Korisnici HZZ-ove mjere stručno osposobljavanje za rad su prošloj godine naišli na brojne poteškoće. Početkom godine ukinuto im je pravo na plaćeno bolovanje, a potom je mjera redefinirana na način da su osobe starije od 29 godine izgubile pravo korištenja iste. Vrhunac nemilih događaja bilo je ukidanje putnih troškova osobama koje putuju automobilom i nemaju mogućnost korištenja javnog prijevoza. Povrh svega navedenog, zbog manjka proračunskih sredstava, ili kako HZZ navodi ‘iz objektivnih razloga’, pojedinci čekaju i po tri, četiri mjeseca da im se riješi zahtjev, dok bi po pravilu koje je HZZ sam odredio, trebali čekati najviše 50 dana.
Hrvatski zavod za zapošljavanje jasno je prošle godine dao do znanja svim korisnicima stručnog osposobljavanja da iako rade 40 sati tjedno zapravo nisu zaposlenici, već korisnici mjere, da ne primaju plaću, već naknadu i da nemaju ista zakonska prava kao radnici.
Ne smijete biti bolesni
U ožujku 2016. dio je korisnika SOR-a primijetio kako im je na račun uplaćen nešto manji iznos od uobičajenih 2.400 kuna. Nakon što smo se malo raspitali saznali smo kako je HZZ, bez ikakvog prethodnog obavještavanja korisnika, isplaćivao naknade i putne troškove umanjene za dane koje je korisnik proveo na bolovanju.
– Ukoliko polaznik na osposobljavanju nije prisutan iz razloga bolovanja, medicinskom dokumentacijom potvrđuje poslodavcu razlog izostanka s radnog mjesta, a visina isplate novčane pomoći i putnog troška izračunava se sukladno broju dana za koje je polaznik bio prisutan na stručnom osposobljavanju, odnosno umanjuje se za dane bolovanja, kazali su nam iz HZZ-a.
Pozvali su se na zakon koji je star već tri godine, ali nikada prije nisu ga se pridržavali. Ovime je Zavod, kao supotpisnik ugovora o osposobljavanju prekršio stavku 4. tog ugovora u kojoj stoji kako se naknada u slučaju privremene nesposobnosti za rad ne isplaćuje tek kada je polaznik odsutan više od 30 dana.
Zabrinjavajuće je što se zanemaruju pozitivni efekti plaćenog bolovanja kao što su povećana produktivnost, ali i smanjivanje vjerojatnosti širenja zaraza, smatra Marin Živković iz Mreže mladih Hrvatske koja je aktivno sudjelovala u svim raspravama oko SOR-a i branila prava mladih.
– Druga poruka koja se šalje mladima s obzirom na to da ih se materijalno penalizira jest da su oni sami krivi te trebaju snositi posljedice. To su sve poruke koje država ne smije slati mladima, kazao nam je Živković.
Ne smijete biti stariji od 29 godina
Samo tri mjeseca poslije, iz vedra neba dolazi konfuzna obavijest Zavoda za zapošljavanje prema kojoj se dio mjera aktivne politike zapošljavanja privremeno obustavlja.
– Nema više stručnog osposobljavanja? Što je s nama koji smo predali zahtjeve? Što ćemo nakon diplome?, bila su samo neka u moru pitanja koje su postavljali mladi.
Ispostavilo se da stručno osposobljavanje nije ukinuto, niti obustavljeno, ali su značajno redefinirane ciljane skupine koje mjeru mogu koristiti. Tako polaznik stručnog osposobljavanja možete postati ukoliko imate između 15 i 29 godina, u i registriranoj ste nezaposlenosti najviše do četiri mjeseca ili ako imate do 25 godina u i evidenciji ste dulje od šest mjeseci, odnosno do 29 godina i u evidenciji ste dulje od 12 mjeseci (vodite se kao trajno nezaposleni).
Konfuzno, ali i frustrirajuće za osobe koje su tek navršile 29 godina i nemaju nikako radnog iskustva u struci. Slamka spasa bilo im je stručno osposobljavanje, ali i ta im je mogućnost oduzeta.
Ipak utješno zvuči činjenica kako redefinirane mjere, odnosno uže postavljene ciljane skupine imaju privremeni status, kako su nam kazali iz Zavoda za zapošljavanje.
Ne smijete na radno mjesto dolaziti osobnim automobilom
Novi šok polaznicima SOR-a došao je krajem kolovoza, taman kao hladan tuš u vrijeme godišnjeg odmora. Polaznike koji su u mjeru bili uključeni tijekom 2016. HZZ je prisilio na potpisivanje aneksa ugovora, koji bi ih obavezno na pokazivanje računa za kupljenu kartu javnog prijevoza. U suprotnom, putni trošak im se ne isplaćuje.
I ništa ne bi bilo posebno problematično da u brojnim hrvatskim gradovima i mjestima javni prijevoz uopće ne postoji, pa su polaznici prisiljeni putovati automobilom. Takvim polaznicima putni se trošak uopće više ne isplaćuje, iako putuju i po nekoliko desetaka kilometara na mjesto osposobljavanja.
– Putujem iz mjesta smještenog u Brodsko-posavskoj županiji u mjesto kod Vinkovca. U jednom smjeru ima cca 60 km. Autobusne linije iz svog mjesta do radnog mjesta nemam. Imam iz mjesta udaljenog 7 km od mojeg mjesta stanovanja. Radno vrijeme mi je od 8-16, a bus imam u 14:30 (najranije), a zatim imam u 22 h. Po njihovom razmišljanju trebala bi svaku večer putovati busom i tražiti smještaj kako bi na vrijeme stigla na posao. Mjesečna karta iznosi preko 1.700 kn, napisala je jedna korisnica na Facebooku.
Bivši ministar Mirando Mrsić koji je mjeru i uveo za sve je okrivio HDZ.
– Upozoravali smo HDZ da će zbog nedostatka sredstava zaustaviti stručno osposobljavanje jer neće sve moći financirati kroz EU sredstva. Tvrdili su da mogu i očito su lagali. Eto gdje im je njihova vjerodostojnost, kazao nam je Mrsić.
Ne smijete biti nestrpljivi
Nedostatak novca kojeg Mrsić spominje vidljiv je i u povećanju vremenskog razdoblja u kojemu se zahtjevi potencijalnih korisnika rješavaju. Tako nam se u rujnu javio mladić koji je na rješavanje zahtjeva čekao dugih pet mjeseci, umjesto 50 dana, što je pravilo samog HZZ-a.
– Dok su nakon netom održanih izbora političarima puna usta pozivanja mladih da ostanu u Hrvatskoj i doprinesu njenom razvoju u isto vrijeme imamo situaciju da HZZ, primjerice, od travnja ove godine nije riješio predane zahtjeve za stručno osposobljavanje, iako im je zakonski rok 50 dana, što su u mom slučaju već trostruko probili, požalio nam se u rujnu Hrvoje.
HZZ se ogradio kazavši kako je na njihovu adresu jednostavno došlo previše zahtjeva i ne uspijevaju ih sve riješiti u roku.
– Zbog objektivnih razloga, odnosno velikog broja zaprimljenih zahtjeva te novosti mjera aktivne politike zapošljavanja, rješavanje svih zahtjeva za stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa se oduljilo te nažalost nisu svi riješeni u interno preporučenom roku od 50 dana, kazali su nam tada u Zavodu.
Uz sve navedene probleme, nije tajna kako je mjera poslala supstitut za zapošljavanje mladih. A iskoristile su to dobro i pojedine stranke kojima je država na taj način poklonila radne snage u vrijednosti od gotovo milijun kuna. U strankama su mjeru koristile ukupno 22 osobe, od čega 17 samo u HNS-u koji mjeru ne vidi kao iskorištavanje mladih, već priliku za učenje (iako nam nisu odgovorili čega točno i što to polaznici SOR-a u HNS-u ondje uče raditi).
Slijedom svega navedenog, nije nas previše iznenadilo da su u anketi koju smo proveli još u srpnju, naši čitatelji mjeru ocijenili čistom jedinicom.