Strukovne škole upisuju učenici s lošim ocjenama? ‘Ako se ta stigma ne promijeni, bit će još gore’
Hrvatska ima treći najveći postotak broja učenika u strukovnim školama u Europi i iznosi 69,3 posto, dok je prosjek svih zemalja EU 48,7 posto učenika u strukovnim školama. No, podaci koji se tiču percepcije strukovnih zanimanja nisu toliko pozitivni. Naime, čak tri četvrtine građa svih zemalja u Europi smatraju da strukovne škole upisuju učenici s lošim ocjenama u osnovnoj školi. Takvo mišljenje, smatraju neki strukovni nastavnici s kojima smo razgovarali na Danima strukovnih nastavnika, prevladava i u Hrvatskoj te se mora više poraditi na promociji strukovnih zanimanja, kao i na uklanjanju takve stigme o strukovnim učenicima.
Iako se u Hrvatskoj skoro 70 posto učenika u srednjoškolskom obrazovnom sustavu nalazi u nekoj strukovnoj školi, što je treći najveći postotak broja učenika u strukovnim školama u Europi, stigma koja se često povezuje s takvim učenicima nije prisutna samo u našoj zemlji, nego i u skoro svim europskim zemljama.
– Istraživanje provedeno na više od 35 tisuća osoba pokazalo je da čak tri četvrtine građana Europe povezuje strukovno obrazovanje s učenicima koji su tijekom osnovnoškolskog obrazovanja imali lošiji uspjeh, odnosno niže ocjene. Ova studija je također pokazala da ugled strukovnog obrazovanja također varira među zemljama, u nekim zemljama je struka vrlo cijenjena, dok je u drugima obrnuto, rekao je na Danima strukovnih nastavnika pomoćnik ravnatelja Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Nino Buić.
‘Ono što bi se prvo trebalo mijenjati je odnos društva prema struci općenito, ne samo prema strukovnim školama’
Da takvo mišljenje prevladava i u Hrvatskoj smatraju i neki nastavnici strukovnih škola s kojima smo razgovarali na trodnevnoj konferenciji gdje su predstavljeni neki detalji modularne nastave za strukovne škole, a jedna od njih je i Kristinka Jurčević iz Mješovito industrijsko – obrtničke škole u Karlovcu.
– Ono što bi se prvo trebalo mijenjati po pitanju strukovnih zanimanja i obrazovanja za iste je odnos društva prema struci općenito, ne samo prema strukovnim školama. Zbog te stigme smo došli do toga da strukovne škole upisuje veći dio učenika s lošim uspjehom u osnovnoj. I ako se to ne promijeni, mislim da će biti samo još gore. Mi smo došli do toga da su sad, s obzirom na nedostatak radne snage, neki poslodavci počeli se mijenjati pa nude više stipendije i promoviraju struku u svom opsegu zanimanja, ali to bi trebalo biti još šire. A ako se nešto ne promijeni po tom pitanju, jednom ćemo doći do toga da više nećemo imati ni stranih radnika kao sada, poručila je nastavnica Jurčević.
Za kvalitetno strukovno obrazovanje prije uvođenja modularne nastave potrebno je osigurati prostor za njegovo izvođenje
Škola u kojoj predaje ima 18 različitih struka koje su podijeljene u tri sektora: Graditeljstvo, geodezija i arhitektura, Osobne usluge i Prehrambena.
– Većina naših učenika pohađa trogodišnja zanimanja. Funkcioniramo tako da imamo nastavu u dvije smjene i još imamo iznajmljeni prostor. Iako su nas prije četiri godine preselili u novi prostor, ali on nije dovoljno velik. Tako da većinu praktikuma za sektor Prehrane i Osobne usluge s priključnim učionicama u drugoj školi, objasnila nam je nastavnica Jurčević.
