Razlike između ženskog i muškog spola na sam pogled su značajne jer se fizički u potpunosti razlikujemo. No, kao što izgledom nismo isti, nismo ni mentalno te na različite načine shvaćamo svijet oko sebe. Drugačije se ponašamo, ali i memoriramo informacije koje primamo. Muškarci se više koriste mentalnom gramatikom, a žene mentalnim rječnikom.
Kao što se razlikuju fizički, muškarci i žene različiti su i po svom mentalnom sklopu. Nedavno je provedeno istraživanje na Sveučilištu Newcastle u kojem su znanstvenici pokušali odgonetnuti način na koji djeca procesuiraju i pamte riječi. Došli su do zaključka da je on različit kod dječaka i djevojčica, piše Medical Daily.
Mentalni rječnik curama, a gramatika dečkima
Istraživanje o načinu na koji pamte djevojčice, a na koji dječaci uključivalo je primjere od 29 pravilnih i nepravilnih glagola u engleskom jeziku. U studiji je sudjelovalo 45 djece u dobi između osam i 12 godina koji su davali odgovore, odnosno rješavali zadatke s glagolima.
Analizom ponuđenih odgovora istraživači su otkrili različitosti između
djevojčica i dječaka u načinu na koji su pamtili riječi i fraze
koristeći svoj mentalni rječnik.
– Većina istraživača slaže se kako način na koji koristimo jezik u našem umu uključuje spremanje i kompoziciju u pravom vremenu, ali nejasne su mnoge specifičnosti o tome kako se to događa, poput točnog identificiranja pohranjenih dijelova jezika, odnosno složenih riječi, rekla je Cristina Dye, voditeljica istraživanja i specijalist za razvoj govora kod djece na Sveučilištu Newcastle.
Kako Dye ističe, većina istraživanja na ovu temu koncentrirala se na odrasle, stoga su ovom studijom htjeli vidjeti može li proučavanje djece pomoći u tome da učimo više o ovim procesima.
Za potrebe istraživanja, djeci je bio ponuđen zadatak u kojem su dobila
dvije rečenice od kojih je jedna sadržavala glagol uključen u rečenicu,
dok je druga sadržavala prazninu. Djeci je zadano da na to mjesto stave
glagol u prošlom vremenu, poput: ‘Svaki dan hodam (walk) u školu. Kao i
svaki dan, i jučer sam ______ u školu.’
Kurikulum možda ide ‘na ruku’ djevojčicama
– Dok smo provodili studiju, otkrili smo da je vjerojatnije da djevojčice upamte formu riječi, dok su se dječaci oslanjali više na svoju mentalnu gramatiku kako bi sastavili prošlo vrijeme (hodati/walked su sami sastavljali hoda+o/walk+ed). Ovo se slaže s prethodnim istraživanjem koje je identificiralo razlike između spolova kada se radi o pamćenju činjenica i događaja, pri čemu se čini da djevojčice također imaju prednost u usporedbi s dječacima, ističe voditeljica istraživanja.
Otkriveno je da su djevojčice bolje pamtile riječi i fraze oslanjajući se pritom na svoj mentalni rječnik, dok su se dječaci više oslanjali na svoju mentalnu gramatiku. Naime, mentalni rječnici u um pohranjuju zvukove, riječi, uobičajene fraze, dok mentalna gramatika pohranjuje kompoziciju riječi i rečenica, kao što je ‘hodao’ i ‘hodati’.
Također, prilikom ovog istraživanja uspoređeni su i rezultati testova djece s podacima prikupljenima od 71 odrasle osobe te je otkriveno da su rezultati isti i kod muškaraca i žena, što je ukazalo na značajnu razliku u procesuiranju jezika kod različitih spolova.
– No, dok djevojčice često daju bolje rezultate od dječaka u školi, može se raditi i o tome da je kurikulum posložen tako da ide u korist načinu na koji uče djevojčice. Trebalo bi još istraživati kako bi se vidjelo je li to točno, a ako jest, postoji li način da se predavanja promjene tako da i dječaci izvuku najviše iz njih, zaključuje Dye.