Pretraga

Stručnjaci dali 10 preporuka za situacije kao u školi gdje razred već danima ne dolazi na nastavu

A- A+

Drugi je tjedan kako učenici 4. razreda jedne zagrebačke osnovne škole ne dolaze na nastavu. Razlog je strah roditelja za sigurnost njihove djece jer se u tom razredu nalazi i novi učenik koji je promijenio više škola zbog svog ponašanja. Zbog eskalacije u toj školi, Forum za slobodu odgoja okupio je stručnjake iz različitih sektora i institucija koji su dali 10 preporuka za buduće slične slučajeve.

Foto: Screenshot | Canva

Gotovo cijeli listopad traje napet i komplicirani slučaj u jednoj zagrebačkoj osnovnoj školi u koju je početkom mjeseca stigao novi učenik. Radi se o učeniku 4. razreda koji je promijenio više škola zbog svojeg ponašanja, a situacija u školi u koju je posljednju došao eskalirala je prošlog tjedna. Roditelji su od ponedjeljka 21. listopada prestali slati cijeli razred na nastavu jer strahuju za sigurnost svoje djece u prisutnosti spomenutog učenika.

Zahtijevaju novo rješenje za učenika s problemima u ponašanju, a kako doznaje RTL i prenosi net.hr, roditelji su učenika odveli na novu procjenu i to u javnu ustanovu. Također, RTL je objavio kako je završen inspekcijski nadzor u učenikovoj bivšoj školi te su utvrđeni propusti i prosvjetna inspekcija je predložila razrješenje ravnateljice.

‘Jesmo li pali samo na procedurama?’

I dok se ova situacija koje je odavno eskalirala pokušava razriješiti, iz Foruma za slobodu odgoja okupili su stručnjake iz različitih sektora i institucija koji su raspravljali o ovakvim i sličnim situacijama u obrazovanju.

– Proteklog smo mjeseca primili više upita različitih medija o situaciji u kojoj roditelji odbijaju poslati djecu na nastavu u zagrebačku školu jer su zabrinuti zbog njihove sigurnosti. Iako je nemoguće komentirati slučaj o kojemu iz prve ruke ne znamo ništa, zabrinuti zbog eskalacije ove situacije, okupili smo grupu stručnjakinja iz različitih sektora i institucija s kojima smo željeli povesti razgovor o tome kako vide slične probleme i moguća rješenja, poručili su iz FSO-a.

U razgovorima oko ovakvih i sličnih situacija u školstvu sudjelovale su: socijalna pedagoginja Dejana Bouillet s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu; Eli Pijaca Plavšić, sociologinja i samostalna savjetnica u području obrazovanja; Ana Šimić, savjetovateljica u području mentalnog zdravlja i socijalna radnica s dugogodišnjim iskustvom u području prevencije i zaštite djece, mladih i obitelji; Davorka Pekišić, učiteljica predmetne nastave u Osnovnoj školi Luka, Sesvete; Ana Munivrana, psihologinja i izvršna direktorica Foruma za slobodu odgoja. Na temelju razgovora doneseno je 10 točaka, odnosno preporuka.

Izdvojeni članak

Zašto nećete pročitati ime učenika zbog kojeg se bojkotira nastava i zašto brišemo komentare koji ga otkrivaju?

#1 Visoka razina stručnosti i fleksibilnosti kada su u pitanju djeca

Zastarjelu paradigmu na kojoj počivaju sustavi zaštite mentalnog zdravlja djece i sustav zaštite djece od nasilja u školi treba inovirati i unaprijediti – niti je efikasna, niti je u skladu sa suvremenim spoznajama iz znanosti i prakse. Gdje god su djeca u pitanju postoji jako puno iznimaka, i nemoguće je sve propisati, zato su potrebni visoka razina stručnosti i fleksibilnost, suradnja i sinergija, a ne rigidnost u postupanju.

#2 Više ulaganja u odnos institucija s roditeljima

Sve institucije koje brinu o djeci trebale bi više uložiti u odnose i komunikaciju s roditeljima. Ne postoji apsolutna sigurnost, no roditelji bi trebali osjećati da su njihova djeca zaštićena u školi. I roditelji sami, pak, trebaju uvažiti da sustav mora donijeti dio stručnih odluka u vezi djeteta, naravno pažljvo i primjereno, kako bi ono imalo šanse za najbolje razvojne i obrazovne ishode.

#3 Revidirati propust u sustavu koji omogućuje roditeljima ‘odbijanje’ dijagnostičke postupke za njihovo dijete

Trebalo bi ozbiljno revidirati propust u sustavu koji omogućuje da roditelji ‘odbijaju’ ključne dijagnostičke postupke za svoje dijete, no isto tako sustav treba osigurati educirane i nepristrane stručnjake koji će provesti dijagnostiku po najvišim standardima kvalitete. Potrebno je uskladiti odgovornost roditelja za svoje dijete s odgovornosti sustava da provodi intervencije koje osiguravaju dobrobit djeteta.