Taj prostorni problem trebao bi u dogledno vrijeme biti riješen jer je već druga zgrada, ovog puta dovoljno velika, kupljena i projekti su u izradi te ju je potrebno vrlo detaljno renovirati. Ako se modularna nastava uvede prije nego što se oni presele.
– S uvođenjem modularne nastave bit će potrebno puno strpljenja i dogovaranja između nastavnika oko rasporeda. Definitivno će biti zanimljivo, a pogotovo nama jer već sada kada nam se poremeti raspored jednostavno zna biti situacija u kojima nema učionica, navodi nastavnica iz karlovačke škole.
Promocija deficitarnih strukovnih zanimanja je izuzetno bitna
A borbu protiv predrasuda o strukovnim školama, kaže, Karlovačka županija radi preko projekta KARADAR u što je uključena i njena škola.
– Radimo radionice u kojima su promovirana deficitarna zanimanja. Pa različite škole koje imaju strukovna deficitarna zanimanja odrađuju te radionice subotom. Mi smo uključeni u dvije radionice, jedna je Građevinska, a druga Prehrambena i uskoro bi trebala biti i završna konferencija tog projekta gdje ćemo organizirati nešto u smislu sajma i bit će otvoreno za sve, ističe nastavnica Jurčević.
@srednja_hr Bili smo na najvećem natjecanju učenika strukovnih škola – World Skills Croatia! Ovo je samo mali dio atmosfere, više možete pronaći na portalu srednja.hr! #worldskills #worldskillscroatia #hrvatska #croatia #strukovnaškola #frizeri #policajci #slasticar #mehanicar #srednjahr #vijesti ♬ Old Disney Swing Jazz – Nico
‘Imamo dosta veliki interes za upis u našu školu’
Da je promocija itekako bitna, ali i korisna, ispričala nam je Radija Jukić-Kovačević, nastavnica koja predaje Prometnu grupu predmeta u Strukovnoj školi Sisak kojoj je ovo 30. godina radnog staža.
– Mi smo imali projekt pod nazivom ‘Podržimo strukovno obrazovanje’ i rezultati tog projekta su bili jako dobri, odnosno još uvijek su jako dobri. Imamo dosta veliki interes za upis u našoj školi i mogu se pohvaliti da taman prije potresa smo se preselili u novu zgradu Strukovne škole Sisak koja je vrhunski opremljena i imamo zadovoljavajuć interes i upis novih učenika, ispričala nam je nastavnica Jukić-Kovačević.
‘Sve je više učenika koji imaju volje za učenjem i doista nam se upisuju gimnazijska djeca s velikim zanimanjem za ono što upišu’
U njenoj školi osim prometa postoje još i smjerovi Graditeljstvo, Drvo, Ostale usluge i Tekstil u sklopu kojih imaju različita zanimanja te jedini u Hrvatskoj imaju smjer za Nautičare unutarnje plovidbe.
– Isto tako, sve je više učenika koji imaju volje za učenjem i pogotovo zato što smo prije bili šegrtska škola s trogodišnjim zanimanjima, sada imamo više četverogodišnja zanimanja i doista nam se upisuju gimnazijska djeca s velikim interesom i zanimanjem za ono što upišu, navela je nastavnica iz Strukovne škole Sisak.
Strukovni nastavnici uvelike doprinijeli kreiranju modularne nastave i kurikuluma za istu
Ona je i prije dolaska na Dane strukovnih nastavnika intenzivno bila uključena u osmišljavanje modularne nastave i to kroz poziciju koordinatora radne skupine Standarda zanimanja, bila je i član radne skupine Standarda kvalifikacija te koordinator radne skupine kurikuluma za Nautičara unutarnje plovidbe.
– Na predavanjima je bilo jako korisno, radionice su izuzetno bile korisne, a ono što smo na njima naučili je zanimljivo i primjenjivo. Na strukovnim radionicama smo prvi put ugostili općeobrazovne predmete i za sada je sve što smo odradili bilo korisno i jako pozitivno, poručila je nastavnica Jukić-Kovačević.