Sve je više učenika s autizmom: Za rad s njima potrebna je dodatna edukacija nastavnika
Svjetski je dan svjesnosti o autizmu, razvojnom poremećaju koji se javlja u ranom djetinjstvu. Zbog tog poremećaja teško se očituju u komunikaciji s okolinom, u uspostavljanju socijalnih odnosa, sklonosti repetitivnom ponašanju i teškoćama senzorne obrade, a broj djece s autizmom raste. Oni se kod nas školuju u redovnim školama i u ustanovama s posebnim programom, a o radu s učenicima s poremećajem iz spektra autizma uče već i studenti na Učiteljskom fakultetu.
Svake se godine 2. travnja obilježava Svjetski dan svjesnosti o autizmu. Povodom toga razgovarali smo s ravnateljicom Centra za autizam u Zagrebu o učenicima s poremećajem iz spektra autizma, odnosno o tome kako izgleda njihovo školovanje.
– Autizam je sveobuhvatni razvojni poremećaj koji se javlja u ranom djetinjstvu. Teškoće se očituju u komunikaciji s okolinom, u uspostavljanju socijalnih odnosa, sklonosti repetitivnom ponašanju i teškoćama senzorne obrade. U posljednje se vrijeme u određenom dijelu i stručne javnosti preferira umjesto izraza poremećaj stanje ili, još više, neurorazličitost, objasnila nam je za početak ravnateljica Žarka Klopotan.
‘Dio učenika s autizmom potrebito je školovati u posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja’
U njihovoj ustanovi trenutno ima 80 učenika s poremećajem iz spektra autizma koji se školuju po posebnom programu.
– Učenici s poremećajem iz spektra autizma školuju se u redovnim školama i u ustanovama s posebnim programom. To ovisi o kliničkoj slici autizma, o stupnju podrške koji je osobi, učeniku potreban. Dakle, u kojem će obliku školovanja biti neko dijete, ovisi o više čimbenika. Neosporna je činjenica da je jedan dio učenika s autizmom potrebito školovati u posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja jer su to učenici koji zahtijevaju vrlo značajnu razinu potpore u visoko strukturiranom okruženju, rekla je Klopotan.
Postoje i slučajevi kada se kod učenika može otkriti autizam i u kasnijim godinama.
– Tada dolazi do redijagnosticiranja, vrlo vjerojatno i do promjene oblika školovanja. Možda i do promjene ustanove, nekad i do promjene životne perspektive. Prihvaćanje socijalnih normi, stvaranje komunikacijskih interakcija, čitanje socijalnih znakova za osobe s autizmom može biti vrlo naporno i stvarati im anksioznost i iscrpljivati ih. Zato je važno da razumijemo njihovo stanje i pružamo im podršku gdje možemo i da osjete prihvaćanje u zajednici, naglašava Klopotan.
‘Na Učiteljskom fakultetu studenti dobivaju osnovna znanja o autizmu’
Navodi kako se drugi dio učenika s autizmom može školovati u redovitim školama uz odgovarajuću vizualnu potporu i pomoćnika u nastavi.
– Potpora učeniku s autizmom u redovitoj školi uključuje i primjerenu programsku potporu kao i pedagoško-didaktičku prilagodbu koje uveliko omogućuju uspješno edukacijsko uključivanje te potiču osjećaj uspjeha i zadovoljstva učenika. Kako bismo pružali podršku inkluzivnom obrazovanju učenika s autizmom, formirali smo mobilni stručni tim. Mobilni stručni tim Centra djeluje kao dio ustanove i razvija se unazad dvanaest godina, prvenstveno u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i njenim savjetnicima, navela je ravnateljica.
Program mobilnog stručnog tima obuhvaća pružanje stručne pomoći učenicima, učiteljima i roditeljima s ciljem postizanja što veće kvalitete školovanja i to putem predavanja i radionica.
– Na Učiteljskom fakultetu studenti dobivaju osnovna znanja o autizmu. Za razumijevanje ovog složenog stanja potrebno je dodatno se educirati i profesionalno razvijati jer je u poučavanju potrebno primjenjivati specifična znanja, postupke i metode. Centar za autizam također sudjeluje u edukacijama namijenjenim učiteljima i stručnim suradnicima koje organizira ih Agencija za odgoj i obrazovanje, izjavila je Klopotan.
‘Niti u jednom trenutku ne smijemo zaboraviti da broj djece koju zahvaća autizam raste’
Ističe kako je bitno da ne zaboravimo da broj djece koju zahvaća autizam raste i kod nas i u svijetu.
– Zato je neophodno da sustav prati stvarne pokazatelje. U našoj se školi učenici školuju do 21. godine života jer imaju veće teškoće u razvoju i do tada njihovo osnovno školovanje traje, što je sukladno Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju. Važno je osigurati i rehabilitacijski obuhvat u odrasloj dobi kako bi mlade, odrasle osobe s autizmom imale kvalitetan i smislen život, poručila je ravnateljica.
Učenicima s autizmom od iznimne su važnosti i pomoćnici u nastavi koji su najavili veliki prosvjed krajem ovog mjeseca.
– Naša je uloga važna i velika jer upisujemo učenike koji trebaju visokim stupanj podrške i složenih su ponašanja. Kada bismo imali više prostora, mogli bismo upisati više djece kojoj je potrebno školovanje po metodama koje su specifične za autizam. Vjerujemo da će se planovi za izgradnju novog Centra za autizam u Zagrebu, na Oporovcu, koji postoje već više godina, oživotvoriti, objasnila je ravnateljica.
Dodala je i kako Centar za autizam organizira tribine povodom Svjetskog dana svjesnosti o autizmu pa tako i danas, povodom Svjetskog dana svjesnosti o autizmu isto imaju razne događaje, a njihove akcije trajat će cijeli mjesec.