Studentica Andrea: ‘Moji prijatelji nisu znali da sam Romkinja jer se ne uklapam u taj stereotip’
Svake se godine 8. travnja obilježava Svjetski dan Roma, a u Hrvatskom je odgojno-obrazovnom sustavu od predškole pa do srednje škole, ove školske godine ukupno 7.255 djece pripadnika romske nacionalne manjine. Uz to, značajno je povećan broj studenata romske nacionalne manjine koji studiraju na visokim učilištima. Jedna od njih je i Andrea Tursić, studentica treće godine Radne terapije na Zdravstvenom veleučilištu u Zagrebu.
Nakon što je završila III. gimnaziju u Zagrebu s odličnim uspjehom, Andrea Tursić sada studira na Zdravstvenom veleučilištu u Zagrebu. Studentica je treće godine Radne terapije, a ovog je tjedna, kada se obilježava Svjetski dan Roma 8. travnja, dobila stipendiju Grada Zagreba za pripadnike romske nacionalne manjine. Za naš je portal ispričala kako je izgledalo njeno obrazovanje.
– U svom obrazovanju imala sam veliku podršku svoje obitelji koja je na sreću obrazovana: majka je završila srednju školu, otac filozofski fakultet, a sestra je diplomirala ekonomiju. Za ovaj studij sam se odlučila iz razloga jer je on zadovoljio više mojih interesa kao psihološki pristup u razvoju ličnosti i pomaganje ljudima s različitim poteškoćama od fizičkih, socijalnih do psiholoških smetnji. Voljela bih postići maksimalan stupanj obrazovanja i bavite se s osobama sa psihičkim bolestima i završiti edukaciju za psihoterapiju, otkrila nam je Andrea.
U Hrvatskoj trenutno ima 7.255 učenika romske nacionalne manjine
Kako su nam rekli pri Ministarstvu znanosti i obrazovanja, trenutno je u hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu 7.255 učenika i od toga je u predškolskim programima 1.234 djece, u osnovnim školama 5.216 učenika i 805 učenika u srednjim školama. Tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, kaže nam Andrea, nije nikada bila osobno prozivana zbog nacionalne pripadnosti.
– Ali sam više puta bila uznemirena zbog komentara i ružnih riječi upućenih pripadnicima romske manjine, najviše putem društvenih mreža gdje se pod krinkom slobode govora vrlo često širi mržnja. Najviše me smeta generaliziranje i stigmatizacija bilo koje manjine pa i romske, navodi studentica Andrea.
‘Mnogi moji prijatelji su se začudili kad sam im rekla da pripadam nacionalnoj manjini’
Otkrila je i kako se zapravo nikada nije eksponirala kao Romkinja i da je to začudilo mnogo njezinih prijatelja koji do tada nisu znali za njenu nacionalnu pripadnost.
– Smatram da je prije svega važno biti čovjek, a nacionalna pripadnost mi je totalno nebitna. Mnogi su se moji prijatelji začudili kad sam im uopće rekla da pripadam nacionalnoj manjini jer se po njihovim kriterijima ne uklapam u stereotip kojeg imaju za pripadnike romske manjine. Stoga smatram da je obrazovanje Roma izuzetno bitno jer jedino Romi intelektualci će imati snagu boriti se svojim primjerom protiv predrasuda, objasnila nam je Andrea.
‘Živim u okruženju gdje su priče o djevojčicama koje se udaju sa 16 godina i imaju puno djece davna, davna prošlost’
Ističe i kako je za ‘outanje’ poput ovog njezinog potrebna izuzetno jaka ličnost i samopouzdanje jer, napominje, ‘živimo u društvu gdje nije lako živjeti, a ni napredovati ako se ne uklapaš u neke socijalne stereotipe’.
– Živim u okruženju gdje su priče o djevojčicama koje se udaju sa 16 godina i imaju puno djece i prose po kućama davna, davna prošlost. Ne znam nikoga u mojoj daljoj obitelji da pripada takvom miljeu. Mislim da bi nesmetano zapošljavanje obrazovanih Roma bio veliki poticaj za obrazovanje mladih, ali bez obzira na sve mislim da vjerujući u bolju budućnost mladi ljudi trebaju raditi na svojem obrazovanju bez obzira koje su nacionalne pripadnosti, poručila je studentica Andrea.
Sve je više Roma koji studiraju na visokim učilištima
Inače, iz MZO-a su nam rekli kako je u odnosu na prethodna razdoblja značajno povećan broj studenata koji studiraju na visokim učilištima i da je ove akademske godine pravo na stipendiju Ministarstva znanosti i obrazovanja ostvario 51 student pripadnik romske nacionalne manjine.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja kontinuirano provodi aktivnosti za uključivanje i potporu pripadnicima romske nacionalne manjine na svim razinama odgojno-obrazovnog sustava. Nakon gotovo cijelog desetljeća provedbe Nacionalnog programa za Rome 2003., Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma 2005.-2015. te Nacionalne strategije za uključivanje Roma 2013.-2020. u Republici Hrvatskoj u području obrazovanja najveći napredak je ostvaren u domeni uključenosti romske djece u obrazovni sustav. Sve aktivnosti nastavljaju se provoditi i u narednom razdoblju, a temeljem Nacionalnog plana za uključivanje Roma 2021.-2027., naveli su iz MZO-a.
Dodaju i kako je nakon navedenih provedenih mjera i aktivnosti vidljivo povećanje broja djece u predškolskim programima, a da je nakon uvođenja Kurikuluma za nastavni predmet Jezik i kultura romske nacionalne manjine u osnovnim i srednjim školama značajan iskorak i napredak za pripadnike romske nacionalne manjine u očuvanju jezika, tradicije i kulturnog identiteta.