Strukovnjaci u problemu: ‘Postoji mogućnost da škole neće moći organizirati i provoditi obrane završnih radova’
Zbog izmjena Zakona o obrtu od ove školske godine, umjesto pomoćničkog ispita, svi učenici koji se školuju za obrtnička zanimanja na kraju srednje škole moraju polagati naučnički ispit, koji uključuje rješavanje složenijih radnih zadataka. No, iz Obrtničke komore kažu kako zbog epidemioloških mjera neće uspjeti organizirati takav način polaganja ispita. Kako će učenici zaslužiti diplomu o završenoj srednjoj školi, pitali smo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
Budući da je provedba završnih ispita za učenike koji se školuju za obrtnička zanimanja ponovno u domeni ovlasti Hrvatske obrtničke komore, pitali smo ih hoće li se oni, s obzirom na to kakva je situacija, održavati kako je planirano ili razmišljaju o njihovoj odgodi.
Naime, izmjenama i dopunama Zakona o obrtu od 1. siječnja 2020. godine propisan je novi koncept pomoćničkog ispita koji je preimenovan u naučnički ispit, a ovlasti za provedbu dobile su ustanove za strukovno obrazovanje i Hrvatska obrtnička komora.
U tu svrhu, kažu iz Komore, Ministarstvo gospodarstva, i obrta u veljači osnovalo povjerenstvo zaduženo za izradu nacrta Pravilnika o postupku i načinu polaganja naučničkog ispita te je taj nacrt u postupku upućivanja na savjetovanje sa zainteresiranom javnosti. Dodaju kako je također bilo potrebno izraditi Katalog radnih proba te su od svih ustanova za strukovno obrazovanje u sustavu vezanih obrta prikupljene teme završnih radova.
Umjesto naučničkog, neki učenici polagat će (stari) pomoćnički ispit
– Međutim, s obzirom na izvanrednu situaciju uzrokovanu COVID-19 epidemijom te otežane uvjete rada s kojima smo suočeni smatramo kako u nastalim okolnostima nije primjereno uvoditi nove procese, unatoč tome što oni predstavljaju značajan pomak u odnosu na način na koji se do sada polagao pomoćnički ispit, posebno zato što je za ovakvu vrstu provedbe potrebna odgovarajuća priprema ustanova za strukovno obrazovanje i učenika u tehničkom i organizacijskom smislu koju teško možemo osigurati u ovim krajnje nepredvidivim uvjetima, ističu iz HOK-a.
Pojašnjavaju kako za sada stoga na snazi ostaje Pravilnik o postupku i načinu polaganja pomoćničkog ispita te se u skladu sa zakonskim mogućnostima organizacija polaganja ispita može provesti u skladu s odredbama važećeg pravilnika.
– Isto tako htjeli bismo naglasiti kako je neupitno da će se postupak polaganja pomoćničkog ili naučničkog ispita odgovarajuće prilagoditi rješenjima koja će biti predviđena za izradu i obranu završnog rada, a da se pritom vodi računa o najboljem mogućem interesu učenika, napominju iz Obrtničke komore.
Škole možda neće moći provoditi obrane završnih radova
Svjesni su, međutim, i na činjenicu kako će, zbog epidemioloških mjera, provjere možda ipak izgledati drugačije.
– S obzirom na stanje koje je nastalo uslijed epidemije te trenutnih izvanrednih okolnosti postoji mogućnost da škole neće moći organizirati i provoditi obrane završnih radova te će to pitanje trebati riješiti na drugačiji način. Prema našim spoznajama MZO radi intenzivno na pronalasku odgovarajućih rješenja i oni mogu dati konkretnije informacije o tome, zaključuju iz HOK-a.
Ministasrtvo izdalo Upute: Ispit za kuhare može se obaviti i od doma
Kako će maturanti obrtničkih škola završiti obrazovanje, pitali smo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
– Završni ispiti maturanata u strukovnim školama također je važno pitanje o kojemu se pisalo i u dokumentu Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu koji je objavljen 3. travnja 2020, kažu iz Ministarstva.
Evo što stoji u Uputama:
U završnim razredima strukovnih škola zadatci za izradu i obranu završnog rada, koje su učenici dobili još u prvom polugodištu, mogu se prilagoditi trenutnoj situaciji tako da se umjesto izrade konkretnog rada napravi simulacija i napiše pisani rad. Obrana rada može se realizirati kao i usmeno ispitivanje (videokonferencija u trajanju dvadesetak minuta).
Za one koji moraju imati provjeru praktičnih vještina, može se pojednostaviti zadatak (primjerice, kuharstvo, slastičarstvo, pekarstvo: pripremiti jednostavna jela za koja se može pretpostaviti da roditelji kod kuće imaju namirnice za njihovo izvođenje; posluživanje: snimiti videouradak ili izravnom videokonferencijom prikazati pravilno postavljanje stola i posluživanje za stolom).
Problem su one kvalifikacije koje zahtijevaju provjeru praktičnih vještina s klijentima ili na složenim alatima (npr. frizeri, pedikeri, kozmetičari, soboslikari), no i to bi se moglo premostiti dobrim dimenzioniranjem zadatka i korištenjem dostupnih tehnologija uz pomoć ASOO-a.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u nadolazećem će razdoblju raditi na osmišljavanju modela zadataka i modela obrana završnog rada, i u suradnji s nastavnicima nuditi prijedloge drugim nastavnicima i ravnateljima.
Iz Ministarstva kažu i kako se konzultacije s mentorima vezane uz pisani dio završnoga rada učenici mogu obaviti online, a kako će se praktični dio ispita provesti prema naputcima koje će biti dane u skladu s preporukama Stožera civilne zaštite.
Pojasnili su i kako bi se ispiti trebali održati.
– Ako epidemiološka situacija ostane dobra, od sredine svibnja omogućit će se da učenici u malim grupama rade praktični rad u školi te da se održavaju završni ispiti u skladu s uputama, zaključili su iz MZO-a.