdravoseljački’. Naravno, ako se pred vama pojavi neki kompleksniji zadatak, onda ćete morati napisati formulu, ali ne nakon što ste ju naučili napamet, nego jer ste u jednadžbu primijenili princip koji bi vam trebao biti jasan uz kvalitetan pristup prema fizici, za kraj je predložio bolji način Perković, koji je i član Udruge Nastavnici Organizirano.