Izdvojeni članak
razred učionica

Razred novozagrebačke škole i danas bojkotira nastavu: ‘U takvim situacijama se nadoknađuje’

#4 Novi Pravilnik o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima

U novom Pravilniku o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima (2024.) definicije nasilja treba razjasniti i razvojno prilagoditi različitim uzrastima (isto ponašanje 7-godišnjaka nije jednako indikativno kao slično ponašanje 15-godišnjaka), treba dodatno pojasniti kad ide, a kad ne ide ‘prijava’ – jer prijava Zavodu znači i prijavu policiji; jasnije definirati što se događa ako roditelji odbijaju suradnju ili dijagnostiku, jasnije definirati što znači ‘kriminalistička obrada’ ako govorimo o djeci u rasponu od 6 do 19 godina.

#5 Prilagodba postojećih pravilnika

Potrebno je unaprijediti i donijeti Pravilnik o načinu i obliku provođenja odgojno-obrazovne potpore i stručnoga tretmana učenika u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenika s problemima u ponašanju koji je bio u postupku javnog savjetovanja još 2018./2019.

Pravilnik o odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju (iz 2015.) potrebno je prilagoditi novim spoznajama o ‘teškoćama’ u razvoju te poraditi na primjerenom rječniku. Općenito, primjereni program odgoja i obrazovanja (redoviti, posebni itd..) kad se radi o skupini teškoća 6. (6. Poremećaji u ponašanju i oštećenja mentalnog zdravlja) bi trebao biti drugačije definiran jer mentalno zdravlje i ponašanje djeteta, naročito osnovnoškolske dobi, može znatno varirati unutar jedne te iste nastavne godine. Više se nigdje u razvijenom svijetu ne koristi termin ‘oštećenje mentalnog zdravlja’!

#6 Povećati ulaganje u kompetencije odgojno-obrazovne djelatnike

U kompetencije stručnjaka koji brinu o djeci (naročito u odgojno-obrazovne radnice i radnike) treba sustavno i strateški ulagati putem dostupnih, besplatnih i kvalitetnih programa cjeloživotnog profesionalnog razvoja. Naročito se to odnosi na inkluzivne prakse u školi. O dobrobiti stručnjaka na radnom mjestu je također ključno brinuti – osiguranjem kvalitetnog rukovođenja i uvjetima rada. Istovremeno studijski programi i inicijalno obrazovanje učitelja i nastavnika trebaju im omogućiti stjecanje kompetencija za pedagoško djelovanje i univerzalnu prevenciju nasilnog ponašanja.

Izdvojeni članak

Dolenec otkrila kada se očekuju pomaci u slučaju učenika: Mogao bi biti predložen novi oblik školovanja

#7 Više ulaganja u sustav socijalne skrbi

Trebamo općenito puno više uložiti u sustav socijalne skrbi (Odjele za djecu, mlade i obitelj), jer jedino dovoljnim brojem stručnjaka u timu, dobro educiranim, u dobrim radnim uvjetima možemo tu kvalitetu donijeti i obiteljima. Potrebno je ozbiljno razmotriti ponovno zapošljavanje socijalnih radnika u školama i unaprijediti lokalnu koordinaciju svih sustava zaštite djece.

#8 Sustav zdravstva i pravosudni sustav trebaju preuzeti suradničku ulogu

Treba osigurati da sustavi zdravstvene zaštite i pravosudni sustav nadograde vlastite kompetencije kad se radi o psihosocijalnoj dobrobiti djece te da preuzmu znatno više suradničku ulogu u podršci odgojno-obrazovnom sustavu koji dnevno brine o djeci.

#9 Konflikte u školama treba rješavati suvremenim i dokazanim metodama pregovaranja

Kad se radi o rješavanju konfliktnih situacija u školama, naročito onima u koje su uključeni djeca, roditelji, djelatnici škole te druge institucije, treba uz sve druge raspoložive alate koristiti i suvremene i dokazane metode pregovaranja – kao što je medijacija, koja omogućuje da se sve strane bolje razumiju i čuju, da surađuju i dođu do rješenja, a ne čuvaju ‘pozicije’.

Izdvojeni članak
prozor škole na kojemu piše podrška roditeljima i ravnatelju

Ravnatelj se vratio u školu, ali ne i učenici: Novo rješenje za učenika 4. razreda za desetak dana?

#10 Roditelji trebaju paziti kako se ponašaju jer ih djeca oponašaju

Važno je da kao odrasli preispitamo vlastite vrijednosti i ponašanja – ako se odrasli ponašaju nasilno, govore nasilno i pišu nasilne komentare na društvenim mrežama, što očekujemo?

Cijeli razgovor stručnjaka iz kojega su proizašli ovi zaključci i preporuke možete pročitati u dokumentu niže. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je ponovno učitati stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab