Pretraga

Struka i roditelji protiv izmjena Zakona o predškolskom odgoju: Peticiju potpisalo preko 20 tisuća građana

A- A+

Izmjene Zakona o predškolskom odgoju predstavljene su još krajem prošle godine u Saboru. No, odgajatelji, znanstvenici i strukovna udruženja, ali i roditelji, imaju velike zamjerke na te izmjene. U konačnom prijedlogu koji je dostavljen sindikatu, stoji da se iz Državnog pedagoškog standarda briše točka kojom se utvrđuju mjerila za broj djece u odgojnim skupinama. To, smatra struka, otvara prostor da se dodatno poveća ionako prevelik broj djece u skupinama i dodatno otežati posao odgajateljima. S izmjenama se ne slažu niti roditelji, a peticiju protiv izmjena potpisalo je preko 20 tisuća građana.

vrtić

Ilustracija: Unsplash

Još početkom prosinca Vlada je na svojoj sjednici prihvatila te u daljnju Saborsku proceduru uputila konačnu verziju Zakona o izmjenama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju.

Stručnjaci i znanstvenici tvrde da predlagatelj ‘gotovo uopće nije uvažio prijedloge upućene od strane stručne i znanstvene zajednice koji su pristigli u postupku javnog savjetovanja’. Izrazili su neslaganje takvim odnosom prema struci te su medijima, pa tako i na adresu naše redakcije, proslijedili i pismo koje su poslali Vladi.

Znanstvenici i stručnjaci pisali Vladi

Tvrde da zakonska rješenja ‘nisu u skladu s temeljnim europskim dokumentima, a kojima se rani predškolski odgoj i obrazovanje određuje kao pravo svakog djeteta na pristup kvalitetnom ranom predškolskom odgoju obrazovanju i ulozi koju ima u postavljanju čvrstih temelja za cjeloživotno učenje te dobrobiti i razvoja djeteta.’ Navode i da ni u jednoj od pet dimenzija kvalitete – pristupu, osoblju, kurikulumu, praćenju i vrednovanju te upravljanju i financiranju – novo zakonsko rješenje nije donijelo bolja rješenja od postojećih te da su neka i lošija od aktualnih propisa.

”Ističemo odredbe koje su osobito zabrinjavajuće:

• Intervencije u proces izmjena Državnog pedagoškog standarda, dokumenta kojeg donosi Sabor RH, temeljem odluke nadležnog ministra. Opravdana je bojazan da će se ukupnost uvjeta rada dječjih vrtića, posebno u pogledu mjerila za broj djece u odgojno-obrazovnim skupinama koristiti kao alat za veći obuhvat djece povećavanjem njihovog broja bez obzira na prostorne i kadrovske uvjete.

• Odredbe vezane za kurikulum nestručne su suštinski i terminološki te unazađuju aktualni službeni dokument – Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2015). Razvoj djece je specifičan i individualiziran proces, a kurikulum slijedi interese djece te ispunjava jedinstvene potrebe i potencijale svakog pojedinog djeteta. Zato ishodi mogu biti naznačeni samo kao dobrobit djece a ne kao normativne kategorije.

• Odredbe vezane uz mogućnost zapošljavanja na neodređeno vrijeme i učitelja primarnog obrazovanja i mogućnost stjecanja kvalifikacije sveučilišnog prvostupnika temeljem dodatnih kompetencija. Obrazloženje predlagatelja da se radi o osiguravanju potrebnih stručnih kadrova pokazuje duboko nepoznavanje i omalovažavanje odgajateljske profesije.”, piše u dopisu kojeg potpisuje skupina znanstvenika i stručnjaka koji djeluju u ovom dijelu odgojno-obrazovnog sustava.

‘Ministarstvo nije poslušalo preporuke stručnjaka’

Navode u pismu Vladi i da ‘prijedlog nije utemeljen na suvremenim znanstvenim i stručnih spoznajama o razvojnim kapacitetima djece rane i predškolske dobi, nije usklađen s važnim dokumentima u europskom obrazovnom prostoru, i u konačnici, s dostignutom razinom nacionalne teorije i prakse RPOO koja je prepoznata i priznata u međunarodnom okružju unutar EU ali i šire.’

– MZO kao ključni nositelj obrazovne politike i predlagatelj Zakona imalo je priliku poslušati preporuke stručnjaka, ali to nije učinilo. Umjesto toga, odabralo je djelovati u okviru dosadašnjih praksi predlaganjem kratkoročnih i parcijalnih izmjena kroz koje je gotovo nemoguće anticipirati dugoročno poželjne zakonske promjene u djelatnosti na koju se odnosi. Ovakvi postupci ostavljaju dojam ne strateškog i nesustavnog upravljanja ključnim politikama za daljnji razvoj djelatnosti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, što posljedično dovodi do slabljenja povjerenja u obrazovnu politiku i odgoj i obrazovanje u cijelosti, navodi se u pismu znanstvenika i stručnjaka koje u cijelosti možete vidjeti u dokumentu ispod.

Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [137.98 KB]

Peticiju protiv izmjena potpisalo preko 20 tisuća građana

U priču su se uključili i roditelji nezadovoljni promjenama koje se najavljuju u Državnom pedagoškom standardu. Pokrenuli su peticiju koju je do sada potpisalo preko 20 tisuća građana.

– Mi, roditelji djece rane i predškolske dobi, oni koji će se u toj ulozi tek naći, kao i vi koji ste to razdoblje života već prošli, pozivamo svekoliku javnost na reagiranje s ciljem zaustavljanja loših izmjena Zakona o predškolskom odgoju, stoji u uvodu peticije.

Između ostaloga, pokretači peticije navode da će novim izmjenama vrtićima će biti dopušteno upisivati značajno veći broj djece nego je dopušteno, zapošljavati manji broj odgojitelja nego je potrebno, zapošljavati nestručni kadar koji je jeftiniji…

– Svako dijete ima pravo na obrazovanje, na jednake uvjete, jednak start. Ovaj Zakon to ne omogućava već donosi nove nejednakosti i nepravde. Kao roditelji želimo još jednom istaknuti: ne želimo ovakve izmjene zakona, ne pristajemo na ukidanje Državnog pedagoškog standarda! Naša djeca nisu samo brojevi koje morate ugurati u vrtiće, naša djeca imaju pravo na siguran i kvalitetan vrtić, piše u tekstu peticije.

I oporba protiv

Izmjenama zakona usprotivila se i oporba u Saboru. Sanja Radolović, saborska zastupnica iz redova SDP-a u raspravi u Hrvatskom saboru govorila je u ime Kluba SDP-a.

– Snažno ćemo se usprotiviti ukidanju Državnog pedagoškog standarda što bi omogućilo pretrpanost djece u jasličkim i vrtićkim skupinama. Umjesto da država financijski pomogne gradovima i općinama na način da promijeni model financiranja i plaće se kao u osnovnim i srednjim školama osiguravaju iz državnog proračuna, a ne iz lokalnih proračuna, državna vlast ukidanjem državnog pedagoškog standarda direktno šteti djeci i svim djelatnicima u sustavu ranog predškolskog odgoja i obrazovanja. Zar će se djelatnici baviti time da djeca izađu na kraju dana ‘bez povreda’ iz jaslica i vrtića ili ćemo ih pustiti da rade svoj posao i kvalitetno provode odgojno-obrazovni proces, rekla je Radolović i zaključila kako ukidanje državnog pedagoškog standarda ‘dovodi u zonu sumraka sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja’.

Državni pedagoški standard ponegdje se već sada krši

A izmjene Zakona bile su tema i sinoćnje emisije Provjereno NoveTV. Posljednjih dana strukovne udruge prosvjeduju. Kažu, voljeli bi znati malo više detalja oko toga što točno Zakon donosi, kao i kada će izmjene stupiti na snagu. Predsjednica Udruge SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću, Katarina Turković Gulin, kaže kako postoje slučajevi u kojim se već sada krši Državni pedagoški standard. Navodi primjer jasličke skupine u koju je uključeno 36 djece na prostoru od 42 metra kvadratna i jednog odgojitelja, a zakon dopušta 12-ero djece.

– Izmjena Zakona sadrži jednu odredbu koja kaže kako će se određene odredbe Državnog pedagoškog standarda ukinuti, da će se umjesto njih uvesti nekakav pravilnik koji će donositi ministar. Kriteriji donošenja tog pravilnika nisu nam poznati, tko će raditi na tom pravilnika nije poznato, rekla je za Novu TV Turković Gulin.

Za Provjereno su iz Ministarstva odgovorili da svatko tko govori o ukidanju Državnog pedagoškog standarda širi lažne vijesti, a pred kamere nisu željeli stati. No, u konačnom prijedlogu kojeg je dobio Sindikat u odgoju i obrazovanju i na kojeg su se očitovali, jasno stoji da se iz Državnog pedagoškog standarda briše točka kojom se utvrđuju mjerila za broj djece u odgojnim skupinama. Da će se, barem u nekom dijelu mijenjati Državni pedagoški standard, rekao je i u Saboru krajem prošle godine državni tajnik Tomislav Paljak.

– Stručni tim u Ministarstvu radi na izmjenama Državnog pedagoškog standarda, rekao je Paljak.

U odgovoru koji je Ministarstvo poslalo Provjerenom danas tvrde drugačije.

– Ne. Ne postoji prijedlog da se ništa briše iz DPS-a. Postoji prijedlog da se Pravilnikom dodatno reguliraju specifične situacije koje nisu predviđene DPS-om, piše u odgovoru MZO-a za Provjereno.

Nedostatak odgajatelja ‘krpa’ se zapošljavanjem učitelja u vrtićima

Struka smatra da je sve ovo gašenje požara jer Europska unija Hrvatskoj dala uvjet da poveća obuhvat djece u predškolskim ustanovama.

– Do 2030. godine bi obuhvat djece trebao biti 95 posto, a stanje danas u Hrvatskoj je da je obuhvat djece 55 posto. Znači, tih 40 posto djece do kraja ove godine negdje treba smjestiti, ne znamo gdje, kaže Nada Šoprek iz Sindikata odgoja i obrazovanja za Provjereno.

Još jedna odredba na koju odgojitelji i njihove udruge imaju zamjerku jest i da će u vrtićima, ako izmjena zakona prođe, moći raditi i učitelji razredne nastave, jer trenutačno nedostaje oko 3.000 odgojitelja.

– Nije u redu način na koji to žele napraviti. Uz malo, malo stjecanja dodatnih kompetencija, učiteljima će se dopustiti nekakva prekvalifikacija koja ne postoji nigdje u svijetu i upitno je ustavna, da dakle kroz to malo školovanja dobiju akademsko zvanje odgojitelja. To je apsolutno pljuska svim odgojiteljima, zaključila je Turković Gulin iz Udruge SIDRO, prenosi NovaTV.